Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Sterilock vs vanligt jäsrör

Utrustning och teknik.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Sterilock vs vanligt jäsrör

Inlägg av cissiny »

Sökte i hela forumet men fick ingen träff på Sterilock - kanske är det en relativt ny uppfinning? Tyckte att det lät smart, när jag ändå ska köpa en del utrustning (jäshink, hydrometer, jäst mm) så fick jag syn på Sterilock. Skillnaden mellan att betala 9:- för ett vanligt jäsrör och 79:- för Sterilock gör inte cidern direkt dyrare. Är det nån som testat? Ska jag "lyxa till det" med Sterilock (och kanske minska såväl kontaminationsrisk som doft) eller kanske köpa en av varje?
http://maltmagnus.se/Sterilock
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Sterilock vs vanligt jäsrör

Inlägg av AirQ »

Tja är säkert inget fel på produkten och funkar säkert bra, men varför betala 79kr för att slippa fylla vatten i ett jäsrör för 9kr? i slutändan så gör båda produkterna exakt samma sak :)

Kan tänka mig att den kan va smidig att ha om man skall lagra det en längre tid, då vattnet i jäsrören dunstar.
Annars hade jag nog hållt mig de vanliga beprövade billiga röret :)
Learning by doing is the shit
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Sterilock vs vanligt jäsrör

Inlägg av cissiny »

Tack AirQ!
AirQ skrev:Tja är säkert inget fel på produkten och funkar säkert bra, men varför betala 79kr för att slippa fylla vatten i ett jäsrör för 9kr? i slutändan så gör båda produkterna exakt samma sak :)

Kan tänka mig att den kan va smidig att ha om man skall lagra det en längre tid, då vattnet i jäsrören dunstar.
Annars hade jag nog hållt mig de vanliga beprövade billiga röret :)
Jag är ju fullständig nybörjare på det här, jag trodde att Sterilock kanske höll ättiksyra och annat borta. Hade inte riktigt koll på att jag skulle fylla jäsröret med vatten, vanligt kranvatten?

Just nu funderar jag på "jäsplats". Tänkte använda mitt gamla sovrum, har varit över 20 grader ett tag pga värmen men elementet är annars inte på där. Inte helt mörkt, funderade på att lägga något över jäshinken. Kom på att källaren kanske är mer lämplig - där är det mörkt förutom när man går ner och tänder lampan men det är inte ofta. Kanske är luften inte jättebra, kan vara lite instängt ev lite fukt (inte farligt). Starta jäsning i mitt gamla sovrum och sen bära ner i källaren när det kommit igång (efter någon dag?) kanske är en idé.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Sterilock vs vanligt jäsrör

Inlägg av latmasken »

För säkerhets skull kan man fylla jäsröret med "steriliserat" vatten, d.v.s. du kokar upp vatten, häller på flaska och låter det svalna i flaskan.

En stor nackdel med sterilock är ju att du inte ser nåt bubblande, och dessutom kan det släppa in syre bakvägen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster