Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hop Tea vs Torrhumling

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
jfransson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons dec 14, 2011 17:51

Hop Tea vs Torrhumling

Inlägg av jfransson »

Har någon testat "hop tea" metoden isf att torrhumla?
Verkar ju vara smidigt att slippa öppna jäskärlet under jäsningen och istället lägga till humle vid tappning till flaska.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Hop Tea vs Torrhumling

Inlägg av nils-alf »

Jag har gjort det. Det är ett okej alternativ. Inte riktigt lika effektivt som torrhumling men mycket enklare.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Hop Tea vs Torrhumling

Inlägg av p-anders »

När tillsätter man "Humle-teet"? Är det när ölet är färdigjäst? Skall man använda vatten att brygga teet eller tror ni att man kan spara lite "öl" från mäskningen. Hur stor mängd vätska?

Är det någon som testat detta tar jag gärna emot tips.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hop Tea vs Torrhumling

Inlägg av Weinkeller »

p-anders skrev:När tillsätter man "Humle-teet"? Är det när ölet är färdigjäst? Skall man använda vatten att brygga teet eller tror ni att man kan spara lite "öl" från mäskningen. Hur stor mängd vätska?

Är det någon som testat detta tar jag gärna emot tips.
Förslagsvis gör du det samtidigt med sockerlagen till kolsyrejäsningen. Vill du inte späda ölen tar du helt enkelt färdigjäst öl och hettar upp. Det funkar helt ok och ger inte lika grön humlearom som vid torrhumling. Du får även lite mer humlebeska/smak.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster