Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

Jepp trycket i kolsyretuben är konstant tills dess att man har några gram kvar och då är det lite skit samma... En extra manometer är bara en extra sak som kan gå sönder IMO
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Det var väl det jag hade för mig, har hållt på en del med olika gasflaskor på jobbet och minns just att vissa flaskor var man tvungen att väga och andra kunden man se på manometern hur mycket det var kvar.

Syrgas och kvävgas tror jag man kan se på trycket (det brukar väl vara 200 bar i flaskorna när de är fulla), samma sak med luft på flaska. Men koldioxid kondenserar precis som olika former av gasol, så där är det vikten på flaskan man behöver ha koll på. Argon tror jag också bara är komprimerad gas. Acetylen är väl speciella flaskor där acetylenet är bundet i nån stålull eller liknande? Men vill minnas att man på svetsflaskor har två manometrar på varje regulator så jag antar att det är proportionellt tryck där ändå.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av korky »

latmasken skrev:
korky skrev: använd den första regulatorn för då ser du även vad mycke du har kvar i tuben. sen finns det en speciel ventil som passar på partyfat som finns hos maltmagnus så allt du behöver finns att köpa.
Det är väl inte riktigt rätt? Koldioxiden börjar väl kondensera vid ett visst tryck, vilket innebär att så länge det är flytande koldioxid kvar i flaskan är trycket konstant? Så för att veta hur mycket som är kvar måste man väl väga tuben istället för att mäta trycket?

Däremot ger en manometer för flasktrycket en tidig indikering av att koldioxiden börjar ta slut (när det är slut på flytande koldioxid börjar trycket sjunka rätt snabbt).
nej det kanske inte var helt riktigt rätt men det är ju så på ett ungefär. jag skulle i alla fall välja med 2 manometrar men om du vill råda honom till att använda en så gör det
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Nej, det är inte så på ett ungefär. Den där extra manometern kommer att visa samma tryck nästan hela tiden. När den börjar visa att trycket sjunker är patronen i princip redan slut.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har inte så stora krav med saker o ting, för min del så lägger jag inte så stor vikt vid att det är exakt rätt CO2 mängd i ölen för en viss stil.
Så jag hade först tänkt mig den enklaste regulatorn, problemet var att manometern på den var alldeles för oprecis.
Så nu har jag beställt en regulator med 2 manometrar, mest för att den var på rea. Dessutom hade de (som det såg ut iallafall) bra övergångar mellan sodastreamflaskor och regulatorn http://www.co2art.co.uk/collections/ada ... regulators

Jag får uppdatera när o om det dimper ner lite grejjor, så vet jag om det var värt o beställa eller inte.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Rille_Rizzla »

Har en liten fråga bara jag skulle vilja ställa till er kunniga. Det är så att jag har en ipa på fat som jag försöker tappa upp för att dricka men jag få fan bara skum i glaset. Jag har följt den här guiden och har likadan utrustning dock bara 1.5 m sytråd. När jag ölen i slangarna är alltid ren och fin men ur picknickkranen kommer bara skum. Ölen är nedkyld till 2 grader så det borde inte vara problemet. Trycket på ölen ställdes in på 2.3 i rumstemperatur innan det kyldes ner. Vad är problemet ? Tacksam för svar
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av luvas »

Vad har du för tryck när du serverar det? Ett för högt serveringstryck brukar ställa till problem för mig iaf. Prova sänka serveringstrycket så att det precis räcker för att trycka ut öl.
Funkar inte det, prova med längre sytråd.
Rille_Rizzla
Bryggmästare
Inlägg: 224
Blev medlem: tis jul 31, 2012 15:24

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Rille_Rizzla »

luvas skrev:Vad har du för tryck när du serverar det? Ett för högt serveringstryck brukar ställa till problem för mig iaf. Prova sänka serveringstrycket så att det precis räcker för att trycka ut öl.
Funkar inte det, prova med längre sytråd.
Ursäkta för lång tid för återkoppling. Jag tackar för svar luvas. Jag har provat med allt från högt tryck till lägsta möjliga. Anledning till att jag dröjt med svarär pga att jag bestämde mig för att beställa längre sytråd och prova ifall det hjälpte. Nu har jag precis provat med 3m sytråd och problemet är detsamma fortfarande. Börjar fundera på ifall det är mänhden kolsyra i ölet som är åt helvete. Jag fick manometer haveri när gasen var påkopplad. Dock så hade nålen fastnat på givet tryck och tempen var stabil så det borde inte ha påverkat. Men kanske fick den frispel och tryckte in kolsyra utav bara fan. Någon som har något förslag på hur jah kan gå vidare ? Är trots allt 14 liter god öl som står i fatet :cry: mvh : Daniel
Nyutflyttad på landet till en liten gård där jag och min sambo jobbar på att vara självförsörjande så gott det går. Maten har vi koll på men nu måste jag lära mig att tillverka något gott att dricka till :)
Användarvisningsbild
Hjort
Bryggare
Inlägg: 123
Blev medlem: tor aug 18, 2011 20:26
Ort: Kalmar

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Hjort »

Att få ur kolsyran ur ölet tar lite tid.
Men med en tålamodstablett i munnen så går det :D

Ha fatet i rumstemp
Släpp trycket tills det nästan slutar att pysa.
Vänta,,,,vänta
Släpp trycket tills det nästan slutar att pysa
vänta,,,,vänta

Ja, du fattar. Sen är det bara att trycka upp med nytt till korrekt tryck med hänsyn till tempen det är i fatet.
Planerar: Modern Lager, APA

På fat/lagrar/dricker:
Engelsk BW,California common, Kölsch, mörk common,Tellusborg, Amerikansk Lager, Tysk pilsner, APA, GP Glögg,Danske Lager.
Cider (English cider)(12+13)
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av GrimReaper »

hur funkar det med primning i partyfaten ? Och hur håller sig ölen, när man väl börjat tulla på tunnan.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
seasteel
Bryggare
Inlägg: 103
Blev medlem: fre maj 03, 2013 22:42

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av seasteel »

GrimReaper skrev:hur funkar det med primning i partyfaten ? Och hur håller sig ölen, när man väl börjat tulla på tunnan.
Du kolsyrejäser på samma sätt som med flaskor, sockerlag är smidigt. Använd dock lite mindre socker per liter öl än vid flaska.
Jag brukar ligga på ca 5-6 gram/L vid flaskjäsning och runt 4-5 gram vid jäsning på partyfat. Finns säkert andra mängder som rekommenderas av andra bryggare men det fungerar för mig. Jag räknar aldrig på trycket i flaskan eller fatet och har så här långt inte fått några sprängningstendenser av varken fat eller flaska.

Så länge du håller kolsyretrycket i partyfatet ( så du inte får in syre i fatet) så håller sig ölen flera veckor (eller månader?) efter att du börjat smaka. Är oftast inget problem hos mig då fatet har en tendens att ta slut innan det finns risk för att ölen är dålig.

/lasse
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av GrimReaper »

om jag vill köpa mig en fat anläggning, säg 2st fat, så man kan brygga lite mer än bara 1 sats, och vänta tills det är slut, innan man jäser nästa, för att man inte har nog med flaskor.
Skulle någon här kunna hjälpa mig så man får allt man behöver, lund teknik, var ju flera ggr billigare på faten än vad de svenska handlarna är. Om man köper fat där, och småpillet här.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av binx »

GrimReaper skrev:om jag vill köpa mig en fat anläggning, säg 2st fat, så man kan brygga lite mer än bara 1 sats, och vänta tills det är slut, innan man jäser nästa, för att man inte har nog med flaskor.
Skulle någon här kunna hjälpa mig så man får allt man behöver, lund teknik, var ju flera ggr billigare på faten än vad de svenska handlarna är. Om man köper fat där, och småpillet här.
Humlegården har en bra lista man kan använda sig utav.
http://shop.humle.se/fatolanlaggning

Sen bör du ha en kyl/frys och en Universaltermostat.
Ett tips är att hålla sig till en anslutning (bajonett eller kul) Bajonett faten är lite lägre men bredare, och aliexpress har bra priser på reservdelar till fat.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Dr snuggels »

Dr snuggels skrev:Jag har inte så stora krav med saker o ting, för min del så lägger jag inte så stor vikt vid att det är exakt rätt CO2 mängd i ölen för en viss stil.
Så jag hade först tänkt mig den enklaste regulatorn, problemet var att manometern på den var alldeles för oprecis.
Så nu har jag beställt en regulator med 2 manometrar, mest för att den var på rea. Dessutom hade de (som det såg ut iallafall) bra övergångar mellan sodastreamflaskor och regulatorn http://www.co2art.co.uk/collections/ada ... regulators

Jag får uppdatera när o om det dimper ner lite grejjor, så vet jag om det var värt o beställa eller inte.

Jag har nu provat denna regulator ett tag, o den är väl ok, men det finns nog många som är bättre. Däremot adaptern för sodastreamflaskan är kanon, bra med en ventil på som man kan stänga om man vill, kan varmt rekommendera den.

Annars så har jag gjort så att jag köpte lite rostfritt på e-bay, 90 graders böj 3/8, en 6 mm slangansl. 3/8 samt en 15 mm slanganls. 3/8. satte ihop detta, 15mm kopplingen passar precis i gummiploppen på partyfatet, och 6 mm sitter slangen ifrån CO2 regulatorn. Dessutom köpte jag ett tunt bromsrör i koppar på biltema.
Jag borrade ett litet hål i 90 gradaren så röret precis gick ned, det hålet är vinklat så att bromsröret går rätt ner i 15mm kopplingen (och följdaktningen rätt ner i partyfatet). Ihoplödat med silverlod.
Jag kapade röret så det är Ca 2 cm över botten på partyfatet, samt sticker upp Ca 5cm över 90 graders kopplingen, i denna änden sitter slang och partykran.

Fungerade perfekt då det testades på midsommar. Kostnad? ingen aning men kanske en hundring+kranen.


Ingen bild dock då jag ej äger någon kamera.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av GrimReaper »

Tack för länk binx.
Drsnuggles, kan du inte försöka fixa bild/er, kul o se hemmalösningar på grejer
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster