Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

Sökrast är att fylla fatet men t.ex. starsan och trycka ut det med kolsyra, då har man i princip inget fritt syre i fatet men det går åt den hel del koldioxid
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

hm... spännande fick för ett tag sedan hem ett renoverat fat från bryggbolaget, det har legat i sin låda tills det att jag skulle tappa upp en weissbier på det i går och då upptäcker jag att det är kortare, tjockare och har en "hel" ring av gummi på toppen. Men det har kulkoppling, vad jag vet så är fat av den beskrivningen bajonetkopplade, förmodar att det är bryggbolaget som har konverterat det ller vad tror ni?
Humletassens_brew
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: fre apr 19, 2013 18:30
Ort: Göteborg

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Humletassens_brew »

Hur funkar det att kolsyra i partyfat? Vet ju att dom bara tål 3 eller är det 5 bar, men så högt ska man ju inte. Har ju kört kolsyrejäsning innan i faten men råkat ut för att propparna med ventil inte håller tätt. Lite trist när man väl ska tappa upp ölen o det inte är nån kolsyra kvar :-(.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

Gå inte över 2-2.5bar i partyfaten är väl den generella rekomenderingen
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av korky »

har läst igenom hela denna tråd nu då jag är sugen på att börja fylla i fat. har precis börjat jäsa min första öl och inte ens tappat på flaskor än. men jag känner att jag kommer fortsätta hålla på med detta och vilja lära mig mer.

Ska se om jag fattat rätt. och har lite frågor.


1,om du kolsyrar ett partyfat med socker så håller inte kolsyran för evigt efter att du öppnat det även om man trycker in kolsyra samtidigt som man tappar? (med den där tappkranen med patroner)
2,kan man ha konstant kolsyretryck i ett partyfat så att det håller sig lång tid? (med sodastreamstub)
3,kan man strunta i sockerkolsyringen i partyfat och bara kolsyra med tub?
4,,i ett cornelius fat så håller kolsyran i ölen för evigt om du har en kolsyretub som står på med tryck hela tiden?
5,man kan filtrera bort hela bottensatsen i ölen innan man tappar den på fatet och man får ingen bottensats om man väljer att kolsyra med bara tub?
6,kan man kolsyra corneliusfaten med socker och sedan ha tryck med kolsyra eller bildas bottensats då pga sockret?

Det blev några frågor och jag har suttit och läst mig trött så kan kanske va lite dumma frågor :)
Tiga100
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 31, 2014 10:23

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Tiga100 »

Bra guide - jag har problem med att ölen blir grumlig. Du skriver att en av anledningarna till att du började med fat var "..inge mer grumlig öl.." men att det gäller Corneliusfat - varför inte Partyfaten (som jag funderar på att gå över till från flaskor) ? Vad är skillnaden ?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Michael »

korky skrev:har läst igenom hela denna tråd nu då jag är sugen på att börja fylla i fat. har precis börjat jäsa min första öl och inte ens tappat på flaskor än. men jag känner att jag kommer fortsätta hålla på med detta och vilja lära mig mer.

Ska se om jag fattat rätt. och har lite frågor.


1,om du kolsyrar ett partyfat med socker så håller inte kolsyran för evigt efter att du öppnat det även om man trycker in kolsyra samtidigt som man tappar? (med den där tappkranen med patroner)
2,kan man ha konstant kolsyretryck i ett partyfat så att det håller sig lång tid? (med sodastreamstub)
3,kan man strunta i sockerkolsyringen i partyfat och bara kolsyra med tub?
4,,i ett cornelius fat så håller kolsyran i ölen för evigt om du har en kolsyretub som står på med tryck hela tiden?
5,man kan filtrera bort hela bottensatsen i ölen innan man tappar den på fatet och man får ingen bottensats om man väljer att kolsyra med bara tub?
6,kan man kolsyra corneliusfaten med socker och sedan ha tryck med kolsyra eller bildas bottensats då pga sockret?



Det blev några frågor och jag har suttit och läst mig trött så kan kanske va lite dumma frågor :)
Min erfarenhet säger detta

1. Med tappkranen kan du bara skapa serveringstryck, så trycket kommer att sjunka efterhand som ölen töms ur. Så visst kommer ölet att bli mindre kolsyrat på slutet, om du sölar med drickandet :wink:
2. Visst kan du det men varför det? Tappar du inte av någon öl så håller trycket och ölen blir inte dålig. Inte av dåligt av lågt kolsyretryck iallafall. Har ett partyfat med min första stout kvar fortfarande, det har stått i över 2 år nu och har fortfarande kolsyretryck i sig. Men jag har inte och kommer inte tappat någon öl från det heller.
3. Går utmärkt, MaltMagnus har en koppling för detta.
4. Jo det gör det nog men tuben kommer nog att tömmas med tiden. Den största risken med detta sätt är att tuben töms om det finns minsta läcka. Tryck i CO2 med högre tryck än vad du önskar första gången, koppla loss tuben, vänta någon dag och fyll på med CO2 tills jämvikt till önskad nivå har uppnåtts.
5. Jag filtrerar inte och har ingen bottensats. Kortar man tappröret i Corneliusfatet en bit stannar bottenskrövset kvar när man tappar till flaska eller glas. Kolsyrar själv med tub men lite bottensats i fatet får man alltid.
6. Visst kan man det men bottensatsen är jästfällning och kolsyran är en restprodukt från jäsningen, så du kommer alltid att få en bottensats i flaskan eller i fatet om du primar med socker.

Du kommer att bli helnöjd när du får till det med fat och tvångskolsyrning.
Lycka till
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av korky »

Michael skrev:
korky skrev:har läst igenom hela denna tråd nu då jag är sugen på att börja fylla i fat. har precis börjat jäsa min första öl och inte ens tappat på flaskor än. men jag känner att jag kommer fortsätta hålla på med detta och vilja lära mig mer.

Ska se om jag fattat rätt. och har lite frågor.


1,om du kolsyrar ett partyfat med socker så håller inte kolsyran för evigt efter att du öppnat det även om man trycker in kolsyra samtidigt som man tappar? (med den där tappkranen med patroner)
2,kan man ha konstant kolsyretryck i ett partyfat så att det håller sig lång tid? (med sodastreamstub)
3,kan man strunta i sockerkolsyringen i partyfat och bara kolsyra med tub?
4,,i ett cornelius fat så håller kolsyran i ölen för evigt om du har en kolsyretub som står på med tryck hela tiden?
5,man kan filtrera bort hela bottensatsen i ölen innan man tappar den på fatet och man får ingen bottensats om man väljer att kolsyra med bara tub?
6,kan man kolsyra corneliusfaten med socker och sedan ha tryck med kolsyra eller bildas bottensats då pga sockret?



Det blev några frågor och jag har suttit och läst mig trött så kan kanske va lite dumma frågor :)
Min erfarenhet säger detta

1. Med tappkranen kan du bara skapa serveringstryck, så trycket kommer att sjunka efterhand som ölen töms ur. Så visst kommer ölet att bli mindre kolsyrat på slutet, om du sölar med drickandet :wink:
2. Visst kan du det men varför det? Tappar du inte av någon öl så håller trycket och ölen blir inte dålig. Inte av dåligt av lågt kolsyretryck iallafall. Har ett partyfat med min första stout kvar fortfarande, det har stått i över 2 år nu och har fortfarande kolsyretryck i sig. Men jag har inte och kommer inte tappat någon öl från det heller.
3. Går utmärkt, MaltMagnus har en koppling för detta.
4. Jo det gör det nog men tuben kommer nog att tömmas med tiden. Den största risken med detta sätt är att tuben töms om det finns minsta läcka. Tryck i CO2 med högre tryck än vad du önskar första gången, koppla loss tuben, vänta någon dag och fyll på med CO2 tills jämvikt till önskad nivå har uppnåtts.
5. Jag filtrerar inte och har ingen bottensats. Kortar man tappröret i Corneliusfatet en bit stannar bottenskrövset kvar när man tappar till flaska eller glas. Kolsyrar själv med tub men lite bottensats i fatet får man alltid.
6. Visst kan man det men bottensatsen är jästfällning och kolsyran är en restprodukt från jäsningen, så du kommer alltid att få en bottensats i flaskan eller i fatet om du primar med socker.

Du kommer att bli helnöjd när du får till det med fat och tvångskolsyrning.
Lycka till
Tackar så mycket för svaren :) har beställt lite partyfat nu. sen kommer jag nog köpa cornrlus fat efter ett tag :)
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av luvas »

Tiga100 skrev:Bra guide - jag har problem med att ölen blir grumlig. Du skriver att en av anledningarna till att du började med fat var "..inge mer grumlig öl.." men att det gäller Corneliusfat - varför inte Partyfaten (som jag funderar på att gå över till från flaskor) ? Vad är skillnaden ?
Därför att du behöver kolsyrejäsa ölen om du ska använda partyfaten (så länge du inte kolsyresätter med koldioxid, vilket kräver en speciell ventil).
Och kolsyrejäsning gör ölen grumligare.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Istället för att starta en ny tråd så kommer det några följdfrågor från en som är sugen på att börja fylla partyfat.

Jag har sett att några på nätet (scaryeyes bl.a tror jag det var) som har byggt en egen kolsyrefyllare till partyfat, vilket skulle göra att man slipper sockerprima dessa.

Om jag skulle skaffa en billig regulator t.ex denna http://www.co2art.co.uk/products/dual-g ... r-aquarium eller http://www.co2art.co.uk/collections/sin ... r-aquarium kan man då använde någon av dessa till partyfaten?

Den sist föreslagna kostar bara 20 pund, vilket känns lockande, inte så avancerad men borde fylla sin funktion?

Dessutom så behöver jag väl en http://www.co2art.co.uk/products/paintb ... regulators för att kunna använda sodastreamflaska?

Är det något man skulle kunna bygga ett enkelt system av och vad är det isåfall mer man behöver (ifrån samma butik kanske)?
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av korky »

Dr snuggels skrev:Istället för att starta en ny tråd så kommer det några följdfrågor från en som är sugen på att börja fylla partyfat.

Jag har sett att några på nätet (scaryeyes bl.a tror jag det var) som har byggt en egen kolsyrefyllare till partyfat, vilket skulle göra att man slipper sockerprima dessa.

Om jag skulle skaffa en billig regulator t.ex denna http://www.co2art.co.uk/products/dual-g ... r-aquarium eller http://www.co2art.co.uk/collections/sin ... r-aquarium kan man då använde någon av dessa till partyfaten?

Den sist föreslagna kostar bara 20 pund, vilket känns lockande, inte så avancerad men borde fylla sin funktion?

Dessutom så behöver jag väl en http://www.co2art.co.uk/products/paintb ... regulators för att kunna använda sodastreamflaska?

Är det något man skulle kunna bygga ett enkelt system av och vad är det isåfall mer man behöver (ifrån samma butik kanske)?

använd den första regulatorn för då ser du även vad mycke du har kvar i tuben. sen finns det en speciel ventil som passar på partyfat som finns hos maltmagnus så allt du behöver finns att köpa.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Michael »

Den första regulatorn kan du ställa hur högt tryck du ska ha i fatet men det går inte på den andra, den är inställd för 3,5bar som jag läser det.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Ni har nog helt rätt, den billigaste är nog inte rätt.

Är det så noga om slangen är livsmedelsklassad till CO2-sidan?
Eller går det med vilken plastslang som helst?
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av korky »

Dr snuggels skrev:Ni har nog helt rätt, den billigaste är nog inte rätt.

Är det så noga om slangen är livsmedelsklassad till CO2-sidan?
Eller går det med vilken plastslang som helst?

Slangen ska tåla ett vist tryck så köp en armerad slang. du behöver ju absolut inte mer än 1,5 meter och det är knappast dyrt att köpa rätt slang från början :)

här är allt du behöver:
http://maltmagnus.se/armeradkolsyreslan ... ption=true
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... ption=true
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... ption=true
http://maltmagnus.se/utrustning/regulatorliten
http://maltmagnus.se/utrustning/overgangtrapetz

sodastreamstub antar jag att du redan har eller vet vart man får tag i. sen är det bra att köpa med lite extra tätningar :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

korky skrev: använd den första regulatorn för då ser du även vad mycke du har kvar i tuben. sen finns det en speciel ventil som passar på partyfat som finns hos maltmagnus så allt du behöver finns att köpa.
Det är väl inte riktigt rätt? Koldioxiden börjar väl kondensera vid ett visst tryck, vilket innebär att så länge det är flytande koldioxid kvar i flaskan är trycket konstant? Så för att veta hur mycket som är kvar måste man väl väga tuben istället för att mäta trycket?

Däremot ger en manometer för flasktrycket en tidig indikering av att koldioxiden börjar ta slut (när det är slut på flytande koldioxid börjar trycket sjunka rätt snabbt).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster