Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Riktig" cider på systemet

Utrustning och teknik.
pema
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 12, 2017 21:48

"Riktig" cider på systemet

Inlägg av pema »

Hej !!
Göra egen cider verkar vara kul. Men innan jag börjar tänkte jag köpa "riktig" cider och provsmaka.
Var inne på systemet idag och frågade om de hade. De visste ingenting."Kan man göra cider på bara äpplen utan tillsatser"
Så det blev inget handlat.
Någon här på forumet som kan några sorter? Både torra och lite söta.
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: "Riktig" cider på systemet

Inlägg av Klas1231 »

pema skrev:Hej !!
Göra egen cider verkar vara kul. Men innan jag börjar tänkte jag köpa "riktig" cider och provsmaka.
Var inne på systemet idag och frågade om de hade. De visste ingenting."Kan man göra cider på bara äpplen utan tillsatser"
Så det blev inget handlat.
Någon här på forumet som kan några sorter? Både torra och lite söta.
Det finns en leverantör som heter "Riktig Cider", deras hemsida är http://www.riktigcider.se. Jag har smakat på en av de många cidersorter de importerar, närmare bestämt Cidre Biologique Brut, Nr 1803 på systembolaget, den är utsökt, och väldigt torr. Jag måste varna dock, testar man deras cider och går tillbaka till blaskedrickan som kan bland annat heta Kopparberg så blir det nästan omöjligt att igen dricka dessa med nöje.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
pema
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön nov 12, 2017 21:48

Re: "Riktig" cider på systemet

Inlägg av pema »

Tack Klas för svaret.
Jag ska kolla upp deras sida och se vad som finns .
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster