Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur mycket plats tar malten?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Ludentass »

Täta mellan hinkarna med fogskum?
hur gör du när du diskar då?

Vad är det för fel på två helt vanliga jäshinkar , i varandra, den första med botten full med hål, den andra med tappkran i botten...

Då har du ju dubbelplast som isolering, och om inte det räcker , köp ett billigt liggunderlag och dra runt....

Enkelt och snabbt, och lätt att diska... och större volym...

Borde nästan kunna funka med 8 kg malt, beror på hur duktig du är med borren och krossningen på malten och ditt mäsk schema...., om det sätter igen sig får du väll ta till lite havre skal....


/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av TorstenStenmark »

Fogskum isolerar bra.

Skruvar loss kranen och spolar rent under falskbotten.... Jag ser inget problem i det.

Det två hinkar + liggunderlag är inte lika permanent, verkar besvärligare, m.m.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Ludentass »

TorstenStenmark skrev:Fogskum isolerar bra.

Skruvar loss kranen och spolar rent under falskbotten.... Jag ser inget problem i det.
Men det ser jag...., hur ska du få in en diskborste där?
Det har liksom en benägenhet att klägga fast en aning, det är ju ändå socker lösning vi talar om här.

Ligguderlag isolerar fantastiskt bra, räcker med den allra tunnaste varianten, går att få det ganska snyggt med om man är duktig att skära till det.
Vill bara påpeka att det enklaste sättet är oftast det bästa och absolut om man just börjat brygga, då ska man inte trassla till det för sig mer än nödvändigt.

Men bygg hur du vill, det är ju du som ska brygga med den sen...

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
Lazer
Bryggmästare
Inlägg: 202
Blev medlem: sön mar 13, 2011 14:27
Ort: Stockholm

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Lazer »

TorstenStenmark skrev:Jag hade tänkt sätta en liten jäshink (tror den är på 27-28 liter totalt, så max 25 liter kan man få plats i den utan att det är risk att det skvätter ut), innuti en vanlig jäshink (32 liter). Fylla hinkens botten med små hål, ha ett dead space på ett par liter under "falskbotten", och täta mellan hinkarna med fogskum, för att den ska kunna hålla temperaturen.

Hur mycket malt kan man mäska i det kärlet?

Det är väl egentligen det jag vill veta. Blir den för liten ändå, så får jag hitta ett större kärl, helt enkelt.
~7kg till 18-19l vatten om du använder 2,5l/kg
Skål
L-zr
-----------
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av scaryeyes »

TorstenStenmark skrev:Fogskum isolerar bra.

Skruvar loss kranen och spolar rent under falskbotten.... Jag ser inget problem i det.

Det två hinkar + liggunderlag är inte lika permanent, verkar besvärligare, m.m.
Torsten.... va har du för kran? Dom vanliga kranarna som dom flesta använder har mutter på insidan. Kan bli knepigt att få dit den.....
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av TorstenStenmark »

En invändigt gängad 3/4" kulventil t.ex.

Den kommer sen gängas på en bordsgenomföring som har fläns på insidan och en mutter på utsidan.

Kan vi strunta i hur mitt mäskkärl så småningom kommer fungera och hålla oss till ämnet? :?
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av scaryeyes »

"Man kan räkna med att malten i sig har en volym på ca 0,65 L/kg. Malten suger sedan upp ca 1,1 L/kg av det vatten som finns. Volymen på kvarvarande mäsk, om man tappar ur blir då ca 1,75 L/kg."
(klippt från Kalles inlägg i humleforumet)

idialisk mäsktjocklek brukar vara ca 2.6 L vatten/kg malt.


2.6L-1.1(som malten sugit upp)=1.5 Lliter som man lägger till dom 1.75 liter som malten har. Alltså blir mäsken på i kg således 3.25 liter lagom tjock mäsk.
Så 8 kg malt bör man väl kunna använda? Blir 26 liter. Har du då vanliga jäshinkar så passar det ju bra. Sen har du även lite deadspace under silen, så ett par liter till får du räkna in.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av scaryeyes »

För att retas ännu mer och vara off-topic så kolla dessa trådarna.

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3920

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4074
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av scaryeyes »

scaryeyes skrev:"Man kan räkna med att malten i sig har en volym på ca 0,65 L/kg. Malten suger sedan upp ca 1,1 L/kg av det vatten som finns. Volymen på kvarvarande mäsk, om man tappar ur blir då ca 1,75 L/kg."
(klippt från Kalles inlägg i humleforumet)

idialisk mäsktjocklek brukar vara ca 2.6 L vatten/kg malt.


2.6L-1.1(som malten sugit upp)=1.5 Lliter som man lägger till dom 1.75 liter som malten har. Alltså blir mäsken på i kg således 3.25 liter lagom tjock mäsk.
Så 8 kg malt bör man väl kunna använda? Blir 26 liter. Har du då vanliga jäshinkar så passar det ju bra. Sen har du även lite deadspace under silen, så ett par liter till får du räkna in.

Varför skrev jag inte bara 0.65 liter malt + 2.6 liter vatten.... blir ju samma ju...... 3.25 L
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Odqvist »

Så, om man skulle använda en Brewferm 27 L, som troligen i praktiken kan fyllas till 25-26 L, och vilja få minst 19 L vört till jäskärlet, skulle det då vara möjligt med BIAB eller skulle Maxi-BIAB variant vara bättre?

Vilken gran/water ratio blir det och vad skulle det innebära för brewhouse eff? Andra problem?

Min idé är just att bygga ett BIAB system på Brewferm 27 L och kunna tappa ett 18 L corneliusfat fullt i slutändan. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Ludentass »

Maxi BIAB helt klart.
Du måste ju räkna med att det går bort 1L eller två vid jäsningen med som blir botten sats och den vill du ju inte ha i fatet.

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Weinkeller »

Jag kör med 36l gryta och får ut max 23-24l på en vanlig BIAB-bryggning med en vört på runt 1,050 i OG.Kvar efter jäsning blir då 21-22l. Tror inte du lyckas fylla ditt fat med en normalstark öl efter en vanlig BIAB-bryggning med en 27l gryta. Det kommer i alla fall vara på det berömda och det vill man inte med het vört. Finns det inte större automatiserade grytor, säg runt 40l. Det vore den ultimata storleken för BIAB och 25l satser.
/Weinkeller
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Ludentass »

Finns inga riktigt bra alternativ i den storleken, och går man upp i volym så är ju problemet uppvärmningen, ska man öka volymen till det dubbla så måste du ju också öka effekten till det dubbla, och då är problemet att det är inga proppar som tål en effekt på 4kw på ett uttag, då får man köra 3-fas.... och ja, nu börjar det dra iväg i tillverknings kostnad och pris ut till kund blir ganska högt.
+ att en sådan gryta blir lite klumpig för dom flesta att ta in i köket, dvs marknaden blir inte så stor...

Men ska undersöka saken vidare, hittar jag något bra så ska jag helt klart ta in den i sortimentet...

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Odqvist »

Så lite grovt kan man säga att slutvolymen på färdigt öl är nära två tredjedelar av totala mäskvolymen på BIAB?

Om vi säger att man i praktiken får en totalmäskvolym på 25 L i en Brewtec, bör man kunna få 12 L färdigt öl i alla fall?

OT men relevant, hur mycket kan du tappa till ett 18 L corneliusfat? För 18L är väl totalvolym och det behövs väl lite dödvolym? Dessutom, går det inte bra att tappa exempelvis 12 L till ett 18L fat och kolsyra, eller finns det problem? Skulle nämligen hellre köpa en 18 L än en 9 L.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av vafan »

Odqvist skrev:Så lite grovt kan man säga att slutvolymen på färdigt öl är nära två tredjedelar av totala mäskvolymen på BIAB?

Om vi säger att man i praktiken får en totalmäskvolym på 25 L i en Brewtec, bör man kunna få 12 L färdigt öl i alla fall?

OT men relevant, hur mycket kan du tappa till ett 18 L corneliusfat? För 18L är väl totalvolym och det behövs väl lite dödvolym? Dessutom, går det inte bra att tappa exempelvis 12 L till ett 18L fat och kolsyra, eller finns det problem? Skulle nämligen hellre köpa en 18 L än en 9 L.
Jag brukar få ut ca 15L på en 25L kittel sist fick jag ut 16L ca 1.7L jox i botten gick till spillo. 82% effektivitet och jag fick lägga till ca 2L vatten för att få ner OG till 48, jag gillar inte öl starkare än MAX 5%. Man lär sig att effektivisera sin utrustning så jag tror att du får brygga några gånger med din utrustning för att få ut maximalt.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster