Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide hur man gör enkel cider/alkoläsk från färdigjuice

Utrustning och teknik.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Guide hur man gör enkel cider/alkoläsk från färdigjuice

Inlägg av AirQ »

Tänkte dela med mig lite av mitt senaste projekt, frugan tyckte jag skulle fixa en cider till sommaren och eftersom att äppelträdet jag har gav i fjol ca 20 äpplen så blev det ingen must därifrån.
Så tänkte jag provar göra det på billig äppeljuice från butiken.

Kommer uppdatera lite löpande med bilder och text efterhand jag börjar bli klar med det hela.

Utrustning:
1-2st Jäshinkar (helst med kran då man slipper mycket slabbande samt beroende på om man tänker flaskjäsa eller om man har corneliusfat och tvångskarbonerar)
Hävert (finns flera olika varianter men skulle säga att pumpvarianten är oslagbar även om den kostar lite mer)
Decifieringsmedel (oxipro, starsan är några alternativ)
Oechlemätare (för att mäta hur mycket socker du har i drycken och hur mycket som jäst bort)
Fatanläggning / Flaskor (går ofta att köpa loss backar med pant ifrån Ica o andra butiker, annars brukar den lokala krogen inte klaga på om man släpar bort lite tomglas för dem)
Kapsyleringsapparat och kapsyler


Köpte 24L Eldorados äppeljuice från koncentrat på Willys för kostnad ca 12kr/2L (går säkert bra med andra sorter också, men kolla att det inte är en massa "E-ämnen"/koncerveringsämnen, kommer bli väldigt svårt att få det att jäsa då)
WbF5fce.jpg
Rengörning av hink och utrustning samt decifiering, använder mig av oxipro men går lika med starsan.
dB4aDYK.jpeg
Påbörjad fyllning
hvNFlUX.jpg
24L senare
vosr1p0.jpeg
Mätte upp oechle som var på pricken 1050 utan att tillsätta något socker.
M9Vg6q6.jpg
Jästen blev en ciderjäst jag hade köpt hem för längesen som aldrig kommit till användning, och eftersom den höll på att gå ut och att jag inte hade någon jästnäring hemma så blev det 2 påsar som åkte i.
QRjqZHn.jpeg
Klappat och klart, locket på och jäsröret i.
3OVCMMn.jpg
Dag 1 av jäsningen hände det inte speciellt mycket, lite tryck på locket och jäsröret ligger inte i nivå längre men bubblar inte något nämnvärt än.
Hinken placerades i förådet där det håller sig runt 17grader.
UiuH7w1.jpg
oJ8q1BM.jpg
Dag 3 så har jäsningen dragit igång explosionsartat, smattrar nonstop i jäsröret, och detta höll i sig i ca 10dagar innan de började lugna ner sig.
Lhh74Nq.jpg
Dag 14 mätte jag FG (missade självklart att fota detta, men oechle låg på 1002, smakade torr med god äppelsmak och en sötmna i eftersmaken (gissar på att det funnits något annat sötningsmedel i juicen som inte var jäsbar)
Tillsatte jässtop och skakade en aning på hinken så de fick en chans att blanda sig lite. (OBS detta skall man inte göra om man inte har en fatanläggning och då måste ha jästen vid liv för att jäsa kolsyra)

Dag 16 så tillsatte jag gelatin för klarning, och kommer låta hinken stå i några dagar för sedan flytta in den i kylskåpet som håller ca 4 grader för att "kallkrasha" (annan typ av klarning)

Dag 25 9 dagar efter tillsättning av gelatin och 5 dagar i kylen så var det dags för tappning på fat, samma procedur som innan det tappades i hinken självklart, diskat allt och decifierat.
oqIDJQT.jpg
3rhTGVi.jpg
Innan jag börjar tappa i fatet så kopplar jag in kolsyran och trycker i fatet så fatet töms på syre och fylls med kolsyra, detta för att skydda emot oxidering.
Dock så hade jag fel storlek på slangklämmor hemma, annars hade jag kopplat in slangen på ölsidan av fatet och haft det slutet, så den här gången fick det bli slang direkt ner i hålet istället.
Tillsatte även sockerlag på 2DL vatten 2DL socker för att få upp sötman lite.
O0HZ14T.jpg
n63Qpv0.jpeg
(Plasten på fatet är pga detta var begagnade fat (tillverkade 1996) och gummit svärtar något enormt)
ySmJqYE.jpeg
När fatet sen är fullt så försluts det och ställer in trycket i fatet enligt kolsyretabellen http://maltmagnus.se/kolsyretabell i mitt fall då kylen håller runt 7-8 grader så valde jag att lägga trycket runt 1.5bar
3D4InzO.jpg
Eftersom planen är att prova av det hela till helgen som kommer så valde jag att lägga fatet och rulla det med gaskopplingen nedåt, påsåsätt påskyndar man att kolsyran löser sig i vätskan, annars ställer man in trycket och låter det stå i 1-2veckor för att lösa sig i drycken.
lCnvQSC.jpeg
Eftersom corneliusfaten endast rymmer 18-19L så blev det lite över som jag valde att tappa på flaska för att ha som ett svagare äppelvin, använde även 1 liter för att testa lite smaksättningar för nästa ciderförsök.

Körde 1L i sodastreamern vilket faktiskt funkade förvånande bra om man hade lite tålamod, smaken blev som en helt okey torr mousserande vin.

Provade blanda lite med BOB koncentrat Björbär & hallon, blev inte helt långt ifrån i smak med kopparbergs skogsbärs cider, en aning för söt i mitt tycke men sambon tyckte att det smakade bra.
Learning by doing is the shit
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Budget äppelcider/alkoläsk

Inlägg av AirQ »

Uppdatering.

Inte klarnat riktigt så bra som jag ville, men brukar ge sig om man låter det stå kallt och trycksatt i fatet.

Sodastream testet var lovande men återkommer efter helgen när jag testat med rätt trycksättning och haft lite folk över för provning.
Learning by doing is the shit
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Budget äppelcider/alkoläsk

Inlägg av AirQ »

Stått på fat i ca 3 månader nu och smakerna har börjat sätta sig fint i mitt tycke.

Ganska torr cider men skulle man vilja så kan man nog eftersöta med äppeljuice för att få en lite mer sötare smak och mer framhävande äppelsmak.

Blev lite högt kolsyrad i början så gick ner från 3.11 kolsyre enheter till 2.60 och då blev cidern betydligt bättre.
Learning by doing is the shit
fluke12
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 15, 2016 8:33

Re: Budget äppelcider/alkoläsk

Inlägg av fluke12 »

Bra tråd! Tack TS.
I dag vet du säkert vad du gjorde fel! Det går inte att tillsätta vanligt socker eller äppeljuice utan riktig jäststopp.
Tack för en jävligt bra tråd!
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Budget äppelcider/alkoläsk

Inlägg av AirQ »

fluke12 skrev:Bra tråd! Tack TS.
I dag vet du säkert vad du gjorde fel! Det går inte att tillsätta vanligt socker eller äppeljuice utan riktig jäststopp.
Tack för en jävligt bra tråd!
Just i det här fallet så använde jag jässtopp, så länge man använder fat och och inte flaskjäser så är det fullt möjligt att jästtoppa och eftersöta.
Det vi gjorde var att man hade lite juice framme för dem som ville ha sötare, så fick de fylla upp glaset lite med det om de inte föll i smaken.
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster