Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vörtkylare

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Strids
Bryggare
Inlägg: 131
Blev medlem: mån sep 17, 2012 20:28
Ort: Örebro

Vörtkylare

Inlägg av Strids »

Någon med erfarenhet av ett hemmabygge av en vörtkylare med bromsrör från Biltema?
Hur kopplar man bäst ihop ett 5mm kopparbromsrör till vattenkranen?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Vörtkylare

Inlägg av Andy »

Strids skrev:Någon med erfarenhet av ett hemmabygge av en vörtkylare med bromsrör från Biltema?
Hur kopplar man bäst ihop ett 5mm kopparbromsrör till vattenkranen?
Biltema har krananslutningar. Dock är de på 12mm. Ifall du skulle kunna löda på en bit 8, 10 och 12mm rör på ändarna så är det vara simpelt. Men du kanske inte har sånna rörbitar liggandes?
Strids
Bryggare
Inlägg: 131
Blev medlem: mån sep 17, 2012 20:28
Ort: Örebro

Re: Vörtkylare

Inlägg av Strids »

andy skrev:
Strids skrev:Någon med erfarenhet av ett hemmabygge av en vörtkylare med bromsrör från Biltema?
Hur kopplar man bäst ihop ett 5mm kopparbromsrör till vattenkranen?
Biltema har krananslutningar. Dock är de på 12mm. Ifall du skulle kunna löda på en bit 8, 10 och 12mm rör på ändarna så är det vara simpelt. Men du kanske inte har sånna rörbitar liggandes?
Tyvärr inga bitar till övers. Krananslutning och pvc-slang tillbromsröret är införskaffat. Måste bara lista ut hur jag fäster pvc-slangen till kranen...
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Vörtkylare

Inlägg av Andy »

Är slangen för liten för att passa på krananslutningen?
Strids
Bryggare
Inlägg: 131
Blev medlem: mån sep 17, 2012 20:28
Ort: Örebro

Re: Vörtkylare

Inlägg av Strids »

andy skrev:Är slangen för liten för att passa på krananslutningen?
innerdiametern på slangem är 5mm och ytre...kanske 8-10mm. Den är alldeles gör liten.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Vörtkylare

Inlägg av Andy »

Jag tror att med jävligt mycket pressande och svärande så kan du pressa in slangen i krananslutningen, istället för att pressa den över som man ska göra.

När du väl får in den bör du silikona/limma så at den inte glider loss sen
Strids
Bryggare
Inlägg: 131
Blev medlem: mån sep 17, 2012 20:28
Ort: Örebro

Re: Vörtkylare

Inlägg av Strids »

andy skrev:Jag tror att med jävligt mycket pressande och svärande så kan du pressa in slangen i krananslutningen, istället för att pressa den över som man ska göra.

När du väl får in den bör du silikona/limma så at den inte glider loss sen
Får kika på det imorrn :)
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Vörtkylare

Inlägg av konserven »

Kanske kan gå att fästa/limma på en större diameter på ändbiten, sen bara trä över och eventuellt sätta en slangklämma om det inte skulle bli tätt nog.

Btw någon som testat frysklampar? Täntke man kunde kasta i ett par i hinken när det är dags att kylas ner?
Har funderar på det eller fins det risk med det, att bakterier skulle kunna klara sig eller att plasten inte pallar med värmeskillnaden?

Lurade också på att ta en liter från receptet som man i förväg kokat och sedan fryst till is och lägga i den isbiten när det är dags att kyla?

Men man kankse inte spar så mycket tid på att använda is som kallvatenslinga?
Preachr
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tis okt 09, 2012 14:36

Re: Vörtkylare

Inlägg av Preachr »

Bygg på diametern på bromsslangen med vulktejp, kanske?
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Vörtkylare

Inlägg av Karl-M »

Har du köpt bromsröret redan? Om inte, så byt till prisolrör med lämlig(are) diameter, finns 10, 12´och 15 mm utv. Det blir dessutom en mycket mer effektiv kylning med större area.
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Vörtkylare

Inlägg av nils-alf »

T Adams
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön apr 29, 2012 21:22

Re: Vörtkylare

Inlägg av T Adams »

Jag gjorde en kylare med bromsrör från biltema men valde alldeles för liten diameter (6 eller 8 mm) vilket gjorde att det tar över 1 timme att kyla vörten. Så gå upp i diameter på bromsröret till åtminstone 10 mm.

Gjorde sedan en motströmskylare (heter det väl?) och är riktigt nöjd med den.
Strids
Bryggare
Inlägg: 131
Blev medlem: mån sep 17, 2012 20:28
Ort: Örebro

Re: Vörtkylare

Inlägg av Strids »

Jag tillverkade en kylspiral med 5mm bromsrör från Biltema, har nu använt den i 4 bryggningar. Den är värdelös.
med kylspiral och kallt vattenbad så tar det ca 45-60 min att kyla 7 liter vört.
Kommer uppdatera till en bättre variant när jag har råd.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Vörtkylare

Inlägg av GrimReaper »

konstigt om det tar tid, vad har du för vattenflöde genom ett bromsrör på 5 meter?
Köp prisolrör, skala av det, och rulla det runt något i lämplig storlek, så händer det grejer.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster