Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Slutar inte jäsa trots jässtopp

Utrustning och teknik.
Discodrutten
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis nov 01, 2011 20:51

Slutar inte jäsa trots jässtopp

Inlägg av Discodrutten »

Har likt flera gånger förr satt en (äppel)cider som skulle jäsa ut till 5,8% nånstans. Eftersom jag ville eftersöta den så gjorde jag som jag brukar, tappade om cidern och hade i vinsvavla (Edelmans den här gången) för att döda jästen efter att sockret jäst ut. Jag väntade minst ett dygn, sötade och tappade på flaska. Efter ett par veckor exploderar en flaska och jag märkte att all cider har fortsatt jäsa. Jag hällde ur innehållet från alla flaskor i en plastdunk, köpte nu Vinosol stoppsats med vinsvavla och kaliumsorbat. Det finns fortfarande socker kvar i cidern eftersom det som tillsattes inte jäst ut. Efter ett par dagar såg jag att plastdunken började bukta. Cidern jäser fortfarande. Det har nu gått ett antal veckor och jag får med jämna mellanrum lätta på korken och släppa ut kolsyran som bildats. Varför avtar inte jäsningen?! Vad ska jag göra? Känner att jag börjat ge upp gällande årets cider. Den lär ju bli stark åtminstone. :(
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Slutar inte jäsa trots jässtopp

Inlägg av Bryssko »

Det var inte så att du använde en champagnejäst till din cider! Möjligen EC-1118?
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Hobbyholic
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons apr 05, 2017 17:55

Re: Slutar inte jäsa trots jässtopp

Inlägg av Hobbyholic »

Bryssko skrev:Det var inte så att du använde en champagnejäst till din cider! Möjligen EC-1118?
Även jag har problem med stoppandet av EC-1118 jästen.
Har en mjödsats som jäst från 25.8 förraåret som jag vill eftersöta men jästen ger sig inte, även den blev för stark. Ideer motages :) är det månne värme som behövs för stoppandet?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster