Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Jag ska försöka ordna lite bilder, min fru kan kanske ha en kamera i sin mobiltelefon, jag skall fråga henne.
Hur skall jag i så fall lägga in dessa i forumet om så är fallet?
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av GrimReaper »

ta bilder och lägg in dom på forumbilder.no och länka dom därifrån så funkar det, så har jag gjort
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Det visade sig att min fru faktiskt hade kamera i sin mobiltelefon, bildkvaliteten blev väl lite sisådär, men vad kan man begära av något som ser ut som en korsning mellan en pocketbok o en bakelitlur.



http://www.forumbilder.no/image/rGf

http://www.forumbilder.no/image/rGj
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av GrimReaper »

perfekt kul när man kan göra eget funktionellt för små pengar. man kan alltid vidareutveckla, så att det blir bättre/finare om man vill stila, men ska man ha det för sig själv, så räcker det med funktionalitet. adaptern var ju både smartare och billigare än humles.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Jo, den är mer funktionell än stilig. Men den är ihoplödad på fyllan på midsommarafton i en mycket stökig källare. Det regnade ute o jag ville bara få det att fungera.
Tyvärr är det nog så med det mesta jag gör, Fungerar prototypen? BRA, då räcker det för mig. Stor del av nöjet är att göra själv!
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av GrimReaper »

fungerar adaptern till sodastreamflaskan bra? smart då den har avstängare, vilket inte humles har, sen verka den ju ligga på halva priset dessutom
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har visserligen bara haft den i några månader så jag vet inte om den är tät om ett år eller två.
MEN hitintills så är den kanon, skulle absolut rekommendera den.
Det är riktigt bra att kunna stänga gasen utan att behöva koppla isär o dränera alltihop.
Då du dessutom kan fylla en sodastreamflaska för 39sek på Rusta för tillfället så tror jag inte du kommer undan så mycket billigare med brandsläckare.
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av binx »

Köp begagnade Cornelius fat (400-500kr maltmagnus, tradera, blocket) och packningssats från eBay eller aliexpress, armaturfett från Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/30-9781 så mycket bättre än att hålla på med partyfat. Jag har 7-10st cornelius fat och sålt mina partyfat och kommer aldrig köpa några i framtiden.
krycek
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 29, 2015 14:44
Utrustning: egengjord

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av krycek »

Är det nån skilland på CO2 flaskorna om de är aluminium eller järn? Kan det komma smuts och rost från stålflaskorna?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Det är nog ingen risk att det kommer smuts eller rost från stålflaskorna, men de kan rosta invändigt så deras hållfasthet påverkas. Därför brukar stålflaskor behöva inspekteras invändigt med jämna mellanrum.

Men de som fyller flaskor fyller väl inte om inte flaskorna är korrekt inspekterade och testade (de vill ju inte att flaskan exploderar när de fyller den) så det är väl inget problem i praktiken.
krycek
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis sep 29, 2015 14:44
Utrustning: egengjord

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av krycek »

ok, tack
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av L.Jonsson »

Attans, att jag hittade den här guiden först EFTER jag forskade fram själv och inhandlade min fatanläggning. Jag har ett orosmoment, vad jag kan se så har jag mer eller mindre följt guiden till pricka förutom vid två punkter. Längd på slang, samt typ utav slang.

Som det ser ut nu så använder jag armerad kolsyre-slang för både kolsyran samt ölen, á 0,5m vardera, till ett 9L corneliusfat. (Målet är dvs ett litet smidigt system för personligt bruk, jag är ingen stordrickare) Vad säger ni experter, kommer detta bli problematiskt? Systemet är ej testat, planerar att brygga först till helgen så har naturligtvis gott om tid(+2 veckor) att göra ändringar på fatsystemet om det behövs.

Tack!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Vad jag förstått så riskerar du att få massor med skum om du inte kör sytråd för ölen. Det beror på att skummet uppstår när det blir en plötslig tryckförändring (vid kranens utlopp). Det sytråden gör är att den fungerar som en låååång strypning, så trycket sjunker efter hand ölen tar sig fram i sytråden.
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av L.Jonsson »

latmasken skrev:Vad jag förstått så riskerar du att få massor med skum om du inte kör sytråd för ölen. Det beror på att skummet uppstår när det blir en plötslig tryckförändring (vid kranens utlopp). Det sytråden gör är att den fungerar som en låååång strypning, så trycket sjunker efter hand ölen tar sig fram i sytråden.
Tack!

Slängde iväg en beställning på lite skit, bättre ta det säkra före det osäkra.
forzo
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre aug 21, 2015 1:04

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av forzo »

Hej
Har börjat bli trött på att diska flaskor och är väldigt sugen på att gå över till fat, tyvärr tillåter inte utrymmet i lägenheten en fullskalig corneliusanläggning med egen kyl och tappkran, och sambon sätter stopp för 19L fat i vanliga kylen... Så då har jag börjat titta på partyfat. Tanken just nu är att det ska användas dels till testsatser av öl (ca 4L) men även som komplement till flaskor för lite större satser.

Har kollat runt på olika ställen hela kvällen och funderat. Vore tacksam om någon kunde komma med tips eller tala om för mig om jag tänkt helt fel...

Jag tänker mig följande: Sodastream CO2 tub kopplas med trapetzadapter till en regulator, den kopplas i sin tur med lämplig slang (armerad kolsyreslang?) till maltmagnus specialventil för kolsyresättning av partyfat (http://maltmagnus.se/utrustning/fat/par ... uct_id=386). So far so good. När det gått en stund och fatet blivit kolsyrat, hur gör man då? Rycker man loss specialventilen och ser till att snabbt som attan trycka ner en tappkran i hålet eller finns det något bättre sätt att göra det på?

Som tappkran funderar jag på om det är bäst att använda en flexi tap tillsammans med den befintliga CO2-tuben eller om det kanske är smartare att köpa en kran med egna kolsyrepatroner (typ partystar) så man kan använda sodastreamtuben till att kolsyra ett annat fat samtidigt som man dricker upp det första. Visserligen inga problem att splitta kolsyrelinan för att kolsyresätta flera fat åt gången men om jag nu skulle brygga så jag har ett nytt fat en gång i veckan blir det ju jobbigt om den enda kolsyretuben är upptagen med kolsyresättning av nytt fat när det från förra veckan precis blivit drickfärdigt... Hur har ni gjort här?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster