Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyrningsbygge

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Kolsyrningsbygge

Inlägg av Madmaxtiger »

Har skaffat mig en regulator, samt byggt mig en kolsyrefördelare. Efter montering var det dax för test. Kolsyrefördelaren ska kunna syresätta 3 partyfat samtidigt.

Bild
Så här ser bygget ut när fördelaren är ansluten

Bild
Närbild på fördelaren. Gjord av lite t rör samt ventiler med slanganslutning

Bild
Läckagetest, hade ett litet läckage på en av anslutningarna. Av och ny gängtejp, sen höll det tätt

Bild
Nippeln ansluten till slang. En egen patent lösning, ser om det funkar....

Bild
Nippeln ansluten i gummplugg

Bild
Anslutet till partyfatet

Bild
Hel bild

Bild
Läckage test del 2, partyfatet står i jäskärlet fyllt med vatten

Bild
Närbild, inget läckage, och nippeln sitter kvar

Bild
Ställde in först 1 bar, sen 2 bar. Var mest rädd för att trycket skulle trycka ut nippeln. Men den sitter så fint kvar. Ökade senare trycket till 3 bar för att verkligen vara på den säkra sidan. Nippeln har som sagt lite större ytterdiameter än vad gummipluggens hål är.

Ska bli intressant när man väl ha öl i fatet.
En del som står och puttrar här och där.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av scaryeyes »

en annan variant, eller utbyggnad av ditt bygge, kan vara att skaffa en sån hane med gänga i stället. och sen dra på en hona ned gänga på den. Då kan du trycksätta fatet och sen ställa undan det. Det är ju backventil i honorna på tryckluftsventiler. Alt. köper man ventiler från maltmagnus.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Madmaxtiger »

Tackar för tipset. Såg att MM´s ventil är en vanligt däckventil. Ska se om man bygga något av det, annars så blir det till å beställa från MM.
En del som står och puttrar här och där.
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Madmaxtiger »

För oss NV skåningar.

Var precis i kontakt med Presto Sydbrand. De bygger om släckare. Återkommer när jag vet pris. Men han snackade om 1100:- om man inte har egen flaska.

Tel:
Presto Sydbrand
042-161335
Adress:
Depågatan 87
254 64
HELSINGBORG
En del som står och puttrar här och där.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av torstensson »

1100:- för en ombyggd släckare låter som ett fynd om den är full och trycktestad. Jag kollade runt ganska mycket och hittade ingen under 1600:-
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Karl-M »

Sugen man blev nu! När du trycker co2 in i ölet, håller du det upp och ner då? En sodastreamer har ju en pip som går ner i flaskan.
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Karl-M »

En fråga till: bör man kyla ölet innan man trycker in gasen? Blir det tillräckligt mycket kolsyra om du släpper på 2,5 kg?
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Madmaxtiger »

Har inte testat ännu att kolsyra öl. Dock så har jag flaskan stående. Återkommer med testresultat så fort jag kolsyrat på fat för första gången.

Här är en bra tabell hur mycket tryck du ska ha på kolsyran vid de olika temperaturerna: http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html
En del som står och puttrar här och där.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av latmasken »

Om du går in på www.maltmagnus.se och klickar på Kolsyra i menyn på vänstersidan så hittar du en tabell över tryck och temperatur för kolsyrning.

Kolsyra under tryck kommer långsamt att lösa sig i ölen, hur mycket den löser sig beror på trycket och temperaturen.

Att sodastream har en pip beror nog på att det skall gå fortare, men det funkar nog inte med öl eftersom du bara kommer att få en massa skum om kolsyran forsar genom ölen. Stabilt tryck och stabil temperatur under lagom lång tid är det som gäller.
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Madmaxtiger »

Har nu varit i kontakt med dom som bygger om släckare. Har man redan en 6kg så kostar det:

624kr för provtryckning samt fyllning
400kr för ventil.

Har man ingen egen släckare kan man köpa ombyggd och klar för:

1200kr + moms.

Nackdelen är att man måste själv köra till Malmö för att få det gjort. Innan kunde man lämna in dom på en depå i tex Helsingborg. Men det slutade dom med förra tisdagen!!! Och det är livsmedels co2.

Besöksadress
Stenyxegatan 21
21376 MALMÖ

För ni som själv vill ringa dit är numret 040-206640 och prata med Jocke.
En del som står och puttrar här och där.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Evert »

Väldigt coolt. Jag önskar att jag hade mod att göra sånt där.
Sander
Bryggare
Inlägg: 191
Blev medlem: tor jun 30, 2011 12:09

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Sander »

När det endå pratas bygge med partyfaten...

Jag har beställt en beer engine (http://en.wikipedia.org/wiki/Beer_engine) och tänkt göra som dessa http://forum.northernbrewer.com/viewtop ... 7&p=894776 fast istället för gas in, så kör jag på en ventil som släpper in luft när jag pumpar. Ska se hur jag gör när grejerna kommer fram. Ska bli kul att se.
Jag vill ha riktig cask ale serverat med dessa fina hand pumps som ger den där krämiga ölen man får i storbrittanien. Om jag skulle göra detta med en cornelius skulle ölet bli dåligt innan jag drack upp det. Hoppas det funkar alltså!!
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av Karl-M »

Madmaxtiger skrev:Har inte testat ännu att kolsyra öl. Dock så har jag flaskan stående. Återkommer med testresultat så fort jag kolsyrat på fat för första gången.

Här är en bra tabell hur mycket tryck du ska ha på kolsyran vid de olika temperaturerna: http://www.humle.se/library/kolsnyretabell.html
Grymt, tack.
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
pompe2
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: tis feb 07, 2012 1:32

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av pompe2 »

följer denna har haft problem med att carbonera mina två senaste bryggder.

Mycket bra initiativ !
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Kolsyrningsbygge

Inlägg av scaryeyes »

Karl-M skrev:Sugen man blev nu! När du trycker co2 in i ölet, håller du det upp och ner då? En sodastreamer har ju en pip som går ner i flaskan.
Det går att kolsyra med sodastream. Blir kladdigt i köket och tar otroligt lång tid innan man kan skruva loss flaskan och man missar en del kolsyra pga skum/sprut.
Alltså tröttnar man på det innan man fyllt ett sex-pack!

Jag ställer regulatorn på ca 2-2.4 bar och sen skakar jag in co2 i fatet. En halvtimme tar det att få kolsyrad öl. 10 min i ett partyfat.
Men mär väl! Det är samma sak med fat som med flaskor. Låt fatet stå och lugna sig en stund innan tappning, annars är skumrisken överhängande.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster