Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider och äppelmustning från Halland

Utrustning och teknik.
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Cider och äppelmustning från Halland

Inlägg av Göran1980 »

Hejsan

Ny på forumet här så jag tänkte presentera mig och visa lite om vad jag pysslat med under hösten.

Allt började en eftermiddag i september när jag satt på jobbet och lyssnade på Radio Halland. De intervjuade några tanter som beklagade sig över deras överfulla äppelträd. Och att de varje dag rafsade ihop äpplen och la i komposten :?
Det här tyckte jag lät oerhört fel. Så på jobbet tog jag fram hällemaskinen i köket och rev ett kg äpple och pressade genom en sil, bara för att testa. Oj vilken god must det blev. Jag jobbar som kökschef på ett av hotellen i Halmstad.

Nu gick ju huvudet på högvarv hela eftermiddagen och kvällen. Förutom must, vad kan man göra? Äppelcider absolut det måste ju provas också.

Fick låna en råsaftcentrifug av en kollega som hade en sådan och de första 30kg äpplena kördes i den. Men jag tyckte det var ett jäkla sölande och silande. Men det fick ju duga. Cider jäst (torrjäst) inhandlades från Humlegården och blandades ut i damejeannen.

Efter ett par veckor var det dags för att slanga över till en annan damejeanne ocg påbörja andra jäsningen. En gnutta sockerlösning tillsattes.

Bild

Alkholhalt på ca 7%

Men nu hade man ju fått blodad tand, grannarna runt omkring försåg mig gladeligen med äpplen. Å nu hade jag investerat i en fruktpress på 18l
img-6821.JPG
img-6821.JPG (23.05 KiB) Visad 90 gånger
Ett par goda vänner till mina föräldrar dumpade av 16kg Ingrid Marie och dagen efter fick de 14st 0,5fl tillbaka

Bild

Men sen var det åter tillbaka till cidern. För några helger sedan hade jag samlat på mig över 50kg äpplen av Ingrid Marie, Cox Orange och Gravensteiner så det vara bara att köra igång. Flytande jäst köptes även denna gången från Humlegården. Ville prova denna kontra torrjästen.
Kollade pH på musten, om jag minns rätt så låg den på ca 3,5

Bild

25 liter på jäsning
Bild

Cidern som står på kolsyrejäsning kunde ju inte stå i vanliga tråkiga ölbackar, så en egen ölback snickrades ihop.

Bild

Givetvis med egen etikett också. :)

Nu ska jag bara fatta det här med hydrometer och OG/SG för där har jag inte grottat ner mig i detta ännu.
Men jäsrör och hydrometer är nu inköpt också.
Så kanske man kan bli lite mer teknisk i framtiden å lite mindre "vi kör på känn - oj det blev ju ganska gott"

Mvh
Göran
Senast redigerad av Göran1980, redigerad totalt 2 gånger.
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Re: Cider och äppelmustning från Halland

Inlägg av Göran1980 »

Glömde ju en bild på etiketterna också

Bild
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Cider och äppelmustning från Halland

Inlägg av cissiny »

Ser jättefint ut! :thumbup:

Mitt rödvin fick en tillsats av 1 liter druvjuice och lite rödvinsarom idag, bubblar på ordentligt. Har köpt lite ekflisor för klarning i dunk senare.

Körde också en "fusk-Bozo" idag, orkade inte köra råsaftcentrifug utan mamma och jag delade äpplen i fyra delar (ca 10 liter i hinken), slog över sockerlag i äppeljuice, pectolase, mera äppeljuice (totalt 6 liter) och sen jästnäring och rehydrerad jäst (Lalvin 71b som jag blivit väldigt nöjd med). Det har inte velat börja jäsa än, troligen lite låg temperatur (18 grader i "gamla köket") så hinken fick flytta in i mitt badrum över natten, där är nog åtminstone 20 grader.

Fick hem fyra femliters dunkar idag för lagring/klarning.

Vi provsmakade också min bärcider som står på klarning, vi gillar den :)

Har också en fikon/clementincider (blir nog glöggbas om den går att rädda) som står i dunk efter jässtopp. Luktar inte gott och smakade apa innan jag hade i en rejäl sockerlag.

Till sist pappas gamla 10-liters damejeanne där mitt starka bärvin sakta men säkert jäser ut och förhoppningsvis klarnar. Jästen klarar 18% så det satsar jag på, ska eftersöta när jästen ger upp.

Ska prova att kolsyra med Sodastreamer så småningom, Rusta säljer/sålde ut för 49:- så jag köpte två. Bara för att testa... (Rusta på Flygstaden alltså)

Jättekul att det bubblar på friskt i grannbyarna! :w00t:

Självklart får vi träffas och prova brygderna, kommer hyfsat snart att ha bärciden tappad på flaska ;)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Cider och äppelmustning från Halland

Inlägg av cissiny »

Hur går det för dig Göran?

Lite uppdatering om mina bryggerier:
cissiny skrev:
Mitt rödvin fick en tillsats av 1 liter druvjuice och lite rödvinsarom idag, bubblar på ordentligt. Har köpt lite ekflisor för klarning i dunk senare.
rödvinet är snart färdigjäst, har satt det lite varmare idag för att jäsa ut det, blir jässtopp imorgon tror jag och sen klarning i dunk med ek. Tillsatte lite svarta vinbär ("saft" som jag kokade ihop med 1 dl starkt te) härom dagen och fick översvämning i jäsröret... Har minskat ca 22 oe sedan dess, vill ha det till ca 1,010 innan jässtopp.

Körde också en "fusk-Bozo" idag, orkade inte köra råsaftcentrifug utan mamma och jag delade äpplen i fyra delar (ca 10 liter i hinken), slog över sockerlag i äppeljuice, pectolase, mera äppeljuice (totalt 6 liter) och sen jästnäring och rehydrerad jäst (Lalvin 71b som jag blivit väldigt nöjd med). Det har inte velat börja jäsa än, troligen lite låg temperatur (18 grader i "gamla köket") så hinken fick flytta in i mitt badrum över natten, där är nog åtminstone 20 grader.
Silade precis av äpplena, lite dåligt utbyte då de gav mindre än 2 liter till de 6 liter juice jag använt. Hade jäst ner till -2, tillsatte 450 g socker och totalt 4 liter äppeljuice plus lite jästnäring. Nu får det jäsa på ett tag.

Vi provsmakade också min bärcider som står på klarning, vi gillar den :)
Bärcidern flasktappades igår, den blev verkligen jättegod!

Har också en fikon/clementincider (blir nog glöggbas om den går att rädda) som står i dunk efter jässtopp. Luktar inte gott och smakade apa innan jag hade i en rejäl sockerlag.
Den luktar inte lika illa, glömmer mer eller mindre bort den i dunken... Har bildats bottensats men jag har inte silat bort den. Tveksamt om den blir drickbar... Kommer aldrig att jäsa på småsura/halvmogna clementiner igen.

Till sist pappas gamla 10-liters damejeanne där mitt starka bärvin sakta men säkert jäser ut och förhoppningsvis klarnar. Jästen klarar 18% så det satsar jag på, ska eftersöta när jästen ger upp.
Den där jästen, Lalvin EC-1118, verkar vara en evighetsmaskin... Pluppar på friskt med några sekunders mellanrum trots att den borde kommit över 18% för länge sen...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster