bryggforum.nu

Sveriges största forum för hembryggare.

* REGLER   * Logga in   * Bli medlem   * FAQ    * Sök
Allt f�r din hembryggning
Aktuellt datum och tid: tor nov 23, 2017 9:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 05, 2017 13:38 
Offline
Färsk jäst

Blev medlem: ons mar 27, 2013 13:04
Inlägg: 20
Hej,

Jag en 12 platters plattvärmeväxlare som jag använder för att göra 20 liters batcher.
Men jag förstår inte hur jag ska kunna kyla 20 liter på 10 min så som det sägs i specifikationen. Det verkar som några här får det till, så jag önskar lite tips, kanske jag gör fel.
På vintern tar det fortfarande ca 20 min att komma ner till 35 grader, (vill inte köra på mer kallvatten för jag tycker 20 min med full påslag är slösamt som det är, vill dra ner på vattenmängden)
Så jag måste alltid låta jästanken självkyla innan jag pitchar jäst.
Vad jag förstått ska det inte göra någon skillnad vilken sida jag kopplar varm/kall så länge de flödar i motsatt riktning?
Vilka tider/temp får ni? I min erfarenhet är 12 plattor inte i närheten av kapacitet att kyla 20 liter på 10 min som jag önskar.

Tack för tips =)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 21:18 
Offline
Bryggmästare

Blev medlem: ons mar 16, 2016 23:02
Inlägg: 221
Utrustning: Jästunna och jäsrör
Jag använder inte pvv för kylning utan ett kopparrör på ca 9m x 18mm och jag klarar av kylningen på 10 min utan att ha ett speciellt högt vattenflöde. Så det jag ville säga är egentligen att du borde göra tvärt om. Låt det självkyla till en lägre temp och använd sedan pvv mellan 45 - 20 grader. Det är då ölet är som känsligast för bakterier. Om du är ute efter att spara vatten. I de högre temperaturområdet går dessutom kylningen som snabbast.

Kanske ett lägre flöde ger samma resultat. Om du kör med fullt sprut k
Rinner kanske "oanvänt vatten" förbi.

Lägg slangen till ingående vatten i isbad. Du har kanske varmt vatten i ledningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 7:04 
Offline
Turbojäsare

Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24
Inlägg: 42
Hej vet inte om din är uppmärkt.men normalt är de märkta.
mvh jakan


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 15:26 
Offline
Brygguru

Blev medlem: ons nov 25, 2009 22:22
Inlägg: 1487
Ort: Borås
Kör du med pump eller självfall? Använder du pump så kanske flödet är för högt? du kan prova att recirkulera tills du har en vörttemperatur på 70 grader och sen släppa ner i jäskärlet.

Vad är in temperaturen på vattnet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 09, 2017 19:03 
Offline
Finjäsare

Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47
Inlägg: 52
Jag vet inte varför folk tror att det skulle bli bättre effekt med lägre flöde? Maxat flöde ger högst effekt. Det är precis som gaspedalen på en bil. Men de flesta växlare kommer man till en punkt där ökat flöde ger väldigt liten ökning av värmeöverföringen.

Om du skriver vilka tempar du har, och vilket flöde du har på kallvattensidan är det lättare att ge råd.

Är det mer än 5c skillnad mellan utgående vört och inkommande kallvatten snålar du för mycket på kallvattnet. Dubbelkolla att du verkligen har kopplat den motströms.

Mät flödet på kallvattensidan med en hinkometer. Du kanske har för dåligt flöde på vörtsidan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 17:23 
Offline
Brygguru

Blev medlem: ons nov 25, 2009 22:22
Inlägg: 1487
Ort: Borås
Mrbsod skrev:
Jag vet inte varför folk tror att det skulle bli bättre effekt med lägre flöde? Maxat flöde ger högst effekt. Det är precis som gaspedalen på en bil. Men de flesta växlare kommer man till en punkt där ökat flöde ger väldigt liten ökning av värmeöverföringen.

Om du skriver vilka tempar du har, och vilket flöde du har på kallvattensidan är det lättare att ge råd.

Är det mer än 5c skillnad mellan utgående vört och inkommande kallvatten snålar du för mycket på kallvattnet. Dubbelkolla att du verkligen har kopplat den motströms.

Mät flödet på kallvattensidan med en hinkometer. Du kanske har för dåligt flöde på vörtsidan?

Det kan väll knappast vara så att ett högra flöde på vörtsidan ger bättre kyleffekt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 17:44 
Offline
Finjäsare

Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47
Inlägg: 52
"Det kan väll knappast vara så att ett högra flöde på vörtsidan ger bättre kyleffekt..."

Klart det kan vara så. Är växlaren nästan helt igensatt på vörtsidan så blir flödet för lågt. P = C x m x deltaT. C är ju konstant för vätskan, massflöde och delta t är de som avgör över överförd effekt. Ökar man dem så ökar effekten. Går massflödet mot 0 blir således effekten också 0.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 19:26 
Offline
Bryggmästare

Blev medlem: ons mar 16, 2016 23:02
Inlägg: 221
Utrustning: Jästunna och jäsrör
Beräkningar eller ej. Körs vörten långsamt igenom kyparen så kyls den nog mer mätt i antal förlorade C än om flödet på vörten är jättehögt.
Huruvida man effektivast tar till vara på vattnets kyla är en annan fråga. Först när botten står helt stilla och har nått samma temp som vattnet kan man säga att kyl är noll. Detta förutsatt att omgivningen också håller samma temp som vattnet.

För att besvara påståendet med en bil.

Tänk dig att du kör en svag bil med hög växel uppför en backe. När du trycker fullt på gasen kommer Bilen inte accelerera öht men bränsleförbrukningen kommer öka.
Vad jag ville få fram med att sänka vattenflödet var att spara på vatten och använda det effektivare eftersom ts tyckte den förbrukade för mycket vatten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 20:25 
Offline
Finjäsare

Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47
Inlägg: 52
Jo visst, sänker du vörtflödet går ju tempen på vörtflödet ner mer genom växlaren, men effekten - den överförda energin- reduceras mindre än om man håller ett högre flöde. Och det är en given mängd energi som ska bort för att kyla säg 20 liter vört, och ska man ta bort det på 10 minuter är effektfrågan intressant.

Gällande bilen i uppförsbacken, vilken bil tror du når backkrönet först, bil a som kör med lite gas, bil b med medelgas, eller bil c med full gas?

Självklart kommer bilen med full gas nå krönet först, även om mängden bensin som går åt även blir högst för den bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 22:30 
Offline
Bryggare

Blev medlem: ons feb 19, 2014 9:36
Inlägg: 173
Om du kör med för lågt flöde genom en vvx är det risk att du får laminär strömning genom växlaren, vad du vill ha är turbulent strömning.
Kort sagt du vill ha vatten/vörten "rullandes" på var sida av plattan, om man kör för försiktigt "glider" samma del av vattnet/vörten mot plattan hela tiden och du får en sämmre kylning.
(Så var det iallafall på de gamla tub-växlarna.)

Hur mycket vatten använder du för att kyla dina 20 liter vört och hur kallt är det när det går in resp ut?
och vilket flöde har du på vörten?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 22:55 
Offline
Brygguru

Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57
Inlägg: 3869
Är inte hela poängen med en plattvärmeväxlare att avståndet mellan plattorna är så litet att det inte gör nåt att det blir laminärt flöde?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 20:44 
Offline
Bryggare

Blev medlem: ons feb 19, 2014 9:36
Inlägg: 173
Du har säkert rätt i att det är turbulent strömning i en plattvärmeväxlare.
Det var många år sedan jag laborerade med VVX:er i skolan och jag kommer bara ihåg att det var en tydlig skillnad på tub-vvx:en vid olika flöden.
Men, (alltid detta "men") det bör bero lite på hur pvv:n är byggd. Om man läset denna intressanta text http://www.wcr.se/plattvarmevaxlare.html
så står det att det uppstår turbulens i växlaren på grund av dess vågiga mönster.
Om sedan alla PVV är byggda så låter jag vara osagt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 21:09 
Offline
Brygguru

Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57
Inlägg: 3869
Jag tycker att den där sidan lite grann motsäger sig själv. Först säger de att ytans vågmönster ger turbulens, sen påstår de att ytan är friktionsfri. En vågad yta borde ge mer friktion än en slät...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 0:38 
Offline
Bryggare

Blev medlem: ons feb 19, 2014 9:36
Inlägg: 173
Ha, det såg jag inte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 10:06 
Offline
Bryggare

Blev medlem: ons feb 19, 2014 9:36
Inlägg: 173
Det är inte så enkelt att PVV:n är smutsig?
Om det sitter skit (humlerester eller annat bös som gärna blir vid bryggning) i mellan några plattor så kommer det kyla sämre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Medlemmar online: Bing [Bot], Google [Bot], Holm44, RadarEnt


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2013