Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor kring utjäsning av cider.

Utrustning och teknik.
Freddan75
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 25, 2017 20:35

Frågor kring utjäsning av cider.

Inlägg av Freddan75 »

Jag har kanske ett problem. I min plasthink (35l) har jag 16,5 liter. Mustning och fyllning av hink skedde samtidigt i september. Initial brix var 11.5 och varken jäst eller socker tillsattes. Tyvärr var jag bortrest i början och kunde inte följa processen då, det är möjligt att det har tokjäst under min veckolånga frånvaro, då temp varit kring 20grader. Visst har det jäst ingen tvekan om det. Men om man jämför med min 25l damejeanne har jag inte sett alls samma aktivitet. Allt förutom temperatur har varit lika mellan kärlen. Damejeannen fylldes helt och hållet direkt efter mustning ungefär en månad senare också den med brix 11,5. Temperaturen har varit ungefär 4-6grader lägre och ligger nu på 14,5. Den har jäst med rejäl fart i tre veckor nu (det tog ungefär en vecka för jäsningen att komma igång). Nu till mitt problem: jäsningen i plasthinken har i princip avstannat vid brix 4. Jag testade detta ikväll. Vinet smakar inte spökigt, det har ej heller klarnat och i hinkens luftutrymme var det tveklöst ordentligt med koldioxid. Det är mer än 2 månader sedan fyllning, jag ruskade hinken lite ikväll, för att den ska fatta att nu är det allvar!

Vad tror ni; pågår det en jäsningsprocess fortfarande? Försvinner koldioxiden ut någon annanstans än i vattenlåset? Jag vill helst inte dra om, då jag är fobisk mot syre.
Jag har googlat en del gällande användandet av Brix och Refraktometer för att bedöma hur jäsningen fortskrider. Blir dock lite konfunderad kring detta. Är det någon som kan något om dessa saker och kan räkna ut vad brix 4 egentligen innebär?

Kan också nämna att det är första gången jag gör cider sedan jag fick handla på systemet (är 42 höstar nu)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Frågor kring utjäsning av cider.

Inlägg av ranald »

Det är inte ovanligt att övertrycket smiter ut annan väg än genom vattenlåset. Vänta, mät igen och se om det förändrats.

Bara för att två muster har samma sockerhalt betyder det inte att de kommer att jäsa lika. De kan ha olika innehåll av närsalter, mineraler och spårämnen som jästen behöver också.
Freddan75
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 25, 2017 20:35

Re: Frågor kring utjäsning av cider.

Inlägg av Freddan75 »

@ranald Hej tack för svar. Jo det är mycket möjligt att det har gjort det, trots att man alltid försöker vara noga. Dock märkte jag när jag öppnade låset, att det var tryck i hinken och mycket koldioxid i utrymmet. Jag har googlat och googlat och hittat olika kalkylatorer på internet. Även detta forum gav mig lite information. Tydligen (vilket jag inte visste när jag skrev mina inlägg) visar inte refraktometrar rätt under och efter jäsning. Alkoholen förändrar refraktionen och de visar i allmänhet alltid för högt värde. Enligt vissa kalkylatorer skall verklig brix ligga på 1,5 specifika vikten på 0,99 och alkoholen på 6-6,3%
Mäter jag med min vinometer ligger alkoholen på 7%
Dessa övningar gör att jag känner mig lugn. =)
Nu ska jag låta hinken få lugna sig någon månad.

Jag nyttjar:
http://www.musther.net/vinocalc.html
och
https://www.northernbrewer.com/learn/re ... alculator/
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Frågor kring utjäsning av cider.

Inlägg av Öbo »

Vinometer har jag förstått att man inte riktigt kan lite på?
En oechslemätare får du för runt en hundring så kan du se sockerhalten i din cider.

Skulle det vara socker kvar så tvivlar jag ändå på att den är färdigjäst, jäst kan jäsa läge och långsamt...
Buteljerade några flaskor för något år sedan där det först bildats kolsyra efter ett år (Den var dock sockermatad)
Freddan75
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 25, 2017 20:35

Re: Frågor kring utjäsning av cider.

Inlägg av Freddan75 »

@öbo Tack för svar! Jo jag har insett detta och vinometern visar nog något för hög alkohol. Men det är den samlade bedömningen, tack vare två olika kalkylatorer som ska kompensera för refraktometerns felvisning, i kombination med vinometern och att det uppenbarligen har jäst ordentligt vid sensorisk undersökning, som får mig att tro att det är utjäst och att det inte finns något socker kvar. Refraktometern visar ju tydligen fel om det finns alkohol i vätskan. Jag har beställt en hydrometer, så det ska bli intressant att testa om någon månad när jag buteljerar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster