Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan man odla humle sjalv

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Men shit, då ska jag dra till närmaste plantagen imorrn och köpa!! Northen Brewer är den humle jag använder mest, vid sidan om East Kent Goldings. Men bara honblommor, viktigt viktigt. Hoppas dom har inne !!

Såg att någon på nätet rekommenderade denna sida, någon som testat?

http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/bi ... r--30.html
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Weinkeller »

Evert skrev: Såg att någon på nätet rekommenderade denna sida, någon som testat?
http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/bi ... r--30.html
Jag har fem olika sorter därifrån. Bra ställe att köpa från om du frågar mig. Levande plantor på Rhizomer kommer i paket med posten. Lättodlade och gav skörd första året även om det andra året gav dubbelt så mycket. Hur mycket det blir i år återstår att se men av växtkraften att döma blir skörden god. Jag har fått mellan 100g-200g torkade humlekottar per planta.

Jag har använt humlen i flera öl med gott resultat. Smaken är genomgående mild, örtig och lite gräsig men jag har inte gjort någon djupare analys av de enskilda sorterna. Passar bra till lageröl och belgare, samt som bakgrundshumle i de flesta andra öltyper. Dock är alfasyrahalten svår att prediktera men jag har räknat med ungefär hälften mot vad normalvärdet för humletypen är och det har visat sig ganska lagom.

Se till att plantera dem på en lugn, solig och varm plats med bra gödning under växtperioden så får du förhoppningsvis en bra skörd.

Här är lite mer info och bilder:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... ight=humle
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Fanns inget på Plantagen i Märsta i alla fall. Vara en massa jävla Clemaris. Och slö personal. Dit går jag inte igen.

Beställer från nätet istället.

Edit: Nu är det beställt!! Så nästa vecka ska jag leta upp en lämplig glänta med sydläge i skogen för plantering !! Törs inte plantera i bostadrättsföreningen rabatter, då kommer grannarna bli galna!! :-)
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Jag kommer att plantera både Northern Brewer och Cascade denna vecka. Jag bor norr om Stockholm, så om någon sen vill ta rötter och planera, får ni hojta till.( Ångrar lite att jag inte köpte Hallertauer Bitter istället för NB, dom är mer ståndaktiga mot mjöldagg, som annars är rätt vanligt förekomm ande på humle.)

Om det är någon som vill ha lite frön, och som kanske har en annan sort i utbyte, kan vi ju skicka dem per post i vanliga kuvert. Känns lite onödigt att hålla på att beställa från Tyskland, när humle är så lätt att odla.

Men när man sår frön måste man väl lära sig skilja på hon och hanplantor. Särskillt jag som ska odla fritt i skogen, måste lära mig detta, eftersom humlen är flitig att självså sig själv.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av latmasken »

Om du bara har honplantor så blir väl inte fröna fertila? Blommorna måste väl befruktas för att det ska kunna bli frön som gror? Det är väl därför man använder rotstockar istället?
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Dearic »

Om du har någon rotbit eller frön till övers kan jag gärna köpa några av dig, är just NB och Cascade som jag varit sugen på att odla här uppe i Gävle med. Har även mina planer för någon planta Saaz, men de får bli till nästa år tror jag. Humlen vi har ute hos föräldrarna, ingen aning om sort, växer som bara den och ger väldigt bra med kottar varje år så måste funka fint att odla andra sorter också tycker man.
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
OleFattGuy
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons nov 18, 2009 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av OleFattGuy »

latmasken skrev:Om du bara har honplantor så blir väl inte fröna fertila? Blommorna måste väl befruktas för att det ska kunna bli frön som gror? Det är väl därför man använder rotstockar istället?
Njae.
Man vill ha honblommor, för det är de som bär kottarna.
För att säkerställa att man får samma kvalite/sort hela tiden använder man könlös fortplantning/kloning/rotskott (samma sak alla tre).
I princip är det en och samma honblomma som utgör samtliga exemplar av t ex Cascade eller Amarillo.
Därför vill man inte ha några hanplantor, utom i vissa fall. Fuggles, har jag för mig, skall helst vara befruktad och få frön av nån anledning som jag inte minns.

EDIT: Var tvungen att ta reda på varför.

Först varför man INTE vill ha befruktade honplantor:
"Seedless hop, which is considered more desirable by brewers, is produced by preventing pollination. Seedless hop weighs about 30% less than seeded hop and is more shatter-resistant at harvest."

Sen, varför man vill ha befruktade Fuggle:
"Because Fuggle is not naturally high-yielding, growers generally grow male hop plants with Fuggle to pollinate the female plants, resulting in larger cones."
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Självklart. När jag lärt mig hur man förökar dem (rötter om jag förstått det hela rätt) skickar jag gärna en liten rot i ett kuvert. Det är ju bara att lägga i en liten påse med jord. Å inte vill jag ta betalt, jösses, det är bara skoj att sprida bryggkulturen i Sverige och Gävle!! :)
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Dearic »

Var och inhandlade två plantor Nordbrau på Blomsterlandet idag, kommer göra i ordning två störar och plantera dem imorgon :)

Har även pratat lite med mor å far om humlen som vi har i dagsläget. Den är troligen mellan 50-75år gammal, kanske mer, men vi har ingen aning vad det är för sort. Men med så många år på nacken känns de som att den är ganska "försvenskad" och går ganske inte att riktigt jämföra med den sort den en gång tillhörde...
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Så så där, nu har plantorna från Tyskland kommit!

Sitter här med jordiga fingrar och ett leende på läpparna! :-)

Ölbryggning är verkligen skoj !!

Bild

Jag testade att rycka lös en liten rotbit och planterade den. Får jag den att gro, så hojtar jag till.

Edit: Nu har jag planterat dem i en kruka på balkongen.

Bild
oeloe
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jun 28, 2012 11:40

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av oeloe »

Hur gick det med rotbiten?
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Karl-M »

vad tror ni om att köpa nu och plantera inomhus, för att sedan ta ut plantorna till våren?

förresten ett modernt alternativ till störar och linor borde ju vara armeringsmattan?
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Fick inga kottar i år, tyvärr. Men nu har jag planterat ut dem i den fria naturen, får se om det blir bättre skörd nästa år. Såg också till att dra ut rötterna så mycket som möjligt, längs en yta som väl var ca 3-4 meter lång. Tanken är att det ska komma upp plantor längs denna sträng, vi får se...

Jaja, alla försök lycka man inte med... Men det var ju å andra sidan en exceptionell skit-sommar.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Sezzi »

Mina plantor håller nu först på att utveckla början på vad jag tror är kottarna. Dvs kommer det nog inte bli nått. Men det är första året så allt jag hoppas på är bra rotutveckling!

Växt har de gjort iaf!
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Kan man odla humle sjalv

Inlägg av Evert »

Absolut, själva buskarna har varit jättefina, ingen mjöldagg eller så. Men jag hade ju sett fram emot att få skörda lite kottar... får vänta med det tills nästa år... :-)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster