Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Nu sa du ju nått... Det där med återlakningen vore kanskeinte dumt! Har räknat med 72% brewhouse eff...men jag får det ju fanken inte. Träffade lite lågt senast också. Fast partiklarna behöver du nog inte tänka på, grumligt blir det...i kokgrytan. Ner till jäshinken kan du få det riktigt klart om du använder protafloc (eller dyl.) samt låter druven sjunka några minuter när temperaturen har kommit ner. För mig får jag 1,8 liter druv kvar i grytan, men de 15 liter som går till jäshinken, de är rätt klara.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Okej. Nej, tanniner var inte vad jag var rädd för, utan snarare sediment och grums om man pressar påsen.

Antar att du har BIAB-påsen från maltmagnus? Eller om annat, hur är din påse konstruerad?

Ja, en mash out verkar ju bra. Om man använder brewfermen borde väl gå fint att höja temperaturen till kring 75 C i 15 minuter, sen ta upp påsen?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Ja men sedimentet och grumset är ju det man lämnar kvar i kokkärlet?

Nej, jag sydde en påse enligt Weinkellers exempel i den här tråden, med IKEAs sarita-tyg. En jäkla stor en blev det haha. Den funkar iaf hur bra som helst IMO, slittålig och lätt-tvättad. Lade ett bomullsband längs botten och sidokanten för att sy ihop den bättre (visste inte om det skulle funka så bra att direkt sy ihop sånt sarita-tyg...) och sydde med nån söm på symaskinen som morsan sa var riktigt stark, vad vet jag men den verkar sitta som berget :)

Släpper väl igenom en del grums (har inget annat att jämföra med), som sagt får jag 1,8 liter druv i mina 15L-batcher.

Hm, började undra. Kan man verkligen få ut mer maltsocker genom att återlaka vörten genom påsen? Det fastnar inte lika mycket i maltresterna då igen? Jag skulle verkligen vilja få upp min effektivitet, känns inte som den är på topp. Börjar fundera på om det är mina vattenvärden som påverkar.. har ju grejer för att justera pH, men inget lackmuspapper eller så.. var köper ni sånt bäst/billigast/lättast?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Sezzi krossar du din malt eller köper du färdigkrossad?
Köper du färdigkrossad kan det vara det som gör att du inte får högre utbyte?!
Ska inte skylla på maltmagnuskrossning men det verkar som om man får sämre utbyte ifall man tar från honom enligt en källa, har dock inte köpt från honom så ska egentligen inte skylla på det, men är det många som har samma problem så kan det vara en av orsakerna.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

vafan skrev:Sezzi krossar du din malt eller köper du färdigkrossad?
Köper du färdigkrossad kan det vara det som gör att du inte får högre utbyte?!
Ska inte skylla på maltmagnuskrossning men det verkar som om man får sämre utbyte ifall man tar från honom enligt en källa, har dock inte köpt från honom så ska egentligen inte skylla på det, men är det många som har samma problem så kan det vara en av orsakerna.
Färdigkrossad. Men..öhh, hur skulle den vara krossad för att få ett bättre utbyte? Ärligt talat låter det lite skumt, och att köpa kross och få en jäkla massa jobb med att krossa också, när krossad malt kostar en krona extra per kg, det känns inte direkt lockande.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av vafan »

Finns lite om det här men som sagt jag har en annan källa och ska testa själv någon gång.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15620
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Ingen som vet hur påsen från maltmagnus yttrar sig i de här fallen?

Min tanke om återlakning är samma som vid vanlig lakning, dvs återförfa vört till bädden tills man kan tappa klar vört ur kärlet. En del grums borde ju då fastna i bädden inuti påsen. Värt att pröva, tycker jag :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Sezzi »

Jo, fast det är nog lite krångligare i BIAB-fallet... Du måste ju göra det medans du hängt upp / lagt påsen i durkslag, vet inte riktigt hur lätt det skulle vara, och hur häller du vörten på bästa sätt så den får kontakt med mycket av malten i påsen?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Inte om du har tappkran ju. Då kan man tappa ur någon liter, hälla tillbaks den i den öppna påsen som fortfarande är nersänkt i grytan, och hålla på så några gånger, tills vörten blir klarare. Sen knyter man påsen och tar upp den försiktigt så den får droppa av. Tänker jag snett? :?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ludentass »

Borde kunna funka , förutsatt att påsen inte täpper till kranen, har faktiskt lurat lite på det, man skulle kunna använda dubbla Distansgaller så man får upp påsen ovanför kran mynningen, sedan borde det egentligen funka med vanlig lakning ner genom en saftsil i en jäshink, sedan lyfta ur påsen , diska rent gryta och påse, slå i vörten i grytan och koka, så tar man den diskade BIAB påsen och använder som humlekok påse till smak arom humle givan , eftersom den oftast är större än bitterhumle givan, och en vanlig liten humlekok påse till bitterhumlen., borde funka , eller tänker jag fel?

Om man nu vill laka på traditionellt vis vill säga, annars är ju BIAB rakt av enklare....

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Odqvist »

Jo, det bör ju gå. Nu var det egentligen inte lakning jag tänkte på, utan bara att återföra den första vörten som man brukar göra, tills vörten som kommer börjar bli klarare.

En fråga till dig, Magnus, gällande Brewtec Org igen: Sitter kranen i botten eller en bit upp från bottnen? I så fall, vilken höjd från bottnen och vilken "dödvolym" får man då, dvs den volym som blir kvar då inget längre kan rinna genom kranen. Samt, på vilken höjd från bottnen sitter värmeslingan?

Fasen, kan inte berga mig nu. Väntar bara på lönen :P
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av nils-alf »

odqvist, du kan ju sätta fast en diptube om det blir för mycket dödvolym. Jag använde en sånn påse som magnus säljer som laksil i mitt gamla mäskkärl det går bra att rena vörten igenom så länge du är försiktig. Jag brukar lägga alufolie med hål i över alltihop så man inte rör upp bädden.
Ale Bundy
Bryggare
Inlägg: 192
Blev medlem: sön jul 03, 2011 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ale Bundy »

Hej.

Jag har brewferm grytan med tillhorande BIAB pase fran MM.
Fyra bryggningar med dessa an sa lange, men detta ar det basta jag kommit fram till hittills.
Till ca 5Kg malt.
17L Vatten i 67C 60min
7L Varms pa spisen till 78C.

Nu tar jag jashinken som jag ska anvanda som annu inte ar steriliserad.
Staller hinken under grytans tappkran med slang.
Tappar forst ur ca 7L till Litermatt och aterfor dessa direkt over maltbadden.
Sedan tappar jag ner 7L i jashinken. Darefter haller jag over dom 7L 78C over maltbadden.

Nu hissar jag upp BIAB pasen och kramar ur lite och aterfor dom 7L jag hade i jashinken.

Man skulle nog kunna halla pa annu mer, men detta ger en ganska klar vort samt ett bra utbyte.

Ca 1L kalldruv samt extra 2L till BIAB som far droppa ur brukar spara, forst i kylskapet for att skilja fran druven och sedan frysa till senare forkultur. Inget far gar till spillo :)

Kranen sitter lite ovanfor botten, man far tilta grytan lite for att fa ut det sista. Lika bra det annars far man druven med fran borjan av urtappandet.

Ursakta saknaden av ABC, men det finns inga pa tangentbordet :)
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ludentass »

Odqvist skrev:Jo, det bör ju gå. Nu var det egentligen inte lakning jag tänkte på, utan bara att återföra den första vörten som man brukar göra, tills vörten som kommer börjar bli klarare.

En fråga till dig, Magnus, gällande Brewtec Org igen: Sitter kranen i botten eller en bit upp från bottnen? I så fall, vilken höjd från bottnen och vilken "dödvolym" får man då, dvs den volym som blir kvar då inget längre kan rinna genom kranen. Samt, på vilken höjd från bottnen sitter värmeslingan?

Fasen, kan inte berga mig nu. Väntar bara på lönen :P
Evert svarade just på din fråga, i annan tråd, 1, 8 L kvar i botten under kranen.
Värme elementet är inbyggt under botten , dvs botten är helt plan, en klar fördel vid rengörning.

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
Mikey
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: mån jul 25, 2011 23:12
Ort: Stoby

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Mikey »

Avsmakar just nu Englisch Brown från post 1, mums!!!!!!! :P
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster