Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Klarning av cider

Utrustning och teknik.
yamaha00
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön okt 30, 2016 12:10
Ort: Östergötland

Klarning av cider

Inlägg av yamaha00 »

När skall man klarna cidern? Före jäsningen (musten), under jäsningen eller när den jäst färdigt.
Jag klarnade inte alls och då är den grumlig när den jäst färdigt.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Klarning av cider

Inlägg av AirQ »

Efterjäsningen är väll rätt rimligt, man brukar kallkrasha och så i slutet av jäsningen för att få ner så mycket bös i botten som möjligt, sen så kommer det klarna med tiden i flaskor, ställer du dem lite svalt på en hylla i någon månad så klarnar de efter hand.
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Klarning av cider

Inlägg av latmasken »

Det är rätt meningslöst att klarna före jäsningen, vid jäsningen får du ju en massa jäst och det bildas biprodukter så om kan klarnar innan jäsningen måste man klarna två gånger.

Om du inte lyckats klarna efter jäsningen så tror jag du har väntat för kort tid eller att det inte jäst klart.
yamaha00
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön okt 30, 2016 12:10
Ort: Östergötland

Re: Klarning av cider

Inlägg av yamaha00 »

Bra klarningsmedel?
Eller bara låta det stå och sen häva upp en bit från botten?
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Klarning av cider

Inlägg av Rusdryck »

Jag har jäst cider en gång den lät jag stå väldigt länge i jästunnan den är helt klar. Den stod nog i ca 1,5-2 månader i ca 15-16C det är cider på Ingrid Marie den är ganska torr påminner väldigt mycket om old english


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst