Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäst-Tips *Ful-Cider, juicekoncentrat*

Utrustning och teknik.
byabryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2017 0:02

Jäst-Tips *Ful-Cider, juicekoncentrat*

Inlägg av byabryggarn »

Hej!

Nygammal på Forumet, nu tillbaka... Sitter i tankarna att göra en alkoläsk/cider och undrar nu vilken jäst jag skall använda.. Jag hade tänkt göra ganska alkoholstarkt, runt 13-14 %

Jag undrar om denna "universalsats" skulle kunna funka?

http://www.pgw.se/7-dagars-jassats.html

MEN ..."Om du ska göra vin på egna frukter och bär rekomenderas" denna

http://www.pgw.se/jassats-universal.html

Båda två "satserna" innehåller ju jäst + näring, jässtopp och klarmedel.


Fråga 1 är om jäst nummer 1 kan funka (7 dagars)

Fråga 2 är hur pass längre jästid kan du förvänta dig med jäst-kit-2

Fråga 3 är om det är värt att överväga "jässats PGW Cider" och hur pass mycket längre det tar

Admin får ta bort/flytta eller ändra detta inlägg om det skulle vara några problem
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Jäst-Tips *Ful-Cider, juicekoncentrat*

Inlägg av AirQ »

Skulle nog säga att de tar lika lång tid på båda jässatserna.

Skall du göra en klok cider/ vin så bör du låta det jäsa 2-4veckor, 7 dagar kan de jäsa klart på men det blir oftast sämre kvalité och jästen är stressad o ger felsmaker.

Jag hade nog satsat på att köpa en klok vinjäst o köpt till näring/jässtop/klarning och låta det ta sin tid.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Jäst-Tips *Ful-Cider, juicekoncentrat*

Inlägg av AirQ »

[quote="AirQ"]Skulle nog säga att de tar lika lång tid på båda jässatserna.

Skall du göra en klok cider/ vin så bör du låta det jäsa 2-4veckor, 7 dagar kan de jäsa klart på men det blir oftast sämre kvalité och jästen är stressad o ger felsmaker.

Jag hade nog satsat på att köpa en klok vinjäst(har dålig koll på vilka sorter men folk brukar köra Lavins jäster tror jag) o köpt till näring/jässtop/klarning och låta det ta sin tid.
Annars kan jag rekomendera Mangrove Jacks M02 Cider som jäst, men tror inte den klarar mycket mer än 7-8%

Vill du ha lite enkel guide och småtips så har du en guide som jag petade ihop för inte så längesen, blev en ganska torr cider typ åt hållet av engelsk cider på 5%
/viewtopic.php?f=37&t=23099
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäst-Tips *Ful-Cider, juicekoncentrat*

Inlägg av latmasken »

byabryggarn skrev:Jag hade tänkt göra ganska alkoholstarkt, runt 13-14 %
13-14 % är inte cider utan vin. Kör du med kolsyra så blir det alltså ett mousserande vin.

Sen tror jag inte det är många jästsorter som klarar av att kolsyrejäsa vid så hög alkoholhalt, det är nog champagne-jäst som gäller i såna fall.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster