Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mangrove Jack's Äppelcider sats

Cidersatser och recept. Även recensioner av cidersatser och tillbehör.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Mangrove Jack's Äppelcider sats

Inlägg av hlodyn »

Har nu startat min första Cider, valde Craft Series Mangrove Jack's Äpple.
Har följt instruktionerna i allt utom tiden. Cidern fick jäsa tills det var mer än 5 min mellan bubblorna, då tappade jag om den. Sen fick den stå i 2 veckor för att klarna (i st f 1 dygn som rekommenderades). Dessutom tappade jag om den en gång till i stället för att buteljera efter första omtappningen. Vid andra omtappningen delade jag Cidern och sötade den ena delen med sötningsmedlet som följde med. Testade alkoholhalen, den låg på 8%. Passade på att provsmaka av den osötade och det verkar bli alldeles utmärkt. Mycket smak av äpple. Har också skaffat Carbonation drops, tanken är att jag ska kolsyra hälften av den sötade och hälften av den osötade. Tänkte låta den stå en vecka till för att klarna innan jag buteljerar. Blir spännande det här, utvärdering följer.

___________________________________

Starkvin Äpple 2017
Rödvin Australisk typ 2017
Vitt vin m. Aprikoser 2017
Rosévin m. Hallon 2018
Cider Äpple på G
Starkvin Fikon/Plommon på G
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Mangrove Jack's Äppelcider sats

Inlägg av hlodyn »

Nu är Cidern buteljerad, kolsyrad och kapsylerad, bara att vänta på det spännande resultatet. Flaskorna där jag tillsatt Carbonation drops har jag ställt i badrummet (ca 25°C). Men som sagt: smaken är det absolut inget fel på :D
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Mangrove Jack's Äppelcider sats

Inlägg av hlodyn »

Provsmakat efter 1 veckas lagring: Mycket god dryck, den osötade passar bra som matdryck, den sötade är god att bara dricka som den är. Både den sötade och den osötade tycker jag blev bättre med kolsyra. Dock är denna Cider inte lika söt som de drycker folk vanligtvis kallar cider. Detta blev en dryck i min smak. Nu måste jag starta en ny Ciderjäsning, denna kommer att ta slut fort...
Skriv svar

Återgå till "Cidersatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster