Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Inlägg av Lakritskatten »

Detta är en brygglogg för vad som förhoppningsvis ska resultera i min första cider skapt från endast äpplen (typ). Tidigare har jag gjort liknande cidersorter på köpt juice, någon gång även utblandad med egna äpplen.

27/9
Plockade 42 kg äpplen, ungefär 2/3 vinteräpplen ganska söta, med ordentlig syra. Resten blandade, framförallt söta sorter, men även någon bitter sort.
Alla äpplen blancherades hastigt i hopp om att bli av med vildjäst, därefter delades de i klyftor och allt åkte i två hinkar med kärnhus och allt.
Bild
Bild
I de två hinkarna titillates två paket alejäst (safale us-05), tre påsar pectolace (á 5g), samt lite jästnäring. Allt skakades runt med väldigt lite vatten (ca 0,3l).

En liten del av äpplena centrifugerades för att få ett ungefärligt oechslevärde som uppskattades till .43.
Bild

Hinkarna fick stå i rumstemperatur tre dygn och är nu flyttade till en sval vind. Redan efter någon timme började det bubbla i vattenlåsen.
Bild

29/9
I väntan byggdes en enkel äppelpress som ska få krama ur den sista vätskan ur klyftorna, planen är att därefter tillsätta socker för att nå en alkoholhalt på ca 7%, låta den jäsa ut sakta för att sedan klarnas och kolsyrejäsas på flaska.
Bild

Nu är frågan när klyftorna ska få möta pressen och när sockertillsatsen ska ske - förslag?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Inlägg av cissiny »

Jag är ju själv nybörjare, min första cider står och klarnar efter att jag tillsatt jässtopp. Detta för att jag ska kunna eftersöta med socker.

Har inga bra råd, men här finns verkligen kunskap! :D

Intressant att följa din brygglogg, lycka till! Själv körde jag med råsaftcentrifug, startvärde Oe 1050 och sen tillsatte jag sockerlag, blev beräknat Oe på 1066. Jäste ut till 1,000 eller möjligtvis -1 på en vecka.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Inlägg av Weinkeller »

Det är dags att få bort frukten efter 3-4 dagar, längre gör ingen nytta.

Pressen behöver du inte på jäst frukt, det räcker med ett durkslag och en potatisstöt...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Inlägg av Flerpen »

Jag lät mina klyftor sitta tills det hade jäst klart, tog rätt lång tid typ 2 månader i ca 13 grader.
Sem pressade jag moset, tappade på flaska ovh tillsatte lite socker för kolsyra.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Inlägg av Lakritskatten »

Weinkeller skrev:Det är dags att få bort frukten efter 3-4 dagar, längre gör ingen nytta.

Pressen behöver du inte på jäst frukt, det räcker med ett durkslag och en potatisstöt...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Hoppas på att pressen ger någon liter mer, men kan tänka mig att du hart rätt!
Skulle det vara någon nackdel med att låta de ligga längre?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Brygglogg - Cider 2016. m bilder

Inlägg av ranald »

Lakritskatten skrev: Hoppas på att pressen ger någon liter mer, men kan tänka mig att du hart rätt!
Skulle det vara någon nackdel med att låta de ligga längre?
Det blir mosigare ju längre det ligger i, vilket kan ge mer grums i musten.

Själv pressar jag fruktmassan, med pressduk cylinderpressen. Pressningen ökar utbytet, och duken minskar grumset.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster