Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tillsätta socker under jäsningen?

Utrustning och teknik.
Borgd
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons okt 05, 2016 20:38

Tillsätta socker under jäsningen?

Inlägg av Borgd »

Hej!
Jag satte för 2 dagar sedan min första batch äppelcider någonsin, 25 liter äppelmust med Wyeasts ciderjäst.
Det har nu bubblat ett par dagar med ca 1 cm skum på toppen, ca 25 bubblor/minut i jäsröret.
Innan mättes OG till 1050, vilket jag tyckte var tillräckligt, utan att socker tillsatts.

Nu, ett par dagar in i jäsningen, kom jag på att OG mättes när musten var något svalare än 20 grader, förmodligen kring 18. Nu är jag lite orolig att OG var mycket lägre än 1050 egentligen, och undrar om jag kan/bör tillsätta socker i detta skede?

Jag har ju lite must som ska tillsättas senare för att fylla upp jäskärlet. Denna must är från samma pressning som den som nu jäser, så jag tänkte se till att denna åtminstone är 20 grader och kontrollmäta sockerhalten på den.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Tillsätta socker under jäsningen?

Inlägg av cissiny »

Min must låg på 1050 som startvärde, tillsatte lite sockerlag och fick oe på 1066. Den jäste ut till 1,000 (ev -1) och jag har räknat ut procent till ungefär 8% (minns inte exakt). Kommer att eftersöta lite, den är väldigt torr och jag vill ha den halvtorr. Jag är själv nybörjare på det här, men runt 1050 verkar vara ganska normalt värde för äppelmust?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tillsätta socker under jäsningen?

Inlägg av latmasken »

Ja, 1050 vill jag minnas att ciderboken rekommenderar att man ska justera till för att få "normal" alkoholhalt på cidern.

Min must har oftast legat på 1050-1055. Men då har jag nästan alltid låtit äpplena ligga 1-2 veckor innan mustning (de sockrar till sig då vad jag förstått).
Borgd
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons okt 05, 2016 20:38

Re: Tillsätta socker under jäsningen?

Inlägg av Borgd »

Liten update:
Tillsatte den 6/10 370g socker, varav 100g muscovado, för att få upp SG till 1055. Jäsningen tog lite extra fart efter detta.

8/10 flyttades järkärlet till den lite svalare källaren, ca 18 grader, men det sjunker sakta när det nu blir kallare ute.

Idag tappade jag om och blev av med en del bottensats. SG var nu på 1002 och det bubblar också betydligt mer sällan.

Smakade på cidern, och den smakar lite jäst men luktar desto mer. Råkade tyvärr få med lite bottensats då avskiljaren lossnade. Jag misstänker att både lukt och smak avtar om några veckor.

Bubblandet tog också fart igen efter omtappningen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster