Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flaskor till cider

Utrustning och teknik.
Sarassbd
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 30, 2017 18:56

Flaskor till cider

Inlägg av Sarassbd »

Jag funderar på om jag kan använda vilka gasflaskor som helst till kolsyrad cider. Jag har tänkt att jäsa kolsyran i flaskorna genom att tillsätta socker precis innan buteljering. Jag har läst att det tillsätts allt mellan 3 och 9 g socker per liter för att få till kolsyran.

Just kolsyrad dryck har jag aldrig gjort förr, så här vill jag gärna att ni hjälper mig!

Vill inte spränga några flaskor eller skjuta några kapsyler.

Att tillsätta kolsyran med hjälp av typ sodastreamer är inget alternativ.

Vill gärna slippa flaskor för champagne eller mousserande vin. De är inte i de storlekar jag skulle vilja ha och dessutom svindyra...

För vissa flaskor står det ju hur mycket tryck de tål i bar, men hur kan man få reda på hur högt tryck som skapas av ett visst gram socker?
Perschmek
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 09, 2017 13:02
Utrustning: Mjöd

Re: Flaskor till cider

Inlägg av Perschmek »

Du kan använda läsk/ölflaskor med kapsyl, Bygelflaskor och champagneflaskor m.fl

Själva trycket vet jag inte hur du ska mäta.

Skickat från min XT1700 via Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Flaskor till cider

Inlägg av AirQ »

Funkar bra med vanliga läskflaskor eller ölflaskor.

Låt det jäsa klart o tillsätt sen sockerlag på 5-6gram per liter cider tappa på flaska och korka igen.
Ge de sen 2-4v så har du fin kolsyra (dock med bottensats så låt de stå kallt sista veckan så bottensatsen sätter sig häll upp försiktigt sen så blir de bra :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Flaskor till cider

Inlägg av Mrbsod »

En sådan här kan du används för att testa exakt hur högt tryck det blir i flaskan.
utrustning/matning/tryckmatare-for-bygelflaska

Känns lite överkurs egentligen, känns rimligare att testa och ställa backen nånstans där det inte blir så farliga konsekvenser om en flaska går sönder.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Flaskor till cider

Inlägg av temp_wricko »

Har lite svårt att förstå hur man testar trycket med en sådan. Kan du förtydliga lite tack?
/Wricko
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Flaskor till cider

Inlägg av Mrbsod »

temp_wricko skrev:Har lite svårt att förstå hur man testar trycket med en sådan. Kan du förtydliga lite tack?
Oj,.hela länken kom inte med.

http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ygelflaska

Man får alltså ha några separata flaskor som man mäter hur trycket utvecklas tiden efter man tillsatt socker och buteljerat, och anta att trycket utvecklas likartat i andra flaskor från samma batch. Känns som något för den som håller på att komma upp i en semiprofessionell produktion, och vill få mer kontroll på produktionskvaliteten.

En kompis har en sådan där, men han är så pass seriös att hans öl finns på bolaget.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Flaskor till cider

Inlägg av Michael »

Om du vill ha koll på hur mycket kolsyra som bildats är det enkelt att kolsyrejäsa i en PET flaska parallellt med övriga flaskor.

Då kan du klämma och känna hur hård den blir av kolsyretrycket.
Funkar nog inte om du vill ha champagnetryck i din cider, gissar att plasten inte håller för det.

Detta kräver också att du kan avbryta jäsningen med t ex pastörisering, men det är ett massa slabbande som kan undvikas med andra metoder.
Sarassbd
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 30, 2017 18:56

Re: Flaskor till cider

Inlägg av Sarassbd »

Michael skrev:Om du vill ha koll på hur mycket kolsyra som bildats är det enkelt att kolsyrejäsa i en PET flaska parallellt med övriga flaskor.

Då kan du klämma och känna hur hård den blir av kolsyretrycket.
Funkar nog inte om du vill ha champagnetryck i din cider, gissar att plasten inte håller för det.

Detta kräver också att du kan avbryta jäsningen med t ex pastörisering, men det är ett massa slabbande som kan undvikas med andra metoder.
Sista stycket, vill du förtydliga där? Har du bättre förslag? :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Flaskor till cider

Inlägg av Michael »

Jag vill ha cider med ca 1.005-10 ö° restsötma. Därför vill jag stoppa jäsningen innan sockret är slut.

Kolsyrejäser man måste man avbryta jäsningen när önskad mängd kolsyra har uppnåtts. Kyler man flaskorna avstannar jäsningen men slutar inte, pastöriserar man flaskorna i 70-75° vatten i 1 timme dödar man vad som finns i flaskan. Men vissa hävdar att man då också förstör smaker.
Du hittar mer om pastörisering av cider här http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=193295

Jag har kolsyrejäst både öl och cider men numera tvångskolsyrar jag allt. När cidern jäst till önskat FG dödar jag jästen i fatet och kallkraschar. Samtidigt trycksätter jag fatet och kan då ha rimlig koll på mängden kolsyra.

Tvångskolsyrade en cider med sodastreamern en gång, kylde den till strax under noll och pytsade i kolsyra med hjälp av maskinen. Blev väl sådär men det tog alldeles för lång tid.

Men allt detta går bort om du vill ha en torr cider, då kan du låta jästen äta upp vad socker du har i flaskorna.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster