Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Brandis »

Tackar, tänkte att det kunde vara lite intressant att se hur andras inställningar är och jämföra lite.
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Onihige
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: fre dec 09, 2011 8:42

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Onihige »

Kanske tagits upp tidigare, men finns lite lösningar ifall grytan inte riktigt passar. På den förra spisen fick den PRECIS plats med locket på, men det var krångligt - kunde bara lyfta på locket om man lirkade lite från ett håll.

Ny spis, så klart mindre plats men inte fan ger man upp för det!

Bild

Syns inte så bra på bilden, men locket går inte att ha på.
Mamoulian
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 10, 2012 8:42

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mamoulian »

Har en tanke på att skaffa en kylbox på 34 liter då den kan hålla temperaturen ganska väl. Tänkte använda BIAB metoden i den och använda mig av 2 (3?) st elektriska grilltändare på 800W för att höja temperaturen under mäskning för olika raster. Tänkte även jag kunde köra vörtkoket direkt i kylboxen med hjälp av grilltändarna.

F.ö vid BIAB så brukar jag ha lite mindre vatten än vad man skall ha för att få önskad mängd vört, men detta har jag funnit praktiskt då man kan ta dusch munstycket och spola över malten för att kunna kyla den så man kan krama ur den (har ingen sil jag kan använda om jag kommer bruka kylbox). Ger detta bättre giva?

Men jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter på det här, kommer plasten att ge någon bismak, klarar den temperaturen?
Är detta en vansinnig idé, blir iaf betydligt billigare och enkelt att koka stora mängder (om det funkar) :).
Kylboxen jag tänkte är denna: http://www.walmart.com/ip/Igloo-Marine- ... r/16437965
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Karl-M »

Varför mäskar du inte direkt i grytan som brukligt? Att koka i kylboxen är nog ingen bra idé... Dessutom kan du inte köra 3x800 watt på en säkring... Iaf gränsfall.

Mäska i grytan och isolera med liggunderlag. Min faller inte en grad i timmen ens, ca 20 liter. Två varv isolering samt två på locket.
Jag gillar att jäsa saker.
Mamoulian
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 10, 2012 8:42

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mamoulian »

Anledningen till att jag vill mäska och koka direkt i kylboxen är för att kunna brygga en större kvantité åt gången (ca 30L). På spisen kan jag som maximalt göra ca 15L, då fläkten sitter lågt och det inte finns utrymme för en större kastrull. Därför kändes detta som en väldigt simpel och praktisk lösning om den fungerar :). Det fungerar inte på 10A, men har både 10 och 16A så om jag kör på en obelastad 16A säkring så skall det nog fungera :)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

använd ett par vattenkokarelement eller element till tvättmaskin istället för grilltändarna inte så trevligt om grilltändaren smälter plasten på kylväskan... Men köp en jäshink eller större och isolera den istället så blir det nog billigare än att importera en kylväska
Mamoulian
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 10, 2012 8:42

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mamoulian »

Tack så mycket för idéen :)! Får tag och kolla upp det ytterligare lät som det skulle vara riktigt smidigt.

En snabb fråga jag kom och tänka på om man använder värmeelement i när man mäskar och skall höja temperaturen för olika raster bränns inte malten då?

Ber om ursäkt om det är OT
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

sätt en falskbotten mellan element och påse, jag tror du kan kolla lite på montering och dyligt i hembrännings delen av forumet
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Karl-M »

Bara jag som tycker att plast + hög värme under lång tid = läskigt? Hade nog dragit ut spisen lite istället, men om du skall köra med jäshinken så varför inte ta värmeelement från vattenkokare och montera fast?
Jag gillar att jäsa saker.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Knox »

Karl-M skrev:Bara jag som tycker att plast + hög värme under lång tid = läskigt? Hade nog dragit ut spisen lite ,istället, men om du skall köra med jäshinken så varför inte ta värmeelement från vattenkokare och montera fast?
Jag håller med dig men han är ju inställd på detta... Man kan ju alltid montera ett element eller två i en gryta, då är det extra viktigt med jordfelsbrytare....
Mamoulian
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 10, 2012 8:42

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mamoulian »

Mjo håller med om att det känns lite sisådär att koka i ett plast kärl, men läste om någon som hade prövat och han sade det fungerade. Dock vet jag inte om plasten ger någon bismak på ölen..
Så funderar på om man skall försöka skaffa något annat kärl i metall. Men fungerar det att köra direkt i jäshinken så vore det extremt praktiskt och har isf kommit fram till hur jag skall göra, även gjort en lätt skiss på bygget.

Tänkte jag skulle lägga upp en skiss på bygget senare, så blir det lite tydligare vad jag tänkt göra. Men är det någon som har några tips eller rekommendationer är dom varmt välkomna :)!
Mamoulian
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: fre feb 10, 2012 8:42

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mamoulian »

Här finns lite information om liknande projekt - http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=486
Citat från någon som kokar i jäshink "Jag har aldrig märkt några bismaker från plasten, och som sagt, det är en jäshink, så man kan ju ha vin och öl i den under långa perioder utan smakpåverkan (iofs utan värmen då men med alkohol, som också kan påverka plaster)."
Salieri
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: fre nov 05, 2010 0:53

BIAB uträkningar

Inlägg av Salieri »

Vet inte exakt om jag har förstått alla variabler rätt i öppningsposten. Men jag har försökt att räkna baklänges.

1. (tänkt kokvolym)+(maltvikt*0,9)
2. Maxvolym = Kokvolym+1,9*maltvikt.

Kokvolym i andra formeln är det samma som tänkt kokvolym i första eller är det resultatet av första?

Blir det rätt om jag räknar så här för en 25-liters kastrull?

25 = Kokvolym + 1,9*3,3 (Maltvikt från första exemplet)
Kokvolym = 25- (1,9*3,3) = 18,73

18,73 = tänkt kokvolym + (3,3*0,9)
Tänkt kokvolym = 15,76

Sen undrar jag även hur mycket malt repsektive vatten man ska ha för att det ska bli bra? Dom flesta recepten verkar vara för större grytor än vad jag har.

* Fast iof... Exemplet i första posten är perfekt för en 25-liters kastrull?
* Om man hittar bra recept, är det bara att skala ner/upp alla varor procentuellt eller blir det fel då?
Användarvisningsbild
Karl-M
Bryggmästare
Inlägg: 272
Blev medlem: mån jan 16, 2012 19:45
Ort: Hindås

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Karl-M »

Jag kör med 25L biltemagryta. I senaste laddningen hade jag ca 3,5kg malt och hade ca 20l innan kok (fick då toppa på med vatten). Nu står 16l i jäshinken och det kommer bli 14,5l ner i flaskorna ungefär. ca 5% stryrka.

så du kan köra ner 4kg med, laddaa upp till 23l innan kok, koka ner till 18-19l för att tappa ner i jäshinken. testa dig fram, använd Beersmith. Där finns dessutom en skalningsfunktion som funkar bra. I princip så är det linjär skalning som gäller.
Jag gillar att jäsa saker.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

@Salieri: Jag kanske har varit lite opedagogisk i mina formler och dessa är ganska grova i sitt överslag. Om man pressar ut så mycket man kan ur sin maltpåse så binder malten ungefär 0,5l/kg. Tittar man på ditt exempel på 25l kan man tänka så här för att se var gränsen går (1l till godo)

24-maltvikt=max volym vatten i grytan.
max volym vatten i grytan-0,5*maltvikten=Volym innan kok

ex 3kg malt:
24-3=21l maxvolym vatten i grytan
21l-0,5*3=18,5l volym innan kok

Jag vet inte hur man ska förklara det enklare, men har man gjort det en gång så får man koll på volymerna. Viktigast är att man har koll på mängden malt man stoppar i så det inte rinner över...
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster