Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan man odla humle sjalv

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
beep
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2011 9:36

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av beep »

@Karl-M

Jag köpte förra hösten och undrade också om man ska låta de stå inne under vintern.
Jag mejla eickelmann och fråga och fick svar att det är bäst att plantera de med det samma.
the best way to let the hops survive the winter-time is to plant them right now. Take care to plant the roots about 2-3 cm deep into the soil. The soil in combination with snow is the best protection for the roots.

Please do NOT put the roots inside your house during the winter. This will not be successful!

Hop will survive very deep temperatures, this is no problem! Frost is necessary for a good start in springtime. The problem (for most of the plants) is the changing of the temperature: relatively high temperatures on daytime, very deep temperatures over night. So, the best protection is the protection against sunlight. Under a cover of soil and snow the temperature is very stable on a specific level!
::beep
::Beppe
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

Detta låter ju intressant!
Bemästra ytterligare en del av bryggningen och spara lite pengar på köpet ;)

Är det för sent att beställa till denna höst eller ska man vänta till våren?
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av MR Cooper »

Nej jag tror inte det är försent.
Bara man gräver ned dom innan frosten kommer så är det nog lugnt.
Jag ska beställa så fort lönen behagar dyka upp på mitt stackars tomma konto.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

Okey, hur ska jorden beredas?
Har tillgång till kompost och hönsgödsel (direkt från hönsen).

Hade väl i så fall tänkt beställa EKG och Magnum kanske.

Edit: Hittade det ang. jordberedningen.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av MR Cooper »

Posta gärna hur man gör jordberedningen :)
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Karl-M »

Tack för tipsen. Får gå ut och förbereda en plätt. Man skall nog inte göra för mycket med joren i det här läget, brukar inte vara en bra idé att gödsla något på hösten, men blandar man upp med lite vanlig matjord från ica så duger det nog bra, så kan man gödsla lite försiktigt till våren.

Glöm inte att det här är en rätt utrymmeskrävande planta som dessuom vill ha någon form av spaljé att klättra på.
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av MR Cooper »

Är det inte på hösten man brukar gödsla? det luktar iaf så när man är ute och rör sig med bilen i landet :p

@luvas: Har du hittat en sida som har EKG?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

MR Cooper skrev:Är det inte på hösten man brukar gödsla? det luktar iaf så när man är ute och rör sig med bilen i landet :p

@luvas: Har du hittat en sida som har EKG?
Jag funderar på om man ska gräva upp en bit jord och blanda den jorden med kompost.
Sen skulle jorden helst vara väldrenerad och sandig så man kanske slulle blanda i lite sand också. Sen kan man gödsla med hönsgödsel och gräsklipp till våren/sommaren.
Japp, jag hittade från England med det blev lite dyrt så jag kommer nog skippa den :)
Länkar här om någon är intresserad:

http://www.essentiallyhops.co.uk/cgi-local/ca000001.pl
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av vafan »

Var försiktig med hönsgödsel det fräter rätt bra, humleplantorna behöver sand och jord och mycket vatten.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

vafan skrev:Var försiktig med hönsgödsel det fräter rätt bra, humleplantorna behöver sand och jord och mycket vatten.
Jo, kommer antagligen lägga lite ovanpå jorden, så när det regnar så följer det med lite näring ner i jorden. På så vis (om det inte regner hela tiden) så får plantan näring lite då och då.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av MR Cooper »

Jag tänkte köpa fyra plantor från eickelmann och sedan plantera dom i skogen gerilla style ;)
men tänkte ändå gräva ett hål och ta köpejord och fylla på med.
Går det så går det :)
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Användarvisningsbild
beep
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2011 9:36

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av beep »

Jag gjorde som det sår i "The homebrewer's garden"
Dig a small trench about 6 inches (15 cm) deep in the top of the hill, place the rhizome in it, and cover it over with 2 inches (5 cm) of soil. The hop hills need to be spaced 2 1/2 to 3 feet (80 cm to 1 m) apart, with one to two rhizomes per hill. We plant the same variety of hops together in the same hill to avoid future confusion. Then cover the hill with about a 1- to 2-inch (2.5 to 5 cm) layer of mulch, a loose blanket of organic material such as rotten straw. In between the hills, spread a thicker layer of mulch, 3 to 6 inches (8 to 15 cm) deep, to prevent weeds. Keep the ground around the newly planted hops moist with frequent, shallow waterings since the root systems will be small. The hills in the hop yard should always be kept evenly moist, without being saturated.

Don't remove the mulch as the plants start to grow; just leave it in place and the hop shoots will grow up through it. A layer of mulch keeps the ground from drying out around the plants, discourages pests and weeds, and reduces nitrogen loss from the soil. Add more mulch every so often throughout the season as the old mulch breaks down into the soil.

The Trellis

Hops can be grown up a wall; over a fence, stone wall or arbor; around a gazebo; or even up a flagpole.
Sedan täckte jag med täckplast runtom kullarna, kan ladda upp foto senare.
Blanda med hästgödsel och lite jordförbättrare typ Vermikulit/Perlite för att hålla fukten och syret i jorden.

Det växer fint,
Saaz växer så det knakar, ett gäng härligt beska kottar
Hallertauer kar blommor så kottar på g.
Perle ligger 3:a få se om det blir kottar, hoppas =O)
Magnum hoppas det blir kottar nästa år
Hallertauer Aroma håller tummarna att det blir nästa år där med
Gimmli växer tanigt, inte kommit upp en meter.
Northern brewer köpte jag i våras så den är inte med i gamet.
Cascade köpte jag förra veckan så den blir intressant och se om den pallar klimatet, har hört att den är lite kinkig och den lätt blir infekterar av ohyra.
::Beppe
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av luvas »

beep skrev:Jag gjorde som det sår i "The homebrewer's garden"
Dig a small trench about 6 inches (15 cm) deep in the top of the hill, place the rhizome in it, and cover it over with 2 inches (5 cm) of soil. The hop hills need to be spaced 2 1/2 to 3 feet (80 cm to 1 m) apart, with one to two rhizomes per hill. We plant the same variety of hops together in the same hill to avoid future confusion. Then cover the hill with about a 1- to 2-inch (2.5 to 5 cm) layer of mulch, a loose blanket of organic material such as rotten straw. In between the hills, spread a thicker layer of mulch, 3 to 6 inches (8 to 15 cm) deep, to prevent weeds. Keep the ground around the newly planted hops moist with frequent, shallow waterings since the root systems will be small. The hills in the hop yard should always be kept evenly moist, without being saturated.

Don't remove the mulch as the plants start to grow; just leave it in place and the hop shoots will grow up through it. A layer of mulch keeps the ground from drying out around the plants, discourages pests and weeds, and reduces nitrogen loss from the soil. Add more mulch every so often throughout the season as the old mulch breaks down into the soil.

The Trellis

Hops can be grown up a wall; over a fence, stone wall or arbor; around a gazebo; or even up a flagpole.
Sedan täckte jag med täckplast runtom kullarna, kan ladda upp foto senare.
Blanda med hästgödsel och lite jordförbättrare typ Vermikulit/Perlite för att hålla fukten och syret i jorden.
Intressant. Kompost och perlite har jag gott om så det blir ju perfekt. Bilder ser jag gärna, så man får en uppfattning om hur det ska se ut ;)
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Karl-M »

Pratar vi hushållskompost så skall du vara VÄLDIGT försiktig med den, inte mer än 10%. Den innehåller så mycket näring att rötterna "brinner upp". Trädgårdskompost är förmodligen mycket snällare.

En kompis till mig tänkte inte på det och spred ut sin kompost i hela trädgården och dödade effektivt varenda planta. Inte så glad fru man får då...
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av MR Cooper »

Säg att jag gräver ett hål bredvid ett träd till varje planta. Hur mycket jord tror ni jag behöver fylla på med? jag menar den vanliga jorden i skogen kan ju inte vara helt värdelös att växa i eller?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster