Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av luvas »

2021-05-17: Bildlänkar fixade. De flesta länkar till hemsidor är fixade. //mod

Godkväll alla bryggare! :wave:

Då jag tyckte att det saknades en guide till varför och hur man ska köpa fatanläggning så kommer jag nu förklara vad du behöver, varför du behöver det, var du kan köpa det och hur du kommer igång med din fatanläggning.

Ska börja med att förklara varför jag skaffade fat:

Den största anledningen till att jag köpte fat var för att slippa arbetet med flaskor.
Jag var otroligt trött på att diska flaskor, krångla med kapsyler med apparater som inte riktigt funkar och sen vara tvungen att alltid behöva hälla ut lite öl varje gång jag öppnade en flaska.

Fördelar med fat:

1. Inget krångel med flaskor.
2. Man kan få exakt den halten av kolsyra man vill ha.
3. Ingen mer grumlig öl (Corneliusfat)
4. Känslan av att tappa ett glas öl från ett fat ;)

Nackdelar med fat:

1. Dyrt!
2. Kan kräva, tex ett extra kylskåp, för kylning.
3. Kan bli problem med skumbildning.

Corneliusfat:

Corneliusfat finns i lite olika storlekar men 19 liter och 9 liter är vanligast, med kulfattning eller bajonettfattning.
Fatet har en ingång för koldioxid, en utgång för öl, ett lock och en säkerhetsventil.
Om du väljer kulfattning eller bajonettfattning spelar ingen roll bara du köper rätt koppling till gas/öl sen.
01.jpg
1. Koldioxid in
2. Öl ut
3. Säkerhetsventil
4. Lock

Ska nu gå igenom hur allt ska kopplas ihop:

Från Corneliusfat till tappkran:
20130309-182406.jpg
kulkopplingen, öl (1) sätter du på en PE-slang, neutral, 3/8" yd (3) som du sedan spänner på med en slangklämma mini-ABA (2) .
20130309-183113.jpg
Till PE-slang, neutral, 3/8" (1) kopplar du en JG 3/8" - 3/16", rak (2) och till den kopplar du en PE-slang, neutral, 3/16" (3).
Detta för att undvika att du bara får skum i glaset, då den tunna slangen (3) fungerar som ett extra tryckfall. Jag har 3 m för att vara på den säkra sidan.
20130309-183507.jpg
Till PE-slang, neutral, 3/16" (1) kopplar du en JG 3/8" - 3/16", rak (2) och till den PE-slang, neutral, 3/8" (3). Den spänner du sedan på en picknickkran (5) med en slangklämma mini-ABA (4).

Här har man självklart fler alternativ. Om man har en pub kanske man vill ha en riktig tappkran, då kan man kolla här:

http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/servering/

Från Corneliusfat till koldioxidbehållare:
20130309-184601.jpg
kulkopplingen, gas (1) sätter du på en armerad PVC-slang 6 x 11 mm (3) som du sedan spänner på med en slangklämma mini-ABA (2).
20130309-184924.jpg
Du kopplar armerad PVC-slang 6 x 11 mm (1) till en regulator (3) med en slangklämma mini-ABA (2).
Vilken regulator du vill ha beror på hur mycket du är villig att betala.

Glöm inte att om du ska använda dig av en Soda Streamer flaska som koldioxidbehållare måste du köpa en trapetzkoppling för att kunna koppla regulatorn till Soda Streamer flaskan.

http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/gas/

Använder du en ombyggd brandsläckare kan du koppla regulatorn direkt på tuben.

En bild på hur allt ser ut tillsammans:
20130309-185038.jpg
Inköpslista:

1. Corneliusfat, kulfattning
2. Kulkoppling, gas
3. Kulkoppling, öl
4. Slangklämma, 5 st (1 i reserv)
5. Armerad PVC-slang 6 x 11 mm, 1 m
6. Regulator
7. Koldioxidtub i stål, beg, 5 kg, trycktestad
8. PE-slang, neutral, 3/16", 3 m
9. PE-slang, neutral, 3/8", 1 m
10. JG-koppling 3/8" - 3/16", rak, 2 st
11. Tappkran i plast/picknickkran
12. Set med reservpackningar till Corneliusfat (från LundTeknik). Renoveringsguide.
13. Reservlock, behövde ett nytt till mina tre fat.

Detta är vad jag köpte, alltså bara ett exempel på hur en inköpslista kan se ut. Jag köpte faten och kulkopplingarna från LundTeknik då det var svinbilligt:

https://lundteknik.dk/shop/

Resten köpte jag från Humlegården. Du kan också handla från Maltmagnus om du föredrar det.

Användning:

När du har köpt och satt ihop allt är det dags att tappa din öl på fatet.
Jäs ut som vanligt, klarna på önskat vis och tappa sedan ölen på fatet genom locket. Fatet ska självklart vara rengjort innan.
Sätt på locket, öppna koldioxidbehållaren (ombyggd brandsläckare), reglera med regulatorn önskat tryck i fatet, ex 2,3 bar, och vänta.
Det tar cirka en vecka för koldioxiden att lösa sig, men om man skakar fatet kommer det gå fortare. Fatet kan med fördel vara nedkylt innan man börjar trycksätta det då det löser sig lättare.
När du har låtit koldoxiden lösa sig och bilda kolsyra kan du börja tappa!
För att behålla kolsyra och för att ölen inte ska förstöras bör du hålla koldioxidtuben inkopplad och öppen för att ersätta ölen med koldioxid.
Du kommer också behöva koldioxiden för att trycka ut ölen.

Partyfat:

Partyfat är små 5 liter fat gjorda för att enkelt kunna ta med sig på tex ett party. Partyfatet pluggas igen med en gummipropp.
Proppen har ett hål som man sedan stoppar in en tappkran i. Det finns ett par olika proppar, med säkerhetventil och extra kraftiga.
Det finns också ett par varianter av partyfat. Partyfat Med Tappkran och EasyKEG IPS partyfat.

20130309-185442.jpg
1. Partyfat
2. Gummipropp

Tappkranen jag har:
20130309-185618.jpg
Beer King med 16 grams koldioxidtuber.

Monterat:
20130309-185801.jpg
Inköpslista:

1. Partyfat
2. Gummiproppar
3. Tappkran + ev. koldioxidpatroner
4. Ev. Handtag
5. Ev. Kylmanschett

Åter igen är detta min inköpslista, alltså bara ett exempel på vad man kan köpa.

Edit: Kan inte längre rekommendera denna tappkranen längre, provade den lite dyrare versionen:

http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... s-partyfat

Rekommenderar nu istället den sistnämnda tappkran "Party Star" , den är lite dyrare, men det är utan tvekan värt det.
Detta då kvalitén på denna tappkran är väldigt mycket högre, mindre koldioxidläckage, mindre skumbildning, lättare att justera tapphastighet, på alla sätt och vis en bättre tappkran.

Partyfat och dess tillbehör kan köpas från Maltmagnus eller Humlegården.

Användning:

Jäs ölen som vanligt, klarna på önskat vis och tappa på partyfaten. Tillsätt 2-3 gram socker/liter för kolsyrejäsning. Låt stå för kolsyrejäsning i 2-4 veckor. Lagra. Tryck på en tappkran, tex Beer King och tappa ölen.
I början kommer du kunna tappa endast med hjälp av trycket som bildats vid kolsyrejäsningen men sen får du slå på koldioxidpatronen. Detta är också för att ölen ska hålla. (Ersätter ölen med koldioxid)
Du kan också koppla partyfatet till din stora koldioxidtub, men då behöver du en annan tappkran, nämligen Flexi Tap tappkran.


Har gjort mitt bästa för att förklara så enkelt som möjligt, men om det är något som ni tycker saknas eller som är fel så är det bara till att skriva.
Framför allt Användningen av Corneliusfat är jag ganska osäker på då jag inte ännu har någon praktisk erfarenhet.
Uppskattar också om ni kan notera mig om eventuella stavfel osv.
Senast redigerad av luvas, redigerad totalt 3 gånger.
jaxmojs
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: ons jan 09, 2013 23:07
Ort: Västerås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av jaxmojs »

luvas skrev: Har hjort mitt bästa för att förklara ...
inte för att va petig men du bad om funna stavfel :) Antar du menar "gjort " inte djuret "hjort"? ;)

förövrigt en bra guide ja säkert kommer att kolla på igen då ja redan är less på flaskor :)
Two beer or not two beer ... Shakesbeer
Handlar av Maltmagnus.se och humle.se
På jäsning:
Biab: Vår första IPA
På flaska: 23l Coopers Lager
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av luvas »

jaxmojs skrev:
luvas skrev: Har hjort mitt bästa för att förklara ...
inte för att va petig men du bad om funna stavfel :) Antar du menar "gjort " inte djuret "hjort"? ;)

förövrigt en bra guide ja säkert kommer att kolla på igen då ja redan är less på flaskor :)
Ska vara "gjort", tack ;)
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av alobergsli »

Skitbra guide! Har precis köpt eget fatsystem och förvirrat mig totalt med "sytråd" som alla pratar om, nu vet jag exakt vad det är för nåt :D

Synd att det är slut i lagret på humle bara!
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Madmaxtiger »

Mycket bra guide, då jag också går i tankarna på att skaffa fat. Thumbs up.
En del som står och puttrar här och där.
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Hjort »

En kanonguide,
Bästa på länge skulle jag vilja säga.

Det går ju också att köra kulkopplingar för gas och öl med gänga och JG på dessa.

På så sätt kan man väl köra "tråden" direkt utan att ha den grövre ölslangen,,,,eller?

Kommer det en uppföljning med samma pedagogiska upplägg och bilder på hur man involverar en beergun så blir nog detta årets bästa tråd :D
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av raoul-duke »

Mycket bra vägvisare! Själv beställde jag mina fat från staterna. Det blev svindyrt. Hade varit bra med den här guiden då! :)

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av luvas »

Hjort skrev:Det går ju också att köra kulkopplingar för gas och öl med gänga och JG på dessa.

På så sätt kan man väl köra "tråden" direkt utan att ha den grövre ölslangen,,,,eller?
Jag kan inte hitta utrustning till det hos varken Maltmagnus eller Humlegården, så jag tror inte det. Den gängade JG-kopplingen finns bara till den grövre slangen.
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Hjort »

Sant så sant,

Jag såg kopplingen mellan den gängade kulkopplingen (gas/öl) men missade att kopplingen var till 3/8 och inte till 3/16.

Sorry, så går det när man sitter och beställer grejor och kollar och grejar med annat samtidigt:-)
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av alobergsli »

Börjar närma sig första påfyllning av fat. Hur långt upp ska man fylla? Ända vägen upp till kolsyre röret eller strax under den?
Och visst går det koppla loss kolsyrekopplingen när fatet är kolsyrat? Om man tex ska kolsyra ett till fat.

Kan låta uppenbart för vissa men jag vet ju inte :P
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av vafan »

alobergsli skrev:Hur långt upp ska man fylla? Ända vägen upp till kolsyre röret eller strax under den?
Och visst går det koppla loss kolsyrekopplingen när fatet är kolsyrat? Om man tex ska kolsyra ett till fat.

Kan låta uppenbart för vissa men jag vet ju inte :P
Jag har fyllt upp över kolsyreröret och märkte ingen större skillnad.
Och du kan koppla lös kolsyrekopplingen, jag gör det nästan dagligen.
BIAB+NoChill Nuff Said!
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av alobergsli »

Fantastiskt, tack :)
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Hjort »

Om man har kolsyrat sitt öl och lagt ett tryck i fatet hur länge håller sig trycket innan man måste "toppa" upp det?

I teorin så skall det väl inte läcka, men jag misstänker att verkligheten är någon annan.
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av andersr »

Hej

Tilläggas bör är att partyfat inte behöver primas och man slipper bottensats om man väljer att köpa http://maltmagnus.se/utrustning?product_id=386 respektive http://maltmagnus.se/utrustning?product_id=388

Tillsammans med regulator och slangar så klart.

Thats how i roll
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av MR Cooper »

Vad har du för tub till att fylla dom med då?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst