Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Koncept, tankar & funderingar] DIY Kombi frukt-riv&press

Utrustning och teknik.
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

[Koncept, tankar & funderingar] DIY Kombi frukt-riv&press

Inlägg av L.Jonsson »

Hejsan gott folk,

Har länge varit sugen på att bygga min egen kombinerad riv & press för frukter. (Jag kallar den 'Rivpress' helt enkelt) Jag har tagit inspiration i designen från en del olika rivare och press-anordningar lite varstans på nätet.

Jag är klyven på vad för sorts "fruktkorg" jag skall använda för pressen, antingen något i plast eller den klassiska anordningen med små "brädor" i en cirkel. Har svårt att hitta något som jag kan tänkas bli nöjd med. En jäshink skulle kanske fungera om dess diameter var densamma hela vägen. (De jäshinkarna jag äger är alla lite 'smalare' i botten)

Dela gärna med er om ni har några tankar, åsikter eller dylikt. Vill gärna ifrån er som har också har byggt eran egen, ni har säkerligen en massa goda tips och råd!

Tack,

Rivpress, koncept, v1.0
OACihFj.png
Skrev på engelska då de flesta termerna kommer på tal lättare.

Riven
Lr2vNfm.gif
Lr2vNfm.gif (1.52 MiB) Visad 126 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: [Koncept, tankar & funderingar] DIY Kombi frukt-riv&pres

Inlägg av latmasken »

Det är stor risk att det blir stopp i "rännan" mellan kvarnen och presskorgen. Jag tror det är mycket smartare att göra en kvarn som sitter på pressens tvärbalk.

Man får då ta bort pressplattan medans man river, men sen lägger man dit pressplattan och pressar bara. Kvarnen kan antingen vara fast monterad eller gå att "kroka bort" från tvärbalken.

Alternativt att man har presskorgen står på ett bord så det kan flyttas mellan kvarn och press så att säga. Då kan man fylla en ny presskorg medans man pressar den första.

Kolla på den här t.ex.
http://www.happyvalleyranch.com/America ... -_p_8.html

eller den här
http://www.pixoto.com/images-photograph ... 3924091904
L.Jonsson
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: fre feb 11, 2011 10:31
Ort: Stockholm

Re: [Koncept, tankar & funderingar] DIY Kombi frukt-riv&pres

Inlägg av L.Jonsson »

Ja titta, de ser ser ju fantastiska ut. Det blir definitivt till att dra ifrån de där annordningarna inför v2.0. Stort tack, Latmasken!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster