Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Styrman_jansson
Bryggare
Inlägg: 176
Blev medlem: lör nov 06, 2010 9:50
Ort: Linköping

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Styrman_jansson »

Kanonguide.

Nu känner även jag att jag skulle kunna tänka mig att gå över till helmalt. Eller i alla fall delmäskning eftersom jag bara har en 9l's gryta än så länge.

Om man nu skulle köra delmäsk. Kör man ev. specialmalter tillsammans med basmalten i mäskningen? Så att man slipper stöpning menar jag.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Styrman_jansson skrev:Kanonguide.
Om man nu skulle köra delmäsk. Kör man ev. specialmalter tillsammans med basmalten i mäskningen? Så att man slipper stöpning menar jag.
Självklart, det är en mäskning i miniatyr sedan använder man spraymalt eller dylikt för att komma upp i större volym.
/Weinkeller
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ludentass »

TorstenStenmark skrev:Har inte du möjlighet att fixa fram BIAB-påsar, Magnus?
Efter den här tråden kommer nog många vilja börja pyssla med just det. Och lämpliga påsar eller material till diton verkar vara det största hindret, imho.
Så!
Framfixade!

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Otroligt bra och inspirerande guide!! :D
Har bara en, förmodligen dum fråga, vad är rullande kok? :?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av nils-alf »

inte sjudning eller stormkokning utan mittemellan. bubblande och rörligt.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Ok tack :D
Styrman_jansson
Bryggare
Inlägg: 176
Blev medlem: lör nov 06, 2010 9:50
Ort: Linköping

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Styrman_jansson »

Funkar det även att avända gardintyg med viss % bomull i?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Styrman_jansson skrev:Funkar det även att avända gardintyg med viss % bomull i?
Det går säkert bra men tänk på att bomull suger upp vatten och blir tungt. Jag köpte tyg från en lokal tygaffär. Dom föreslog "Silduk" men det är för finmaskigt. Tror dom snackade om "Tyll" eller "Myggnätstyg" när jag hittade rätt tyg. Kostade 39kr/m det blev 2st BIAB påsar som jag har sytt ihop med dubbla lager. Funkar riktigt bra.

http://imageshack.us/photo/my-images/268/sdc10864s.jpg/

Tyll:
http://www.tyg.se/Tyger/Klaedtyger/Tyll ... 061&p=1061
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Weinkeller skrev:
Maxvolymen för en batch om man räknar med att 1kg malt ungefär upptar 1 liter av volymen fås av:
Maxvolym = Kokvolym+1,9*maltvikt.
Ex) För en 36l gryta med 5,5kg malt med 25l tänkt volym före kok når vi maxvolymen på 36l (35,45).
Håller på att beräknar hur mycket vatten jag ska använda i mitt kommande kok med BIAB-metoden. Vad står 1,9 för i uträkningen?
Ett kilo malt tar väl inte upp 1,9 l volym? :? Om man vill ha 25 liter innan kok och ska ha i 5,5 kilo malt så kan väl inte malten ta upp 11 liter? :?
Jag tvivlar inte på dina uträkningar utan undrar bara vad 1,9 står för :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Hej luvas,
Kul att du ska ge dig på ett BIAB-projekt!

1 i formeln är ett överslag för hur mycket vatten malten trycker undan i grytan. Dvs så att inte grytan rinner över.

0,9 är ett överslag på hur mycket vatten som binds i malten när påsen hissas upp. Detta varierar typiskt mellan 0,5 och 0,9l beroende på hur länge påsen får droppa eller om den tex pressas ur.

Exempel vi vill ha 25l volym innan kok med 6kg malt:
Upptar volymen 25+6=31l
Tar man bort påsen (räknat på 0,9) försvinner 6*0,9l=5,4l vört
Kvar i grytan alltså 25-5,4=19,6l
För att kompensera detta svinn måste man alltså fylla på med ytterligare 5,4l i grytan innan mäskningen börjar eftersom man vill mäska i hela vattenvolymen, man får ett mycket bättre utbyte då istället för att toppa upp med vatten efteråt.

Så:
25+5,4l+6l=36,4l eller 25+(1,9*6)=36,4l
vilket svämmar över en 36l gryta. Kan man räkna med att klämma ur mer vört ur påsen så kan man välja en mindre mängd vatten att kompensera svinnet med och därmed klara grytvolymen.

1,9 är ett överslag så att det inte skiter sig när man testar metoden första gången. 1,75-1,8 ligger kanske närmare sanningen men som sagt, säkerhet framför optimalitet.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Ahh, snabbt svar, tack :D
Hur mycket skiljer det sig i utbytet om man kompenserar efter eller före?
Jag har ju bara en 30 l gryta...
Skulle man inte kunna göra en minilakning av det man kompenserar med och hälla vattenet genom malten när den ligger i durkslaget?
Annars får jag väl ta och skala ner receptet ytterligare då :(

Aja, men tack för hjälpen :D
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Så första koket gjort med BIAB metoden :D
Gick riktigt bra, fick en effiktivitet på 72 % vilket jag är mycket nöjd med.
Dock måste jag säga att det blev en väldigt grumlig vört, efter tre silningar och en natt i jäshinken så finns där redan i cm bottensats.
Blev också lite starkare än jag räknat med :lol:
Tack för hjälpen Weinkeller! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Dock måste jag säga att det blev en väldigt grumlig vört, efter tre silningar och en natt i jäshinken så finns där redan i cm bottensats.
Ja, så är det med denna metod. Men när det jäst klart så kommer brygden vara lika klar som med de andra metoderna. En grumlig vört är också lite extra humle för att kombättre sett ur jästens perspektiv då kolsyran lättare frigörs på partiklarna och avgår från lösningen. Protafloc i koket kan rekommenderas och även lite extra humle i koket för att kompensera utbytet som jag tycker blir lite sämre i en grumlig vört. Brukar slå på ungefär 10% på bittergivan och givor mellan 30min-15min.
efter tre silningar
Detta känns som onödigt jobb, det ska räcka med en genom tex en saftsil. Byter du inte filterstorlek så kommer heller inte vörten bli klarare.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av luvas »

Jodå, jag har fångat upp en hel del, förutom sista gången, men det är så lite jobb så det spelar knappt någon roll :)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Har använt BIAB metoden dom senaste 8 gångerna jag har bryggt en öl och är riktigt nöjd, effektiviteten har legat över 70% ibland närmare 85% men jag har inte stå k u k för det. Angående klarningen så ser jag ingen skillnad från föregående bryggningsmetod. Det är klart och med min novisa kunskap om ölbryggning så är jag riktigt nöjd med BIAB metoden och kommer använda denna geniala bryggningsmetod tills någon hittar på ett lättare sätt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst