Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Jäkligt sugen på att köra en allgrain med BIAB... Har dock bara en 15-litersgryta som störst. Vilken volym till färdigt öl kan jag brygga med BIAB i en sån? Finner det lite svårt att lista ut det själv.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Hinken Hill »

Sezzi skrev:Jäkligt sugen på att köra en allgrain med BIAB... Har dock bara en 15-litersgryta som störst. Vilken volym till färdigt öl kan jag brygga med BIAB i en sån? Finner det lite svårt att lista ut det själv.
Det borde efter kok och borttagning av bottensats bli ca 10l.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Hm, ja det kanske inte är så illa att börja med sån volym när jag ska lära mig att göra det bra också! Inget som säger att jag inte kan brygga flera omgångar heller... Det jag undrade över var liksom, med användning av påsen etc, då kokar det inte över totalt om man använder en 15L-kittel och siktar på 10 liter öl?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Köpte saritatyg, durkslag, stänkskydd på IKEA idag! Tyget såg ju först jäkla ömtåligt ut, men när man känner på't så märker man att det är rätt stadigt...

Weinkeller, körde du med dubbelt tyg eller nått för påsen, eller bara rakt av? Tänkte annars bara lägga nån tygremsa längs kanten och sy ihop det rakt av till en rätt stor påse (hellre lite för stor än för liten tänkte jag).

Stänkskyddet fick inte plats i min 15L-gryta men hittade ett annat hemma som funkar :D Tänkte att jag kan lägga några pepparkaksformar som mellanlägg, det borde la funka?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Om tyget är tillräckligt stadigt så skulle jag kört med ett lager, annars kan du nog få problem med rengöring efter koket.
Pepparkaksformarna funkar nog perfekt om du lägger ett lock på formarna :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

@Sezzi: Jag har bara en enkel saritapåse som är ganska slarvigt sydd. Den har klarat 16 brygder hitintills. De senaste brygderna har jag kört utan falskbotten och har inte haft några problem med fastbränning (induktionshäll).
/Weinkeller
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Okej, ska sy till saritapåsen ikväll tror jag.

Har testat lite i Beersmith 2, men fattar inte hur jag ska mata in min equipment för BIAB. Där man matar in finns ju fält för mash/lauter tun samt boil volume etc. Men eftersom man gör allt i samma gryta med BIAB så blir jag lite förvirrad...
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Sezzi skrev: Har testat lite i Beersmith 2, men fattar inte hur jag ska mata in min equipment för BIAB. Där man matar in finns ju fält för mash/lauter tun samt boil volume etc. Men eftersom man gör allt i samma gryta med BIAB så blir jag lite förvirrad...
Kanske denna sida kan ge dig mer information om BIAB och BeerSmith 2.

BeerSmith2 Guide for BIABrewers.
http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=55&t=829
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Har två frågor efter min första bryggning...

Hur rengör du/förvarar BIAB-påsen? Antar att man inte är lika rädd för bakterier iom att vörten kokas minst en timme efter den har varit i kontakt med påsen, men ändå..

Vilken termometer skall man egentligen använda? Jag märkte att den digitala stektermometern jag använde var skit.

Kan en sån här funka? http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,421000000

Såg att du använder en sån här gammal klassiker, funkar den? http://www.jula.se/stektermometer-824342
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ludentass »

Biab påsen sköljer du bara i ljummet vatten.
Vad det gäller val av termometer så funkar nog båda dom du länkade till under förutsättning att du inte tappar den digitala i mäsken.

Annars är en helt vanlig termometer i glas "Kemist termometer" att rekommendera eller en mäsk termometer som tål lite hårdare tag och dessutom flyter.

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Ludentass skrev:Biab påsen sköljer du bara i ljummet vatten.
Vad det gäller val av termometer så funkar nog båda dom du länkade till under förutsättning att du inte tappar den digitala i mäsken.

Annars är en helt vanlig termometer i glas "Kemist termometer" att rekommendera eller en mäsk termometer som tål lite hårdare tag och dessutom flyter.

/ Magnus
Var hittar man dessa? Har ringt alla butiker såsom Kjell, Classe, Biltema, Jula.. de hade inget som enligt dem funkar bra i vätska. Kanske var de bara okunniga, men..
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av nils-alf »

maltmagnus har bra termometrar. Både till mäskning och vanlig. Jag har båda och rekomenderar doom starkt. Svårare än så behöver man inte göra det.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Jo, jag köper gärna av MM, men då får det bli i kombination med annat av fraktskäl :) Och tänkte ju brygga nu i helgen så.. Men äh, har hittat och testat en termometer av modell äldre som verkar funka bra i vatten, så det får det bli denna gång.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Hinken Hill »

Jag har en likadan som julan och kan bara säga att den pallar det mesta.
Har tappat den i golvet ett antal gånger, låg på botten av poolen nått dygn osv har haft den i ca 3 år och den verkar fortfarande vara väldigt exakt.

Kommer dock inte ihåg vart jag köpte min men den ser i alla fall lika dan ut.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Tidsuppskattning

Inlägg av torstensson »

Går i tankarna att testa BIAB främst för att det skall gå lite snabbare så man kan passa på och brygga lite oftare.

Hur mycket tid spara man på att köra BIAB istället för att köra på som vanligt?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster