Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Norfdas »

Är det bara jag som inte får upp några bilder som bifogats i trådstarten?
Hamnar bara på ladda upp fil hos Forumbilder.

Kan vara något som spärrar i min webbläsare.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Bilderna är borta tyvärr. Har inte kvar orginalen heller.
/Weinkeller
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Norfdas »

Weinkeller skrev:Bilderna är borta tyvärr. Har inte kvar orginalen heller.
Det var tråkigt!
Har forumbilder någon tidsgräns för att ta bort uppladdade bilder?

Har länkat tråden och tackar för den!
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av RödeRuben »

I fredags (söndag idag) gjorde jag min första biab. Tänkte dela med mig av hur det gick dvs misstag o frågor.
Jag skulle göra en APA, ingredienser och recept från en bryggeributik där jag bor. Det skulle bli 12 liter och min gryta är på 20 liter. 14,7 liter vatten som skulle bli 70,6 grader för att sedan bli 67 när jag hällt i ca 3 kilo malt.
Rörde runt en del för att det inte skulle bli klumpar, sedan låta vila i 60 min med filtar runt grytan. Rörde om 2 ggr under tiden och det kan nog varit någon grad för varmt.
Efter det 76 grader i 10 min och då kanske det även där blev någon grad för mycket och kanske även någon minut mer.
Lyfte bort påsen och lät det rinna av.

Fråga 1. Var det här jag skulle gjort OG? Jag gjorde det efter kylning.

Lät koka upp och tanken var att all humle skulle vara i strumpor men jag var lite ivrig och slängde ner första innan jag kom på strumpan. Iaf, när det var 15 min kvar så ner med protaflox och efter timman lät jag allt svalna till 75 grader och i med övrig humle i 20 min. Kan nog blivit lite längre.
Fyllde badkaret med kallt vatten och en massa kylklampar och frysta petflaskor och skulle kyla ner allt. Här skulle jag läst på mer, hade läst att det skulle gå fort och därför hade jag inte lock på vilket visst var ett stort misstag.

Fråga 2. Kommer det att bli katastrof då jag inte hade lock eller kan det gå bra ändå?

Nu hällde jag ner allt i min jäshink, använde saftsil då jag ville ha med så lite bös av någon anledning och efter det tog jag ett OG-test. I receptet stod det att OG skulle vara 1,049 mitt var 1,060. Visste inte riktigt hur jag skulle tackla detta så jag spädde med vatten och hoppades att det skulle göra något. Nästa OG blev 1,054 och här stoppade jag. Dels för att min jäshink är 12 liter och jag var uppe i lite mer än 13 nu men även för att jag inte visste vad jag höll på med.

Fråga 3. Vad kan vara orsaken till för högt OG och var det en idiotisk idé jag fick som spädde ut ölen?

I med jäst och skaka som en galning i någon minut.

Jäsningen var något som varit en av anledningarna till att jag inte gjort öl innan. Bor i lägenhet och har 22-23 grader vilket jag förstått det som är lite för varmt. När det jäser så bildas det mer värme vad jag läst och 25 grader känns lite väl varmt.
Fick tag på en stor frigolitbox ca 70 cm hög, 50 bred och djup. In med jäshinken där med en fasttejpad termometer på.
Enligt receptet ska det jäsa i 19,4 grader i två veckor. Med någon fryst petflaska ligger jag nu på 19,2-19,5 och byter flaska efter kanske 12 timmar. Kylan håller jämn nivå längre men lika bra att byta tänker jag ifall jag glömmer bort.

Fråga 4. Bryggde på fredagen, under lördagen puttrade det av bara den men nu (Söndag kväll) så kanske var 15:e sekund. Är det normalt?

Fråga 5. Enligt receptet står det följande:
Primary fermentation 11 days (19,4 C)
Secondary fermentation 3 days (19,4 C)
Age for 7 days (18,3 C)

I butiken sa dom att jag kunde låta det stå i 14 dagar och strök över Secondary fermentation. Har jäshink med tappkran så jag antar att jag kan flaska direkt från den. Men ”rest for 7 days”, ska jag tolka det som att det ska vara kvar i jäshinken?

Står att det ska vara i flaska i 30 dagar i 18,3 C. Skulle det vara möjligt o börja dricka ölen tidigare? Använder mig av kolsyretabletter eller vad det heter.

Oavsett vilket så var det ruskigt kul!
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Michael »

Kul att du kommit igång med öl. Du oroar dig lite väl mycket bara.

1.
OG är vad du har i jäshinken innan jäsning, det är rätt så enkelt att justera om man mäter efter mäskningen, multiplicera OG värdet med volymen så får du fram den totala mängden "socker"som finns i vörten. Delar du sen den siffran med önskad volym i jäshinken så får du fram hur stark eller svag ölen kommer att bli. Det behövs några bryggningar för att hitta din effektivitet (hur mycket socker du får ur malten) men när du väl lärt dig det kan du justera OG värdet med mer eller mindre malt.
Sockret kokar inte bort så om du skulle vilja ha en lättöl är det bara att hälla på vatten och då justera mängden humle för att passa abv,n.
10 liter vört med OG 1.050 har lika mycket socker i sig som 20 l vört med OG 1.025, dvs totalt 500 öh° (Öhslergrader)

2.
Skulle gissa att det kommer att fungera utmärkt.

3.
Det lär fungera, med mer erfarenhet kan du justera mängden vätska innan koket för att få rätt volym efter bortkok. Mitt bryggverk kokar bort mellan 3-6 liter beroende på om locket ligger på glänt eller är avtaget vid koket.

4.
Låter normalt.

Låt ölen vara kvar i jäshinken tills det är dags att flaska, sen får du vänta tills ölen fått önskad mängd kolsyra. Det tar mer än 6 dagar men inte 30. Sen gissar jag att 18,3° inte är så noga, nu när det är vintertid kan du nog ha dom i en garderob, tipset är att lagra flaskorna mörkt.
Kolsyretabletterna är egentligen bara socker som jästen kan jäsa och då bilda kolsyra. Tabletterna har lagom mängd socker för att få lagom mängd kolsyra i en 33cl flaska.
Är du för snabb att flaska kommer det att finnas för mycket socker kvar som kommer att omvandlas till kolsyra som i sin tur kommer att ge dig flaskbomber. Inget kul.
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av RödeRuben »

Tack för svar.

Ja jag oroar mig nog lite för mycket. Trodde att jag hade koll på allt men sen gjorde jag misstaget att googla lite till och kolla på lite fler filmer från youtube och plötsligt var allt omkullkastat, "alla" säger olika saker. Lite rädd att jag gjort lättöl nu bara :shock: , inget fel med det men det var liksom inte min tanke...
Jag har lite svårt att förstå mig på de matematiska uträkningarna för OG. Det enda jag vet är att innan jag la i humlen så var det inte 12 liter i grytan utan kanske 10,5-11 och jag fyllde på vatten. Sedan när allt var i jäshinken så var OG inte 1.049 utan 1.060 och jag drog i en liter vatten till och hamnade på 1.054. Om det blir folköl av detta blir jag lite irriterad, haha. Men så att jag förstår rätt, jäsa 14 dagar och sedan "age" är bara att jag kåter det stå ytterligare en vecka så sammanlagt 3 veckor innan flaskning?

Som ni märker har jag inte riktigt full koll, har svårt att förstå mig på effektivitet bland annat men tänker att polletten säkert ramlar ner förr eller senare. Nu kan man tycka att jag ska göra det så lätt som möjligt för mig nästa gång men jag steppar upp och har därmed en fråga. Jag köpte boken "Klona öl" och undrar om någon vill beskriva hur jag gör detta med biab.

Pretty pale ale:
OG: 1.054, FG 1.014
Råvara: golden promise malt (Simpsons) 85%
Cara Gold (crisp) 10%
Wheat malt (Simpsons) 5%

Mäskning 68 grader i 60 min

Kokning: 60 min
Råvara:
Colombus 10 IBU 60 min
Simcoe 2 g/l Whirlpool 30 min

Jäst: London Fog Ale (White Labs WLP066)
Torrhumling (efter att FG är nått)
Mosaic 4 g/l, 3 dagar
Citra 4 g/l, 3 dagar

Tänker jag rätt i att jag mäskar i 68 grader och efter det höjer värmen i 10 min och efter det avlägsnar biab o låter den rinna av. Ehirlpool är att jag låter det svalna till 75 grader och låter humlen ligga i 30 min? Torrhumling gör jag i strumpor ocg FG borde vara efter ca 2 veckor?

Hur konverterar jag detta till en gryta på 20 liter och hur räknar jag ut IBU?

Många frågor nu märker jag :shock:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Toffeln »

Fyll grytan med så mycket vatten du kan ( jag tror 4-5l/kg malt är riktvärde ) utan att det rinner över när du sänker ned påsen. I övrigt följer du receptet.
Effektivitet behöver du inte bry dig om, det väntar du med tills det börjar bli storskalig tillverkning och lönsamhet ska beräknas.
Ladda hem brewfather appen och mata in dina siffror där så kan du spara och laborera med olika batcher för att hitta "ditt" sätt att brygga. Samt att den appen är riktigt bra på beräkningar av og, fg, eff, osv.
I stort sett kommer inget värde stämma exakt för dig, din utrustning kommer du behöva köra några gånger innan du hittat rätt värden på vatten, maltmängd och tider.
Kör på. Lycka till.
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av RödeRuben »

Tack! Brewfather verkar vara fantastisk! De flesta recept såg enklare ut än det jag följer nu, primärjäsning bara och sedan direkt på flaska. Tänker att så länge jäskakan håller sig under tappkranen är det bara att fylla på flaskorna direkt.
Funderar lite över torrhumlingen, om jag bara lägger i pelletsen i jäshinken borde det följa med mycket ner i flaskan. Om jag stoppar ner i strumpor kan det vara så att de grumlar till jäskakan eller lägger sig som ett lock för kranen när jag tappar ölen?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Toffeln »

Sekundär och primärjäsning är olika stadier i jäsprocessen. Första dagarna är primär och när det lugnat ned sig kan man kalla det sekundärjäsning.
Att byta kärl är ingenting som rekomenderas, det rör upp mer jäst vilket ger en grumlig öl, det syresätter ölen vilket ger bismaker och utsätter hela bryggningen för infektionsrisk dessutom är det ett onödigt extra steg I bryggningen som inte behövs.
När du tappar på flaska ska du ha en slang på kranen och fylla från botten på flaskorna. Är slangen lagon storlek och du fyller hela vägen upp kommer det bli en lagom ficka mellan ölen och kapsyler när du lyfter upp slangen.
Torrhumla i påse tycker jag är enklast.
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av RödeRuben »

Tack. Ja slang har jag till tappkranen så det är väl bara att köra på helt enkelt. Har inte riktigt bestämt mig för när jag ska humla, enligt receptet så ska det jäsas i 14 dagar i 19,4 grader sedan står det lagring "age for 7 days in 18,3 C" och flasktappning efter det. Jag får kanske gå på känsla, humla efter 14 dagar och efter 3 dagar tappa upp det på flaska. Det blir bara lite fel åt något håll då
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Toffeln »

Jäs tills det är några pinnar kvar, exempelvis från 1015 av beräknat fg 1010/1008. Vid 1015 torrhumlar du sista utjäsningen plus någon dag beroende på hur du vill ha det. Jag gör det numera så enkelt jag kan när jag brygger. Slutresultatet blir aldrig exakt det receptskaparen bryggde ändå,
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av latmasken »

Anledningen till att vissa väljer att tappa om mellan primär och sekundär är väl att primärjäsningen kräver mer utrymme (för det kan skumma mycket mer så det behövs mer plats). Så efter att primärjäsningen avtagit kan man tappa om till mindre jäskärl, om man har utrymmesbrist.

Men de flesta av oss har väl inga problem att köra både primär och sekundär i samma kärl, vi har väl samma storlek på jäshink ändå. Ett större bryggeri har kanske olika stora jästankar och där kan det vara befogat ur ekonomisk synpunkt. Men då tappar man väl om med slutna kretsar, pumpar från ett kärl till ett annat (som kanske t.o.m. är fyllt med koldioxid redan), så risken för syresättning och infektion är minimerad.

Men sen kan det väl också vara så att man skiljer mellan primär och sekundär eftersom man vill köra dem i olika temperatur? Primärjäsningen svalare för att inte jästen ska "överhettas" av den höga aktiviteten och sen vid sekundär så kan man ha några grader varmare så det jäser ut ordentligt?
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av RödeRuben »

Har flaskat nu och det gick strålande. De två sista ölen fick lite bös i sig så de provöppnas till helgen (en vecka i flaska) för o se hur kolsyran satt sig. Eller ja, jag har svårt att hålla mig o behöver en anledning till att provsmaka :D
Har en fundering angående FG som jag inte riktigt förstår mig på. Den personen som gjort ett visst recept har räknar ut vilket OG ölen kommer att ha, hur detta räknas ut eller om detta märks först när receptet är provat har jag ingen aning om men jag kan anpassa mitt kok efter detta. För högt OG och jag kan spä med vatten och för lågt tillföra socker eller maltextrakt om jag förstår saken rätt. FG däremot... Förväntat FG på mitt öl var 1.011 men efter 16 dagar var mitt 1.015. jag valde att flaska men kan man påverka FG på något sätt? Om det tex varit ännu högre eller blivit lägre, vad beror det på och kan jag styra det?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Toffeln »

Temperaturer under mäskning, tid, kornstorlek och krossning, färskhet, vatten, jästsort, färskhet på jästen osv. Allt kan ha en viss påverkan om än obetydlig i vissa fall. När märkningen är över finns det lite du kan göra åt fg.
RödeRuben
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 04, 2020 12:57
Utrustning: Biab

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av RödeRuben »

Ok, tack!

Förstår att ni är spända på resultatet;). Provsmakade idag, sex dagar efter flaskning. Fruktig o god men saknar nog lite ”kropp” liksom (tror det kan förklaras så), saknades lite tyngd i smaken. Kan det ändras efter lite mer lagring tro?
Men helt klart drickbar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster