Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan man odla humle sjalv

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

Karl-M skrev:Pratar vi hushållskompost så skall du vara VÄLDIGT försiktig med den, inte mer än 10%. Den innehåller så mycket näring att rötterna "brinner upp". Trädgårdskompost är förmodligen mycket snällare.

En kompis till mig tänkte inte på det och spred ut sin kompost i hela trädgården och dödade effektivt varenda planta. Inte så glad fru man får då...
Vi har nog någon blandning skulle jag tro, både hushållsavfall och trädgårsavfall går till komposten.
20 % i jorden och kanske 80/20 med gräsklipp som jag sen lägger i lagret över plantan?

@MR Cooper
Egentligen tror jag att gropen du gräver bara kommer hjälpa plantan i början eftersom rötterna sedan sprider sig, så kanske 25 liter??
Bara mina tankar, är långt ifrån säker.
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Karl-M »

Humle är ett ogräs, så om du skall köra guerilla och har en rimlig jordmån att börja arbeta med så hade jag inte ansträngt mig med mer än en halv säck per planta. Den kommer klara sig ändå. Jag har försökt mörda min vildhumle i flera år utan resultat, fick gräva bort den med grävmaskin för att få väck den=)
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Karl-M »

Vi har nog någon blandning skulle jag tro, både hushållsavfall och trädgårsavfall går till komposten.
20 % i jorden och kanske 80/20 med gräsklipp som jag sen lägger i lagret över plantan?
Som sagt, var försiktig. Det är bättre för små plantor att få för lite än att få för mycket gödsel, och kompost är mycket potent... Gräsklipp kan du ju köra på med utan att det skadar, men förmodligen räcker det med hushållsjord av bättre kvalitet första året...
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

Karl-M skrev:
Vi har nog någon blandning skulle jag tro, både hushållsavfall och trädgårsavfall går till komposten.
20 % i jorden och kanske 80/20 med gräsklipp som jag sen lägger i lagret över plantan?
Som sagt, var försiktig. Det är bättre för små plantor att få för lite än att få för mycket gödsel, och kompost är mycket potent... Gräsklipp kan du ju köra på med utan att det skadar, men förmodligen räcker det med hushållsjord av bättre kvalitet första året...
Okey, låter bra :)

Nu vidare till placering av odlingen. Jag har tillgång till en hel del plats men de söderlägen jag har är inte så vindskyddade. Har fundaret på om man skulle odla nere vid våran nyanlagda vinodling, finns gott om plats, är hyfsat vindskyddat och mycket sol.

Blir antagligen odling med störar, hade tänkt mig nått i denna stilen:

Bild

1. Trästörar som håller upp allt.

2. Ståltråd längst upp som allt hänger i.

3. Snöre som humlen kommer får växa runt som helt enkelt klipps ner inför skörd.
Senast redigerad av luvas, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av MR Cooper »

Jag vet iofs inte exakt hur viktigt det är med sol men jag skulle nog ha försökt prioritera vindskydd för min humle som jag har på balkongen blir verkligen helt förstörd i vinden. Bladen vissnar och slits sönder och den ser allmänt trött och ledsen ut
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

Angående vilka sorter som jag vill beställa så har jag funderat lite på det. Kan nog absolut överväga att köpa EKG från England, vad jag tänkte är att om fler vill ha skulle man kunna dela på frakten :)

Hade ju varit jävligt fint med en egen EKG, är den humlen jag använder mest :)
Användarvisningsbild
beep
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2011 9:36

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av beep »

Mmmm intressant! Vart beställer du då?

Ska åka och skörda idag, hoppas det blit något mera.

Ska ta några bilder också.
::Beppe
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

Just nu tror jag att jag kommer beställa Magnum från Eickelmann och EKG från http://www.essentiallyhops.co.uk/

Sen har jag bestämt mig för att vänta till i vinter/vår med planteringen eftersom området där jag har tänkt plantera är fullt med kväveberikande växter. De som säljer EKG påstår att bla EKG är helt beroende av att planteras mitt i vintern, så jag kommer antagligen följa deras råd ang EKG och sen plantera Magnumplantorna i vår.
oeloe
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jun 28, 2012 11:40

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av oeloe »

Du kan väl knappast plantera i snön eller kommer du driva plantorna inne tills det blir frostfritt?

Läste nånstans att det kanske är bättre att odla aromhumle då det kan vara svårt att gissa hur bittra plantorna blir?

Hur som, jag ska försöka övervintra 6 sorter humle inomhus under lampa i vinter. Kanske provar jag på att ta lite sticklingar om nån är intresserad.
Användarvisningsbild
beep
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2011 9:36

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av beep »

Hittade en blid från 24:e Mars 2012
Bild
Senast redigerad av beep, redigerad totalt 1 gång.
::Beppe
oeloe
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jun 28, 2012 11:40

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av oeloe »

Mysigt! Har du nån bild på hur det blev sen?
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

oeloe skrev:Du kan väl knappast plantera i snön eller kommer du driva plantorna inne tills det blir frostfritt?

Läste nånstans att det kanske är bättre att odla aromhumle då det kan vara svårt att gissa hur bittra plantorna blir?

Hur som, jag ska försöka övervintra 6 sorter humle inomhus under lampa i vinter. Kanske provar jag på att ta lite sticklingar om nån är intresserad.
Jag är lite osäker på det, enligt Essentially Hops så är humle beroende av kalla förhållande för att gro, dessutom så börjar deras försäljning i december, så ja , jag tror det :?
Please note, delivering hop roots to countries outside the UK is possible but we cannot take any responsibility if they fail due to your growing conditions. Hops need cold conditions in the winter, particularly Goldings and Bramling Cross otherwise they will not grow. Some varieties take longer to emerge than others.
Tänkte jag skulle skicka iväg ett mail för att vara säker.

Jag tror inte att det är någon bra idé att odla inomhus, citerar beep från tidigare i tråden:
the best way to let the hops survive the winter-time is to plant them right now. Take care to plant the roots about 2-3 cm deep into the soil. The soil in combination with snow is the best protection for the roots.

Please do NOT put the roots inside your house during the winter. This will not be successful!

Hop will survive very deep temperatures, this is no problem! Frost is necessary for a good start in springtime. The problem (for most of the plants) is the changing of the temperature: relatively high temperatures on daytime, very deep temperatures over night. So, the best protection is the protection against sunlight. Under a cover of soil and snow the temperature is very stable on a specific level!
Eftersom jag brygger väldigt mycket stout så har jag ingen direkt nytta av aromhumle. Skulle jag få för dålig beska lägger jag bara i mer :)
oeloe
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jun 28, 2012 11:40

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av oeloe »

Tackar för infon! Blir nog att jag gräver ner 2st i trädgården och försöker övervintra 4 sorter inne. Nått borde klara väl sig.

Kanske gör en bildtråd på humleodlingen, om den tar sig...
Användarvisningsbild
beep
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2011 9:36

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av beep »

Det blev några Hallertauer som jag hoppades på =O)
Magnum har bara småkottar ännu.
Hallertauer Aroma och Perle står i blom.


Här är lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Om jag ska försöka förklara hur jag gjort.
Groparna som sedan blir fyllda med jord, hästgödsel, Vermikulit och Perlite och sedan täckt med täckbark är 1M i diameter och ca ½M djup.
Det är en rad om sju humleplantor med ca 0,7M distans.
På varje långsida har jag dunkat ner 3 jordankare á 5M.
I de sitter ca 3M höga rundstavar som är 34 mm i diameter.
Högst upp på stängerna längs långsidan går det ett rep.
På det repet går det 2 mindre rep från varje sida, ner till varsin plantan och förtöjda i en tältpinne,
som sitter på andra sidan plantan så det blir ett kors av repet ovanför. Då får humlen lättare att hitta repet och klättra upp.
Varje planta får alltså 4 rep att klättra på.
Hörnstavarna är fastspända med ett rep uppe till ett staket, så det inte säckar ihop så mycket.
Täckplasten är 10M X 2M.

Det jag har märkt är att plantorn växer ihop och trasslar till det högst upp.
Skulle kanske satsat på 4M höga stavar. Men om man nystar ut det eller ser till att det växer åt rätt håll så funkar det.
::Beppe
peze
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör aug 18, 2012 21:30

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av peze »

Hej! Lånar tråden lite.... var hemma hos min mor och plockade lite humle, kan man på något sätt avgöra om det är en humle som man kan använda till öl? så man slipper förstöra en hel ölsats...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster