Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destillera äppelmust/cider

Utrustning och teknik.
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Destillera äppelmust/cider

Inlägg av Göran1980 »

Hejsan
Ny här på detta forum.
Bor i Harplinge utanför Halmstad, och har under hösten blivit fullständigt biten av att pressa äpplen och göra äppelmust och cider. Har en omgång cider, ca 15 liter på kolsyrejäsning G.
Även 25 liter cider på jäsning i damejeanne, av sorterna Ingrid Marie, Cox Orange och Gravenstiner.
Köpte flytande jäst från Humlegården, ska bli intressant att se slutresultatet.

Har funderat på en sak under hösten mustnings stunder.

Är det någon som har provat att destillera cidern för att få ut typ calvados?

Vore kul å veta.

Mvh
Göran

PS, kan man ladda upp bilder här på forumet via mobilen?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av cissiny »

Halloj granne ;) (vinkar från Haverdal)

Bara en liten tanke - kanske inte så bra att skriva var du bor och fråga om destillering?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av Göran1980 »

Haverdal, där ser man. Ett stenkast bort.....

Nu var det ju bara en generell fråga om någon provat.
Mest nyfiken på slutresultatet.

Har fullt upp med mustningen, ungarna gillar det skarpt.

Pysslar du med cider eller öl?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av cissiny »

Göran1980 skrev:Haverdal, där ser man. Ett stenkast bort.....

Nu var det ju bara en generell fråga om någon provat.
Mest nyfiken på slutresultatet.

Har fullt upp med mustningen, ungarna gillar det skarpt.

Pysslar du med cider eller öl?
Jag är inne på min femte sats nu, tre cider och två vin, första försöket med äppelcider blev jättegott! (Liten sats på ett par liter, nästan uppdrucket)

Testa sökfunktionen på forumet, massor av träffar om du skriver destillera och cider ;)

(Är uppväxt här, flyttade tillbaka för snart ett år sedan efter 20+ år i Uppsala och Helsingborg, bor i mitt föräldrahem nu)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av latmasken »

Det finns trådar i forumet både om frysdestillering (för applejack) och att göra calvados. För calvados så behöver du eklagring om jag förstått rätt.

Jag tror dock cider är lite för alkoholsvagt för att vara vettigt att destillera, man får inte ut mycket. 10 lite cider ger väl under 1 liter calvados (man får ju räkna med att man får ta bort massa heads och tails).
Göran1980
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 06, 2016 18:49
Ort: Harplinge

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av Göran1980 »

Denna sommaren/hösten har ju varit grym med äpplen och päron.

Farsan å jag har satt 15l äppelvin dessutom, verkar bli ok.

Det är kul det här med cider och must. Vi kanske skulle byta några flaskor och tjöta ngn gång.

Ska leta mig runt på forumet nu, här finns väldigt mkt kul å läsa.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av cissiny »

Göran1980 skrev:Denna sommaren/hösten har ju varit grym med äpplen och päron.

Farsan å jag har satt 15l äppelvin dessutom, verkar bli ok.

Det är kul det här med cider och must. Vi kanske skulle byta några flaskor och tjöta ngn gång.

Ska leta mig runt på forumet nu, här finns väldigt mycket kul å läsa.
Absolut, det hade vart jätteskoj :) Skickar ett pm!
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av Öbo »

Jag har en kompis som... Provade destillera (hemgjord) äppelcider i en "Stripper" och det vart så vidrigt så att det direkt åkte ner i toaletten, inte en chans att få bort den heads/tails/finkel-smaken/doften vid lagring. Calvados bränner dom med alembic brännare, antar att det är där den största skillnaden är.
Sen har dom väl sina speciella kombinationer av äppel sorter som gör sig bäst för just detta.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av ranald »

Öbo skrev:JCalvados bränner dom med alembic brännare, antar att det är där den största skillnaden är.
Jag har för mig att det förekommer både "alembic" och "kolonn", se till exempel http://www.idac-aoc.fr/index.php/en/les ... ation.html.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av latmasken »

På den där sidan står också
Distillations made using a pot still or a column still produce a colourless eau-de-vie with a surprisingly floral and fruity flavour which will take its colour and open out with the complicity of wood and time.
D.v.s. lagringen är väldigt viktig för att få rätt karaktär.
karlgreve
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis feb 04, 2020 1:22

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av karlgreve »

Jo, alltså, destillering av cider.
En vanlig cider är vad som behövs till att börja med. Cider använder man ju i Calvados för att destillera just Calvados.
En bra "apparat" är absolut att föredra. Smakar det så kostar det. En komplett utrustning går att beställa från Scotland, men ett tips är att beställa den i delar. Tullen blir inte så misstänksam då. Dessutom behöver du ett ekfat. Nytt eller begagnat. Finns att köpa här i Sverige. Ett 10-litersfat är en bra början. De finns dessutom i varierande rostning.
Räkna med att du får ut ca 1 liter destillat av 10 liter cider.
Att genomföra destillationen är själva belöningen och spänningen. Finns videor på YouTube att lära sig av.https://www.youtube.com/watch?v=1hhNmCzCk0Q
Det är inte alls så att resultatet smakar skit om man bara är noggrann och inte har för bråttom. Allt tar sin tid.
Lycka till :D
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av Basil »

Försökte göra cider ett ''förvildat'' äppelträd i ängen bredvid var full med små äpplen som jag plockade upp, plockade sönder med kniv, mosade i en fruktpress : ser ut som en tunna med en gängad stång där man vrider ner pressen . Et jäkla jobb Tog en vecka men 30 liter fick jag . På med socker & vin jäst. Fick jäsa ut Urdåligt !! Smaken motsvarade ingenting alls.... . Slänga allt efter allt jobb ville jag inte heller . Blir mäsk till en utrustad kompis Som upplysning till de som tror att det blir Calvados, ska jag inte göra nån ledsen. Det blir 'bara'' ren sprit utan äpple smak . Så vitt jag läst så behåller de hela äpple moset låter det jäsa , filtreras sen, fortsätter att jäsa till nåt starkt 70 ungefär sen ska det lagras i ek tunna minst 3 år ( kontrolleras!) då har det blivit ca 40 .Inte så lätt! OBS att i Frankrike får inte äppel-sprit inte heta Calvados om det inte tillverkats så som beskrivits . Det är märkes skyddat och måste komma från området också
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Destillera äppelmust/cider

Inlägg av Basil »

Försökte göra cider ett ''förvildat'' äppelträd i ängen bredvid var full med små äpplen som jag plockade upp, plockade sönder med kniv, mosade i en fruktpress : ser ut som en tunna med en gängad stång där man vrider ner pressen . Et jäkla jobb Tog en vecka men 30 liter fick jag . På med socker & vin jäst. Fick jäsa ut Urdåligt !! Smaken motsvarade ingenting alls.... . Slänga allt efter allt jobb ville jag inte heller . Blir mäsk till en utrustad kompis Som upplysning till de som tror att det blir Calvados, ska jag inte göra nån ledsen. Det blir 'bara'' ren sprit utan äpple smak . Så vitt jag läst så behåller de hela äpple moset låter det jäsa , filtreras sen, fortsätter att jäsa till nåt starkt 70 ungefär sen ska det lagras i ek tunna minst 3 år ( kontrolleras!) då har det blivit ca 40 .Inte så lätt! OBS att i Frankrike får inte äppel-sprit inte heta Calvados om det inte tillverkats så som beskrivits . Det är märkes skyddat och måste komma från området också
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster