Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Omlott »

Goddag bryggvänner!
Nu har jag blivit med fatanläggning, vilket känns rikigt bra. Dock har jag inte färstått mig på hur just min regulator fungerar.
Så här ser regulatorn ut.
180940_ca32ed63ce.jpg
Den lilla svarta pluppen har jag förstått är ett övertrycksskydd. Och när jag vrider på det lilla vredet visas trycket i fatet på manometern som går upp till 10 bar.
Vad är det stora vredet till för?
Och den stora manometern (som ska visa trycket i fatet) visar ingenting när jag vrider på gasen på tubens ratt. När jag vrider på tuben så går den lilla manometern upp tills det blir för mycket så det börjar pysa i den lilla säkerhetsventilen.
Tack på förhand / Omlott
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Det stora vredet på undersidan är justering av trycket ut från regulatorn. Det vredet påverkar en fjäder som sitter i "klockan" på undersidan, regulatorn regulerar trycket så det är lika stort som fjäderns tryck.

Den lilla svarta ratten gissar jag är en avstängning.


Men den där regulatorn verkar ju vara för syrgas och inte CO2, i en CO2-flaska har du ju inte några 200 bar direkt. Sen är ju CO2 en gas som är kondenserad i flaskan, trycket i flaskan är lika högt hela tiden tills alla gas har förångats. För att kolla hur mycket som är kvar i en CO2-flaska så väger man den.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Omlott »

latmasken skrev:Det stora vredet på undersidan är justering av trycket ut från regulatorn. Det vredet påverkar en fjäder som sitter i "klockan" på undersidan, regulatorn regulerar trycket så det är lika stort som fjäderns tryck.

Den lilla svarta ratten gissar jag är en avstängning.


Men den där regulatorn verkar ju vara för syrgas och inte CO2, i en CO2-flaska har du ju inte några 200 bar direkt. Sen är ju CO2 en gas som är kondenserad i flaskan, trycket i flaskan är lika högt hela tiden tills alla gas har förångats. För att kolla hur mycket som är kvar i en CO2-flaska så väger man den.
Efter att ha pillat lite mer bekräftar jag din gissning att den lilla stänger av så ingen gas kan flöda ut ur regulatorn och in till fatet. Och jag befarar att någon del i regulatorn är trasig (fjädern?) för att vrida på det stora vredet är verkningslöst. Är knappast något att reparera så jag får se till att köpa en ny regulator.
Aha, så den manometern är igentligen onödig. Då vet jag. Tack så mycket latmasken!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Ja, för koldioxid är flasktrycket som sagt var konstant. Samma sak med gasol. Där är det vikten på flaskan (eller vätskenivån) som visar hur mycket som finns kvar.

För t.ex. syrgas, kvävgas och luft är dock trycket i flaskan en indikering av hur mycket som finns kvar, så på regulatorer för de gaserna är flasktrycket intressant att veta.


När du skruvar på den stora ratten, tänk på att regulatorn kanske bara kan sänka trycker om du samtidigt släpper ut gas. Regulatorn kan ju inte trycka tillbaka gas i flaskan så för att sänka trycket måste den dels stänga av gasen som kommer från flaskan och dels släppa ut gas. Men vissa gaser vill man inte släppa ut i rummet (syrgas är en sån, hög brandrisk) och då kan trycket bara sänkas om man samtidigt förbrukar gas.

Prova att skruva "ut" den så långt som möjligt först, stäng kranen på flaskan och öppna del lilla svarta så regulatorn är tom. Sen kan du stänga den svarta och öppna flaskkranen. Då borde du ha minimalt tryck (om regulatorn är hel). Sen om du skruvar in den stora svarta så ska trycket öka.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Omlott »

Aha, då förstår jag hur det fungerar.
Tyvärr kör bara regulatorn på med gas även efter dina rekommendationer. Så vi antar att den är trasig. Ny beställes från maltmagnus efter detta inlägg. Tack så mycket för hjälpen!
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Häxbryggaren »

Är det någon som provat att kolsyra något annat än öl typ cider eller champagne? Vad är co2 trycket i en champagneflaska?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av ranald »

Häxbryggaren skrev:Är det någon som provat att kolsyra något annat än öl typ cider eller champagne? Vad är co2 trycket i en champagneflaska?
Tryck i champagneflaska: google på "carbon dioxice pressure in champagne" så får man bland annat träffen till http://hypertextbook.com/facts/2003/PeterHui.shtml. Verkar vara 4-6 atm.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Häxbryggaren »

Ok vilket tryck klarar en Corneliustub? Om jag försått det hela rätt så till öl räcker det med ca 2bar. Dubbla trycket i champagne krävs kanske sockerlösning eller bikarbonat i glykos samt lite citronsyra om man nu vill slippa bottensatsen
Tack för länken ranald
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Om du menar vilket tryck du kan få ut ur en kolsyreflaska så är det väl 50 bar eller nåt sånt.

Det är därför man har en regulator mellan kolsyreflaska och fat.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Häxbryggaren »

Jag menar väl mer vad fatet tål. 50bar med de kan man jaga älg :D
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

6bär ska dom vara provtryckta till men jag hade inte gått över 4.5-5 bär och kanske inte ens så högt
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Häxbryggaren »

Ok då borde de räcka för att kolsyra mousserande vin. Tack för info.
Användarvisningsbild
farx
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 06, 2016 12:20

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av farx »

Någon som har koll på om detta kit kan användas för tvångskarborering i partyfat?
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... g-partyfat
Eller är tanken att de ska användas för att få upp ölen ur fatet?

Blev klar med första satsen öl i helgen och är redan trött på flaskor men har tyvärr ej plats för corneliusfat här hemma :/
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

Det går nog bra men känns inte smidigt om man har flera partyfat, antingen får man använda en annan metod för kolsyrningen (typ 12mm luftrycksnippel eller dyl) eller så får man ha lika många kranar som fat...
Användarvisningsbild
farx
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 06, 2016 12:20

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av farx »

Knox skrev:Det går nog bra men känns inte smidigt om man har flera partyfat, antingen får man använda en annan metod för kolsyrningen (typ 12mm luftrycksnippel eller dyl) eller så får man ha lika många kranar som fat...
Jag kommer brygga i lite mindre omgångar, 12 liter åt gången, så skulle isf bli två partyfat och resten på flaskor. Hänger inte riktigt med i hur du menar med annan metod för kolsyrningen med 12mm lufttrycksnippel? Skulle uppskatta förklaring :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster