bryggforum.nu

Sveriges största forum för hembryggare.

* REGLER   * Logga in   * Bli medlem   * FAQ    * Sök
Allt f�r din hembryggning
Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 9:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 186 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
InläggPostat: ons dec 07, 2016 11:55 
Brygguru

farx skrev:
Knox skrev:
Det går nog bra men känns inte smidigt om man har flera partyfat, antingen får man använda en annan metod för kolsyrningen (typ 12mm luftrycksnippel eller dyl) eller så får man ha lika många kranar som fat...

Jag kommer brygga i lite mindre omgångar, 12 liter åt gången, så skulle isf bli två partyfat och resten på flaskor. Hänger inte riktigt med i hur du menar med annan metod för kolsyrningen med 12mm lufttrycksnippel? Skulle uppskatta förklaring :)

Nu var det länge sedan jag höll på med partyfat men en 12mm nippel (har jag för mig kan ha varit större) var ganska lagom storlek att trycka ner i "gummibungen" och trycka i kolsyra, man borde kunna plocka ihop en 6mm nippel för kolsyreslangen, en 12mm (eller 15 kanske) samt en backventil därimellan, så kan man ha några stycken utan att betala 500kr för varje.

InläggPostat: ons dec 07, 2016 12:11 
Newbie
Användarvisningsbild

Knox skrev:
Nu var det länge sedan jag höll på med partyfat men en 12mm nippel (har jag för mig kan ha varit större) var ganska lagom storlek att trycka ner i "gummibungen" och trycka i kolsyra, man borde kunna plocka ihop en 6mm nippel för kolsyreslangen, en 12mm (eller 15 kanske) samt en backventil därimellan, så kan man ha några stycken utan att betala 500kr för varje.

Aha nu förstår jag, tack! Har du koll på hur väl trycket håller sig i fatet med en sån här lösning? Kan det stå ett par veckor utan att man förlorar tryck?

InläggPostat: ons dec 07, 2016 12:20 
Brygguru

Jag tror att det är lämpligt att byta ut "bungen" mot en med en propp i när det är färdigkolsyrat för annars finns det nog en risk att nippeln flyger ur. Jag brukade ta ur nippeln och fort sätta i en starsannad propp och sedan tejpa fast den. efter några timma i kylskåp tog jag ur bungen och bytte snabbt till en ny (starssannad) med proppen i från rätt håll. Ganska krångligt förfarande men det funkade. Nu kör jag med corneliusfat men funderar på att skaffa några partyfat för mindre batcher och experiment.

InläggPostat: ons dec 07, 2016 12:58 
Newbie
Användarvisningsbild

En lösning vore kanske att jag svarvar en egen nippel på jobbet, som har en lite längre genomföring med en krage längst ned, så man så att säga för genom den så att kragen hamnar på insidan av fatet och motverkar att den trycks ur, sedan skulle man t.ex kunna gänga utsidan av nippeln och dra på någon backventil/kulventil så kolsyran stannar i fatet, borde bli en rätt smidig och billig lösning :)

InläggPostat: ons dec 07, 2016 14:56 
Brygguru

Det låter vettigt :D sen kan du starta serietillverkning och sälja;)

InläggPostat: tor feb 16, 2017 15:50 
Moderator

Tänkte passa på o tipsa om den produkten från aliexpress.
Tappkran med regulator kopplad till kulkoppling direkt på fatet för ca 300kr.

Bra mycket smidigare än sytråd osv tycker jag, känns o verkar vara bra kvalité på den!

Beer tap faucet, Adjustable Faucet with chrome plating,homebrew making tap with ball lock
http://s.aliexpress.com/Rfyyq26j

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 186 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]