Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

får inte ner Oechsle värdet under 73!

Utrustning och teknik.
Zekq88
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 19, 2016 0:30
Utrustning: Novice

får inte ner Oechsle värdet under 73!

Inlägg av Zekq88 »

jag skrev ett inlägg för några veckor sedan som hete "Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst!" och även då hade jag problem med Oechsle-värdet då det låg mellan 70-80 (hade två 25 liter hinkar innan ).

Lite info innan : "Jag fick önskan av min bror att göra ett sött mousserat vin/cider till midsommar utav hans trädgårdsfrukter som han har plockat ihop av årets skörd (äpple, krusbär, fläderbär och fläderblom). Införskaffade en råsaftcentrifug som jag kör all frukt igenom och kokar resterna av krusbären, fläderblomen och fläderbären ett par gånger tillsammans innan allt blandas i hinkarna. Efter att allt var klart och ligger i hinkarna silar jag av all fruktkött och liknande och tillsätter 8kg strösocker i varsin hink. Därefter lät jag dem stå övernatten för att få en bra temperatur innan jag skulle tillsatta turbojästen MEN dom hade redan börjat jäsa av sig själv, så jag lät dem vara. Dom har fått stå sedan Augusti och jag har kollat av Idag den 16:e nov och hydrometern visar ca 75-80 på skalan men det är samma värde som cidern/vinet hade för 3 veckor sedan, har jästen stannat av? Jag har smakat på Cidern/vinet och det är säkert 8% och ganska sött men vätskan har inte klarnat. Vad säger ni ty ni visa? Vilken skala på hydrometern bör ett söt vin ha innan det tappas upp på flaska? Borde jag kanske slänga i lite jäst och låta det stå ett tag till?".

Fick svar att tillsätta "Lalvin 71b och Wyeast jästnäring"

har tillsätt allt men inget har hänt på 3 veckor och har till och med värmt upp hinkarna till 40grader som jästen jag har lagt i kräver för att kicka igång (den kicka igång men sedan dog den helt och nu tror jag att den brann ut pga cidern/vinet har för hög alkoholhalt. jästen klarar 14% tydligen). min fråga är vad gör jag nu? ^^ ska jag slänga i turbojäst som åtminstone klarar 16% eller vad gör jag? Har använt min hävert och nu har jag 28 liter i en 25 liters hink ( ytan är 3 cm från locken när det är stänkt). vad tror ni? kan säga att den är väldigt smakfull nästan lite för smakfull så kanske borde hälla över hälften till en annan hink, späut med vatten och börja om med en ny jäsning?

Tackar för svar i förhand
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: får inte ner Oechsle värdet under 73!

Inlägg av cissiny »

Zekq88 skrev:
Fick svar att tillsätta "Lalvin 71b och Wyeast jästnäring"

har tillsätt allt men inget har hänt på 3 veckor och har till och med värmt upp hinkarna till 40grader som jästen jag har lagt i kräver för att kicka igång (den kicka igång men sedan dog den helt och nu tror jag att den brann ut pga cidern/vinet har för hög alkoholhalt. jästen klarar 14% tydligen). min fråga är vad gör jag nu? ^^ ska jag slänga i turbojäst som åtminstone klarar 16% eller vad gör jag? Har använt min hävert och nu har jag 28 liter i en 25 liters hink ( ytan är 3 cm från locken när det är stänkt). vad tror ni? kan säga att den är väldigt smakfull nästan lite för smakfull så kanske borde hälla över hälften till en annan hink, späut med vatten och börja om med en ny jäsning?

Tackar för svar i förhand
Absolut inte turbojäst, ska du ha mer jäst så ta Lalvin EC-1118 som kan klara 18%.

Om du ska spä ut, ta t ex äppeljuice, jag brukar använda ICA Maxis (Basic), 2 liter för ca 13:-. Jag tycker att den är god men neutral, funkar bra i cider.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster