Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min cidertillverkning

Utrustning och teknik.
pema
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 12, 2017 21:48

Min cidertillverkning

Inlägg av pema »

I väntan på att det ska bli höst och äpplena på träden ska bli färdiga, så satte jag på en sats idag.
Köpte 21 liter äppeljuice, två sorter, på Lidl.
Rengjorde alla saker med Star San
Ner med allt i hinken, mätte OG till 1052. Gjorde i ordning jästen, Lalvin EC 1118.
Ner med jäst och en halv tsk jästnäring. Skakade om och på med lock.
Nu är det bara att vänta och se.
Ska försöka hålla tråden uppdaterad.

En fråga: Vildäpplen kan man ju ha för lite smak men vad kan jag ha i nu ?
pema
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 12, 2017 21:48

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av pema »

När jag kom hem från jobbet i tisdag bubblade det för fulla muggar.
I dag, torsdag, kommer det 3-4 bubblor i stöten, ungefär var femte sekund
Har ca 21 grader i rummet där hinken står.
Får nu stå och bubbla ca 1 - 2 veckor till innan jag för över det i två glasdamejeanner
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av Öbo »

Det är väl bara fantasin som sätter gränser.
Det finns ju inte speciellt mycket att ta från naturen för stunden. Men om du ändå köpt must så kan du ju köpa vad som helst, någon tumregel är 1del sött, 1del beska, 1del surt. Sen är det lite suddigt var gränsen på cider och vin går, men det spelar väl ingen roll så bara att se vad som finns att tillgå.
Utan att ha testat, förslag: Havtornssaft? Sönderkokta/avrunna lingon, citron, hallon...?
pema
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 12, 2017 21:48

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av pema »

Tappade om till två glas damejeanner idag.
Mätte öchsle och det var ca 0. Från 1.052 till 0.
Provade lite och det fick en femma på en skala 1 - 10. Kändes lite blaskig och nån konstig smak.
Får nu stå nån vecka till en månad innan jag tappar om en gång till.
Förhoppningsvis är smaken lite bättre då.
pema
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 12, 2017 21:48

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av pema »

Efter omtappningen slutade det att jäsa.
Den konstiga smaken var nog jäst.
Kokade upp 1 dl vatten och rörde ner 1 dl socker. Lät svalna och sen ner i en damejeanne. Skakade om och ställde den vid 22-23 grader i en garderob. 12 timmar senare bubblade det igen. Gjorde samma med den andra damejeannen. Bubblar i den nu också.
Ninus
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 25, 2020 11:04

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av Ninus »

Vi har gjort 3x 25 l äppelcider för 14 dgr sedan. Tillsatte champagne jäst. Jäser fortfarande. Visar 0% alkohol. Vad har vi gjort för fel? Kan man höja alkoholhalten genom att tillsätta socker?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av ranald »

Ninus skrev: sön okt 25, 2020 11:11 Vi har gjort 3x 25 l äppelcider för 14 dgr sedan. Tillsatte champagne jäst. Jäser fortfarande. Visar 0% alkohol. Vad har vi gjort för fel? Kan man höja alkoholhalten genom att tillsätta socker?
Fundera på hur många gram socker per liter startade du med. Det behövs 17g socker per liter för 1% alkohol, fullt utjäst.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Min cidertillverkning

Inlägg av latmasken »

Ninus skrev: sön okt 25, 2020 11:11 Vi har gjort 3x 25 l äppelcider för 14 dgr sedan. Tillsatte champagne jäst. Jäser fortfarande. Visar 0% alkohol. Vad har vi gjort för fel?
Vad försöker ni mäta alkoholen med? En hydrometer avsedd för att mäta alkoholhalten i sprit fungerar inte för cider och vin. Om det verkligen jäser så omvandlas sockret till alkohol och koldioxid, så det är enklare att räkna ut alkoholhalten än att försöka mäta.

Ska man mäta så behöver man först och främst skaka ur kolsyran ur det man ska mäta på, sen är det väl en så kallad vinometer man bör köra med, men eftersom cider är så alkoholsvagt är det tveksamt om man får vettiga värden ens med en sådan.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster