Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan man odla humle sjalv

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Mr_President »

Idag klev det skörd av Hallertau. 3 av 5 plantor gav ok skörd. Knappt en hink. Ska torka och vaccumpacka och sen i frysen.

Provar göra te på det. Ska visst gå att lära sig bedöma bitterheten på det viset?!
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (174.49 KiB) Visad 1934 gånger
image.jpeg
image.jpeg (80.42 KiB) Visad 1934 gånger
image.jpeg
image.jpeg (96.64 KiB) Visad 1934 gånger
Anders Jr
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön okt 05, 2014 21:28
Utrustning: Basic-prytlar
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Anders Jr »

Jag satte fyra plantor i maj som jag inte trodde skulle ge någon skörd i år, men alla kommer ge en skaplig skörd :) En av dem fick nog för lite vatten så där utvecklades inte kottarna sista veckan.

Frågan som jag har är om man ska klippa ner plantorna nu första året de växer eller ska man låta dem vara? Vad säger ni?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Mr_President »

En bok om humle jag just börjat läsa säger att man skall låta roten suga näring ur rankan innan den klipps bort.

Därefter bränna rankan för att minska risken för skadedjur.

Jag har idag gödslat mina plantor med 1/2 skottkärra stallgödsel per planta. Dels för gödning men även frostskydd och ogräsbekämpning.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (147.67 KiB) Visad 1914 gånger
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Norfdas »

När det gäller humle och bevattning så hade jag en odling under ett tak utan hängränna.
Där växte humlen upp till skorstenen nästan och det var ingen värre gödsling.
Bara det är vatten men dränerat så trivs plantorna.
Här blev det fina kottar från Northern Brewer i somras för att sommaren nästan regnade bort.
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Norfdas »

Har sett att det bryggs öl på färsk humle och undrar om någon har ett recept på färsk Northern Brewer att del med sig av?
Skulle vara intressant att testa till hösten om det nu blir några kottar i år.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Mr_President »

Prova - vatten, malt & humle :)

Vad menar du med recept? Är det vikten på färsk humle du undrar över?

Är ju bara ta vilket recept som helst och änvända NB så kommer det smaka NB.

Jag personligen är inte särskilt förtjust i NB men jag skall prova mer, kanske ändrar mig tids nog.
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Norfdas »

NÄ! Vad är det du säger, går det att kombinera jäst, vatten, malt och humle!

Tack för ingenting!
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Tyresöl »

Så här ser min lilla odling ut, fick ner Hersbrucker Pure i början av Maj och den har tagit sig bäst. De andra två, Cascade och Magnum kom ner lite senare men börjar röra på sig ordentligt nu. Kör med pålar som är ca 3.5m och snören som jag spänner från toppen och fäster med pinnar i jorden som sidoskotten kan klättra på. Leder den starkaste upp för pålen. Tänker att det blir enkelt att sköra då, bara att klippa ner snöret :thumbup:

Pure är, enl. BeerLegends en blandning av Hallertauer Mittelfrueh, Saab och okänd. Ville ha Saab egentligen men de var slut hos eickelmann och köpasuget var så stort att det fick bli denna :)

Förhoppningen är att jag ska kunna brygga lite trevlig skördeöl på altanen i höst.
Bilagor
Screen Shot 2016-06-21 at 19.39.11.png
Screen Shot 2016-06-21 at 19.39.11.png (950.77 KiB) Visad 1800 gånger
Screen Shot 2016-06-21 at 19.38.58.png
Screen Shot 2016-06-21 at 19.38.58.png (811.07 KiB) Visad 1800 gånger
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Mr_President »

Ser bra ut!

Jag fick just ingen skörd första året men satte mina lite slarvigt i hård lera (orka inte gräva 25 stora hål).
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Tyresöl »

Förstår det. Jag grävde alla hål samtidigt och blandade sand, planteringsjord och kogödsel och så fick det stå och mysa tills de andra humlerhizomerna kom.

Räknar inte med några kottar i år, kanske på Purehumlen, men det får vara ett långsiktigt projekt :)
Anhard
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 03, 2019 15:31

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Anhard »

Lånar denna tråd då ämnet är relevant för min fråga.

Jag har 800 kvm att odla på och har tänkt sätta upp ett mindre system av störar och bevattningssystem från en vattenbrunn. En av mina tusen frågor, är om odlingsytan är tillräcklig för en "mindre" humle-distribution som skulle kunna vara intresse för lokala ölbryggerier? Vad kan man förvänta sig efter treårs odling för kvantiteter av kottar på en sådan yta? Hur många liter öl skulle man kunna brygga?

mvh

Anhard
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av AirQ »

Anhard skrev:Lånar denna tråd då ämnet är relevant för min fråga.

Jag har 800 kvm att odla på och har tänkt sätta upp ett mindre system av störar och bevattningssystem från en vattenbrunn. En av mina tusen frågor, är om odlingsytan är tillräcklig för en "mindre" humle-distribution som skulle kunna vara intresse för lokala ölbryggerier? Vad kan man förvänta sig efter treårs odling för kvantiteter av kottar på en sådan yta? Hur många liter öl skulle man kunna brygga?

mvh

Anhard
gick nyligen en odlingskurs av humle från länstyrelsen, konstaterade rätt fort att de fanns ingen vinning i humle om man verkligen inte satsar fullt ut samt har råd att gå back i några år

exemplariska förberedelser av mark tar ca 2års förberedelser, måste vara väldigt bra drännerat, och djup grundvattennivå.

stängsel runt om för vildsvin/rådjur osv var ett måste.

Aromhumle var det enda som var värt att satsa på, kilopriset på bitterhumle från tyskland går aldrig slå.

Tröskverk samt mkt egna byggkunskaper av maskiner krävs.
handplocka tar för lång tid och äter upp all vinst. ca 2000-4000timmar per hektar.

samt att beräkningen av dem som höll kursen på en humle odling på ca 1 ha var att man gick ca 4miljoner back i bästa fall, på 4 första åren innan man kunde börjar plantorna ge så pass produktion att de gav vinst(förutsatt att man säljer allt), sen bör de ge fullvärdig produktion i ca 25 år och därefter tappa av.


tror mer på att slänga upp 5-10störar för eget bruk i några år, får du överskott så testa o sälj samt prata med bryggerierna om de är intresserade och i såfall vilka volymer.

har mkt mer information men får inte lämna ut dokumenten, så har du fler frågor så är det bara att fråga så ska jag svara så gott jag kan.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Anhard
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön nov 03, 2019 15:31

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Anhard »

Tack AirQ för ditt svar!

Jag återkommer med fler frågor när jag har tänkt och klurat lite. Läser just nu "det gröna guldet," och tittar mestadels på eget bruk och sälja överskott till andra hobbybryggare.

mvh
Anhard
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av insu »

Beställde en planta Northern Brewer från Eickelmann i Tyskland, och ska testa odla lite humle för öl-bryggning.

När kan man gräva ner plantan? :roll:
Bilagor
WhatsApp Image 2020-04-27 at 13.30.39.jpeg
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av AirQ »

Beror lite på vart i landet du bor, men skulle nog generellt säga att när det slutar bli minus på natten typ.
Mina har börjat ge 10cm långa skott nu.

Men du bör nog inte ha för bråttom det är första året och jag tror inte att du kan räkna med någon skörd att tala om då, humlen behöver ca 4år innan den börjar ge sin fulla potential, men år 2 kan man nog börja räkna med att det iaf blir något hyfsat.
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster