Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Odla egen humle

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Odla egen humle

Inlägg av Odqvist »

Som ni alla vet är jag en excentrisk gör-det-självare och har precis gjort all-grain från egen malt. Nu nöjer jag ju mig inte där, utan håller på att odla egen humle också (fortsätter det såhär är det egen kornodling också i framtiden ;) ).

Finns det någon med erfarenhet av detta?

Vad jag behöver veta är hur man skiljer han och honplantor åt, för vad jag hört ska hanplantorna bort och får INTE planteras ut, då det i så fall inte blir några användbara humlekottar.

Vet heller inte vilken sorts humle det är, men ska kontakta tillverkaren och fråga.

Har sått ca 30 frön, men bara fått ca 5-6 plantor än så länge. Hoppas på fler, men ska värna om de få tills dess. :)

All hjälp är uppskattad.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Odla egen humle

Inlägg av scaryeyes »

Jag vet bara att dom sprider sej som en löpeld om man råkar få det lite okontrollerat. Grannar uppskattar inte humle lika mycket som vi gör så att säga. Men lävligt fränt med några humlestänger på tomten!

Problemet kan däremot vara med egen humle, att man vill ha mer än en sort. Sen är inte säkert att man får till alfasyran lika bra som köpt humle. Vilket i sin tur kan dröja några satser öl innan man hittat rätt....

Å öl utan beska är ju som grogg utan sprit.......
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Odla egen humle

Inlägg av Odqvist »

Jo, detta är ju sant. Men har nog fattat den delen av situationen.

Odlade du egen humle? Skiljde du då bort hanplantor på något sätt, eller köpte du färdiga plantor som var garanterade honplantor?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Odla egen humle

Inlägg av scaryeyes »

Nä, men mossan bor på en väldigt gammal tomt. I ena hörnet fanns en humleplanta (vet inte vilken sort tyvärr) som vi plockade av när vi var små, för fassan skulle brygga öl.

Men nu finns det humle i hela trädgården. Men så klart är det ett väldigt gammalt bestånd av honplantor som odlats där förr i tiden, innan det var villa kvarter.

Jag har försökt göra lite efterforskningar i den humlen, bla jämfört med med svalöf, men det är inte den. Kokat båda i lika mycket vatten å luktat, smakat å kollat färgen.

Använde en del av den i min senaste wiener som smakhumle. Men alfasyran är låg så man får nog ta mer nästa gång.

Bor du i hus? Har du odlat upp plantor i kruka, är det bara att plantera ut när det är dags. Men inte säkert det blir bra med kottar denna hösten, men till nästa kan du ha 4 meter höga stänger. Har läst att det kan bli dåligt första året.

Finns ett ställe här nere som heter humletorkan. Dom skördar varje år och sen brygger slottskällan ett öl på den humlen. Humlegården säljer humle därifrån med. Svalöf Mauritz heter den. Men tror du kan ringa till föreningen å prata me dom. Det är mycket pensionärer där, så dom är säkert villiga att berätta.


http://www.humletorkan.com/
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Odla egen humle

Inlägg av Odqvist »

Tack för hjälpen :)

Mina plantor frodas.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Odla egen humle

Inlägg av Dearic »

Om du får reda på hur man skiljer plantorna åt så får du gärna tala om hur här sen, har haft lite planer på att plantera lite mer plantor ute hos mor å far nämligen :)
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Odla egen humle

Inlägg av Odqvist »

Det kan jag gladeligen göra. Håll koll på facebook gruppen också. Håller mig till att publicera bilder där, blir enklast.

Vad har du för humle växande där? Vet du var de fick tag i den? Var det plantor eller frö?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Odla egen humle

Inlägg av Dearic »

Dom plantorna som vi har där ute nu har funnits där så länge jag kan minnas, och tyvärr är det ingen som har koll på vad det är för sort.

Tänkte plocka lite kottar av dom i sommar iaf och göra något testkok på dom, få se hur mycket man behöver. Tänkte att jag gör så att jag brygger 20l vört och delar den i 4a delar och ger olika mängd humle i dom allihop så får man ju ganska snart svar å hur pass bra humlen är, alfa och smak m.m.

Tänkte att jag skulle ha fått vägarna förbi någon av alla blomsterbutiker som ligger här omkring och hört om man kan få tag i Tettnanger, Cascade eller Saaz frön/plantor hos någon av dom :)
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Odla egen humle

Inlägg av Evert »

Odqvist, hur gick det för dig? Lärde du dig skilja på plantorna.?
endie
Bryggare
Inlägg: 101
Blev medlem: sön aug 21, 2011 21:32

Re: Odla egen humle

Inlägg av endie »

Finns det en grupp på fb?
Primär: Fulska Porter
Lagrar: Beermunchers octoberFAST
Alfhild
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: mån sep 20, 2010 23:29
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Odla egen humle

Inlägg av Alfhild »

Googlade lite, och det verkar som man inte vet om de är honor eller hanar förrän de blommar.
I övrigt kanske detta kan vara till hjälp.

http://sv.scribd.com/doc/39247954/SVENS ... anvandning

Har dock inte hittat någonstans man kan köpa humlefrön. Har själv lekt med tanken att göra öl på egen humle. Jag har läst någonstans att de (liksom äpplen) förändras extremt mycket jämfört med föräldraplantan, och att man (liksom med äpplen) måste ta sticklingar för att vara säker på att få användbar frukt. Å andra sidan, hur tufft vore det inte att ha sin egen humlesort när man väl lyckats hitta en humleplanta att ta sticklingar från? =)
Endast de olyckliga dricka, ty de lyckliga äro redan druckna.
Coachen
Bryggare
Inlägg: 101
Blev medlem: tis maj 03, 2011 7:42

Re: Odla egen humle

Inlägg av Coachen »

vad jag har förstått så är det vanligaste att köpa sk. Rhizoms, alltså en del av roten. Då behöver man inte odla upp plantor och fundera på han och honplantor. Skulle förövrigt vara intressant att veta vilka humlesorter som passar att odla här i norden. Har hört att vissa sorter är väldigt känsliga för klimat! Man skulle ju anta att t.ex engelska sofrter skulle fungera bra, medan sydamerikanska sorter kanske inte fungerar lika bra!
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Odla egen humle

Inlägg av Madmaxtiger »

Har fått två säckar med humle av min kollega. Hur ska man torka dessa kottar? Räcker det att lägga dem på golvet i garaget el ska man torka de i låg temp i ugnen, el inte göra någonting!!!
En del som står och puttrar här och där.
Användarvisningsbild
John_E
Bryggare
Inlägg: 137
Blev medlem: tis jun 05, 2012 22:28
Ort: Småland

Re: Odla egen humle

Inlägg av John_E »

jag plockade precis ur en plåt med kottar ur min varmluftsugn. Körde dem på ca 35 grader över natten.

Har du en myggdörr/fönster kan du ju breda ut dem på den. Tar säkert ett par dagar.
Senast redigerad av John_E, redigerad totalt 1 gång.
oeloe
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jun 28, 2012 11:40

Re: Odla egen humle

Inlägg av oeloe »

Humletork:
http://www.youtube.com/watch?v=iukUiB3n ... re=related

Ett lättare sätt kanske kan vara att ta ett par leksakshängare(?) http://img.tradera.com/medium/810/146572810_2.jpg som du sätter fast överst i en garderob och monterar datorfläkt som utsug?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster