Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga en kegerator!

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
basmyslie
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 11, 2014 3:52

Bygga en kegerator!

Inlägg av basmyslie »

Hej!

Jag har tänkte bygga en kegerato av ett litet kylskåp jag köpt om undrar då bara vart man bäst köper de delar som behövs!

Har tänkt mig ett tapptorn med två kranar. I kylen får jag plats med två corneliusfat. Jag kör på sodastreampatron idag men funderar på en större kolsyreflaska med dubbla regulatorer så man kan kolsyra två olika sorterts öl med olika tryck.

Har väl lyckats "sålt" in konceptet till frugan att bygga in själva kegeratorn i köksön i köket när vi renoverar med motiveringen att i den ena kranen alltid ha kolsyrat vatten ;) Å då behöver jag ett tryck på ca 3 bar för vattnet om jag förstått det rätt. Å har jag öl i andra fatet vill jag ju ha mindre tryck.

Frågan är alltså vart jag bäst köper alla delar billigt! Är det att beställa från "over there" som gäller eller hos någon av våra lokal talanger ( som känns rätt dyra ).

Är det någon som nyligen byggt en kegerator och som kan komma med tipps! Jag har läst alla "gamla" trådar redan från dom som byggt tidigare. Problemet är bara att länkarna i dessa trådar som är några år gamla till ställen som säljer kranar och tapptorn inte är så aktuella!

Tacksam för alla svar!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bygga en kegerator!

Inlägg av Knox »

candirect.de har rätt bra priser på det mesta... Om du orkar beställa från tyskland dvs ;)
basmyslie
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis mar 11, 2014 3:52

Re: Bygga en kegerator!

Inlägg av basmyslie »

Å med "orkar" menar du gamblingen med tullen eller?! Eller att jag inte kan tyska å behöver lära mig det först eller?! ;)

Finns det något annat ställe med bra utbud?!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Bygga en kegerator!

Inlägg av Knox »

Inom EU behöver du inte tulla. Men tyskan och väntetider menade jag tar några dagar extra
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Bygga en kegerator!

Inlägg av Madmaxtiger »

Här är en länk om hur jag byggde min kegerator samt lite länkar varifrån jag köpt sakerna: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=18983
En del som står och puttrar här och där.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Bygga en kegerator!

Inlägg av vafan »

Aliexpress.com har bra priser på tapptorn till humana priser. + en massa andra saker för bryggare.

Exempel:
OBS! det finns billigare om du söker!!

1 tapp för 435:- inkl frakt. http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 04526.html

Har köpt saker online sedan Internets begynnelse och har bara behövt betala tull /skatt en gång när jag köpte ett spel 1999 (EverQuest). Sedan EU införde skatt på köp från länder utanför EU så räknar jag med ca 17% moms för varje inköp men det har bara hänt två gånger och också från USA. Där de lägger till denna "skatt" redan när jag köpte sakerna. Köpte en Razer mus från staterna (fanns inte att få tag på i EU) och sen var det något annat jag köpte från ett amerikanskt företag.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster