Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Björksavscider

Utrustning och teknik.
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Björksavscider

Inlägg av Göran1980 »

Hejsan.

Fick inspiration av Bonderöven om björksav. Hade aldrig provat att göra detta innan. Åkte hem till mina föräldrar igår 22mars å borrade 3 små hål i deras tre björkar, å helvete vad det började sippra.
På ett dygn har jag fått ihop 9 liter.
Men nu funderar jag på massa saker.

Förutom att du kan ha detta som måltidsdryck och att det är nyttigt å kan bota/lindra pollenallergi.

Så skulle jag vilja göra något vin/cider aktigt av detta.

Björksavsmjöd såg jag i mjöd tråden, men är för rastlös för att orka vänta 1 år på lagring.

Vin kan ju va ngt. Men inte hittat ngn bra recept riktigt.

Men funderar på att göra en typ Björksavscider, mätte OG men bara 1020. Funderar att blanda i fryst äppelmust, söta upp med socker till OG 1060 och blanda i ciderjäst.

Har ngn provat?
Kan detta va ngt kanske?

Tacksam för idéer, synpunkter mm.

Mvh
Göran
andbjo
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 10, 2016 13:44

Re: Björksavscider

Inlägg av andbjo »

Detta låter ju superintressant, berätta gärna hur det går!
Älskar öarna Madeira och Mallorca!
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Björksavscider

Inlägg av Öbo »

Lagring ska du inte vara rädd för, det gör det ju av sig självt sen :)
Men att det är så lågt oechsle är ju lite trist. Eller, man blir ju tvungen att tillsätta massa saker. Man kan väl se saven som en vatten ersättning, vilket är lite häftigt iofs...

Om det är opastöriserad fryst äppelmust du har så kan du ((troligen)) hoppa över ciderjästen, om man är lagd åt det hållet.
Även sockret kan ju bytas ut mot honung om man känner för. Men då kanske det blir ett mjöd mitt i allt, varför måste man lagra mjöd "1år" föresten?


Googlar du så hittar du ju många trådar och recept, här är en, det är väl bara att göra vad du tycker passar dig bäst:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=18&t=13777
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Re: Björksavscider

Inlägg av Göran1980 »

Tjena.
Sitter å väntar på jästen nu. Beställde från humle.se
Blev en cider/mjöd jäst.

Men nu lutar det mesta åt att det blir en Björksavsmjöd med ca 1 liter äppelmust i. Om nu inte den hinner vildjäsa i kylskåpet.

Blir ngt liknande

7-8 liter björksav (hade mer innan, men har nog druckit 2-3 liter till mat mm)
2,1 kg honung
1 - 1,5 liter must
Mäta OG på detta, vill upp mot 1070 för att få ett alkoholstarkare mjöd.
Tillsätta den flytande mjöd/cider jästen.

Sedan vänta på att "ploppadet" sätter igång.

Så får vi se hur resultatet blir.

Mvh
Göran
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Re: Björksavscider

Inlägg av Göran1980 »

Gällande lagring av mjöd har jag sett att allt från 3mån till 1 år rekommenderas. Men 3-4 mån är ju ok, för då är man ju inne i högsommaren. Och då kan det ju va gött å öppna en iskall Björksavsmjöd å njuta en ljummen sommarkväll.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Björksavscider

Inlägg av Öbo »

:thumbup:
Man får väl avsmaka i omgångar, någon efter 4mån, sen efter 6, osv se om man känner någon skillnad.

Ett eventuellt tips gällande honung:
Dels tror jag att den köpta jästen "tar över" om din äppelmust skulle börja naturjäsa så det är nog inget att oroa sig över.
Men du kan annars pastörisera den själv, värma 10min på 70c (eller någonting ditåt).
(Vissa säger att smaken försämras något av pastörisering, det lämnar jag dock osagt.)
Till honungen, om du tillsätter denna rakt av till din sav så löses den inte upp (direkt) och du får då ett falsk oechslevärde. så du kunde ta två flugor i en smäll och smälta ner den i t.ex. äppelmusten före du blandar ihop allt. Värma upp sav och blanda i den på så vis går väl lika bra det :)

Men, det kanske finns något Oechsle-värde på honung och man kan räkna ut det i förhand?
Jag tror dock inte att det är som socker (2,7g /1L = 1°) och det kanske på olika honungssorter...
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Re: Björksavscider

Inlägg av Göran1980 »

Mjöden sattes idag.

Lägger det under mjöd tråden istället
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Björksavscider

Inlägg av rili »

Överväg att sätta till lite jästnäring också ... jag har själv ingen erfarenhet av mjöd -- men när man gör cider är det viktigt för att jästen ska arbeta effektivt.

Lycka till!
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Björksavscider

Inlägg av Bowtecher »

Kapade en stor gren på en hängbjörk för ett 2-3 år sen, och tänkte samma tanke när det droppat 20 liter på bara ett par dagar.

Jag köpte en färdig (chardonnay) vinsats och använde saven istället för vatten, följde receptet helt för övrigt.
Det blev en annan tyngd i smaken men obefintligt ändring i styrkan eftersom det är väldigt lite socker i saven.
Sista flaskan i satsen togs förra året och den hade åldrats väl. Mörkt bärnstensfärgad och väldigt smakrik.
Kan tipsa om det för alla icke-purister som inte räds att köra en sats emellanåt, nu när det om nån månad drygt är dags att gå ut i trädgården och beskära.
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Björksavscider

Inlägg av humlan »

Jag har ett recept i min gamla vinbok. I avsnittet för diverse gamla och udda recept, därför det inte är ett "riktigt" recept. Principen verkar vara att inte blaska ner det med vatten, tillsätta socker så det blir lagom stark, i övrigt som vanligt.

Jag gjorde aldrig detta recept själv, men min kompis gjorde det. Det blev väldigt tamt. Jag tror att man ska blanda med något, och kanske något med mer sting än den föreslagna äppelmusten, för att det ska bli gott, både till vin och cider.
Bilagor
björkvin.jpg
björkvin.jpg (545.83 KiB) Visad 1273 gånger
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster