Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp cidern har slutat bubbla!

Utrustning och teknik.
Ptokaxx
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 07, 2017 21:39

Hjälp cidern har slutat bubbla!

Inlägg av Ptokaxx »

Hej jag har gjort en liten tabbe tror jag.
Jag var på musteriet och hämtade 20l råsaft som jag pastöriserad (82grader)kylde till 26grader innan jästen tillsattes (mangrove Jack m02)
OG låg på 1046
Den började bubbla dagen efter. Problemet är att den jäst i rumstemperatur 22grader i 5 dagar och nu har bubblandet nästan helt avstannat. Det är tryck i hinken om jag petar på den bubblar det. Flyttade ner den i källaren igår, där är 13-14 grader.
Vad gör jag, ska jag göra omtappning ? Ska jag avvakta? Ska jag hälla i vasken ?
Mvh jerry
Perschmek
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 09, 2017 13:02
Utrustning: Mjöd

Re: Hjälp cidern har slutat bubbla!

Inlägg av Perschmek »

du ska definitivt tappa om till sekundär. När du gör detta så kollar du med hydrometer. Jag skulle aldrig hälla ut innan sekundär och det händer nästan aldrig heller

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ptokaxx
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 07, 2017 21:39

Re: Hjälp cidern har slutat bubbla!

Inlägg av Ptokaxx »

Efter omtapningen hur länge bör den stå i jäshinken ?
Ptokaxx
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis nov 07, 2017 21:39

Re: Hjälp cidern har slutat bubbla!

Inlägg av Ptokaxx »

Nu är cidern omtappad och den mätte 1002 oshle. Vad gör jag buteljerar eller ställer ner i källaren ?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Hjälp cidern har slutat bubbla!

Inlägg av AirQ »

Låt den stå i källaren 1-2v o tappa sen på flaska, även om sockret är bortjäst så tar de lite tid för att jästen att jobba klart.
Har du möjligahet att kallkrasha den (ställa den kallt,runt 0 grader) i några dagar så skadar de inte heller blir mkt mindre bös i flaskorna sen.

Sen så vinner nästan all hembryggt på att lagras, så ha tålamod så får du bättre produkt :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Freddan75
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör nov 25, 2017 20:35

Re: Hjälp cidern har slutat bubbla!

Inlägg av Freddan75 »

Jag har ett liknande problem. I min plasthink (35l) har jag 16,5 liter. Mustning och fyllning av hink skedde samtidigt i september. Initial brix var 11.5 och varken jäst eller socker tillsattes. Tyvärr var jag bortrest i början och kunde inte följa processen då, det är möjligt att det har tokjäst under min veckolånga frånvaro, då temp varit kring 20grader. Visst har det jäst ingen tvekan om det. Men om man jämför med min 25l damejeanne har jag inte sett alls samma aktivitet. Allt förutom temperatur har varit lika mellan kärlen. Damejeannen fylldes helt och hållet direkt efter mustning ungefär en månad senare också den med brix 11,5. Temperaturen har varit ungefär 4-6grader lägre och ligger nu på 14,5. Den har jäst med rejäl fart i tre veckor nu (det tog ungefär en vecka för jäsningen att komma igång). Nu till mitt problem: jäsningen i plasthinken har i princip avstannat vid brix 4. Jag testade detta ikväll. Vinet smakar inte spökigt, det har ej heller klarnat och i hinkens luftutrymme var det tveklöst ordentligt med koldioxid. Det är mer än 2 månader sedan fyllning, jag ruskade hinken lite ikväll, för att den ska fatta att nu är det allvar! Vad tror ni; pågår det en jäsningsprocess fortfarande? Försvinner koldioxiden ut någon annanstans än i vattenlåset? Jag vill helst inte dra om, då jag är fobisk mot syre.

Edit:
1.jag använder refraktometer
2. Första gången jag gör cider sedan jag fick handla på systemet (är 42 höstar nu)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst