Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utrustning och tillsatser

Utrustning och teknik.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Hoppas att ni inte misstycker att jag skapar en ny tråd - jag känner mig rätt virrig efter att ha läst femtielva trådar. Har ju Asperger och ADD, behöver verkligen utförlig beskrivning steg för steg.

1. Fixa must. Det steget har jag klarat. Ca 10 liter fryst must.

2. Tina upp musten - bra idé att tina hyfsat snabbt, typ fylla diskhon med så hett vatten det går och ställa PET-flaskorna där?

3. Ev köra den tinade musten genom silduk - mamma trodde inte att hon hade nån silduk, kan väl tvättad handduk funka?

4. Pastörisera eller inte? Har frågat om det i separat tråd (hittade en tråd just om det). Alternativt svavla. Vill inte ha vildjäst eller ättiksyra.

5. Hälla i väl rengorda plastdunkar och skaka om för att syresätta? Har sett att det står plastdunkar i källaren. Tips på lämpligt medel för att rengöra ordentligt? Ska ju köpa lämplig jäst i vilket fall, inte omöjligt att samma internetaffär har bra rengöringsmedel?

6. Om jag fattat det rätt så är det sedan dags för jäsning i lämpligt kärl. Har kollat i källaren, två damejeanner. En riktigt stor, tyvärr med trasig gummigrej. En något mindre (kollar jag helt enkelt med att se hur mycket vatten som får plats? hur högt fyller man?) med intakt gummigrej och ett sånt där jäsrör, såg väldigt odiskat ut så det måste rengöras mycket noga om det ska användas. Annars finns flera hinkar både i metall och plast, men jag måste väl ha lock och jäsrör till hink? Kanske värt att inhandla nåt lämpligt jäskärl när jag ändå köper jäst och ev rengöringsmedel?

7. Tillsatser och sånt - vad behöver jag? Troligen en hygrometer, lämplig jäst, vinsvavla?, rengöringsmedel?. Jäststopp?

Musten är nästan enbart äpple av det syrligare slaget. Gillar mer halvtorr cider, lite kolsyra helst. Kan ju göra något åt vinhållet, utan kolsyra, om det är lättare för att få till. Önskad alkoholhalt typ 4-10%.

Flaskor avhandlas i separat tråd, kommer att köpa de bruna halvliters.

Vad det gäller miljö för jäsning - troligtvis i ett rum som inte alltid är helt mörkt. Gissar på en temp runt 20 grader, blir svalare (16-18 grader tror jag) när det inte är så varmt ute.

Mycket tacksam för länktips för det som behöver inhandlas!

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av latmasken »

2. Jag vet inte om man ska tina snabbt eller långsamt, men du måste få upp musten i rumstemperatur så för att inte riskera vildjäsning så kan det nog vara idé attt göra det rätt snabbt. Jag har bara använt fryst must för att göra sockerlag av till sockertillsats.

En ren diskhandduk kan funka som silduk, men är nog på gränsen till för tät. Det kommer att gå sakta att sila det.

Om du tillsätter köpt jäst är det ingen större risk för vildjäsning.

Ättiksyra kan det inte bli förrän det blivit alkohol och dessutom slutat jäsa. Ättiksyrabakterierna behöver alkohol och syra för att göra ättika. Innan det jäser finns ingen alkohol, och medans det jäser så bildar jästen koldioxid som skyddar.

Du behöver inte skaka för att syresätta om du inte har pastöriserat. Du får i syre när du silar genom silduken.

Diska med maskindiskmedel tycker jag, skölj ordentligt. Helst bör man ju desinficera, men maskindiskmedlet är så aggressivt att det inte är så kinkigt första gången.

Men ska du köpa så rekommenderar jag Star San. Jag har dels en 4-liters dunk står som jag har och sköljer ur dunkar och hinkar med, och sen häller tillbaka. (Star San går att återanvända.) Sen har jag en duschflaska som jag använder för att duscha saker med. Star San behöver inte sköljas bort, vilket är en enorm fördel. Och det räcker med 30 sekunders kontakttid. Eftersom den skummar så blir det ett skum som ligger kvar på ytan.

Du kan jäsa i dunkar om du vill. Jag jäser initialt i jäshink (för jag jäser med fruktmassa) och tappar sen över på dunkar (jag har både 10-liters och 25-liters dunkar).

Jäsrör är billiga, köp nya om du ändå ska handla. Se till att du har packning/kork för att sätta dit jäsröret. Det kan vara svårt att hitta sånt som passar damejeannerna, därför är nog dunkar bättre. Lock behöver du för att det inte ska komma in flugor! Bananflugor drar med sig ättiksyrabakterier.

Räkna med att det skummar i början så du kan inte fylla ända upp. Fyll kanske 4/5 eller 3/4. I och med att du har fryst must kan du ju fylla på med mer must när det lugnat ner sig lite.

6. Om jag fattat det rätt så är det sedan dags för jäsning i lämpligt kärl. Har kollat i källaren, två damejeanner. En riktigt stor, tyvärr med trasig gummigrej. En något mindre (kollar jag helt enkelt med att se hur mycket vatten som får plats? hur högt fyller man?) med intakt gummigrej och ett sånt där jäsrör, såg väldigt odiskat ut så det måste rengöras mycket noga om det ska användas. Annars finns flera hinkar både i metall och plast, men jag måste väl ha lock och jäsrör till hink? Kanske värt att inhandla nåt lämpligt jäskärl när jag ändå köper jäst och ev rengöringsmedel?

Hydrometer heter det, inte hygrometer. En hygrometer mäter luftfuktighet, en hydrometer mäter densitet:)

Svavla och jässtopp är inte nödvändiga.

Kolsyrejäsning och sånt kommer senare så det kan du fundera över.

Mörk och strax under 20 grader är bra. Inledningsvis kan man ligga lite över 20 så jästen kommer igång, men den jäser renare om det är svalt. Jästen bildar ju värme själv.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken!

Jag hittade den här jäshinken, verkar vettig? Kan kanske täcka den med något så att den alltid står mörkt? (Ska nog ha varianten med kran)
http://maltmagnus.se/utrustning/jasning ... &order=ASC

Köper ett nytt jäsrör, 9:- är ju ingen kostnad. :)

Samma affär har flera olika torrjäster, nåt tips? :)
http://maltmagnus.se/jast/vincider/vincidertorr

Hydrometer:
http://maltmagnus.se/utrustning/instrum ... &order=ASC

Ha en riktigt trevlig helg! :)

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av latmasken »

Ja, Maltmagnus, Humle och PGW är de ställen jag brukar handla på. Humle och PGW har ju butiker/lagershop här i Sthlm.

Den där jästen blir nog bra, jag har alltid vildjäst min cider, bara använt köpejäst till vin.

Överväg att köpa en stor jäshink (30 liter), du kan alltid jäsa en mindre sats i en för stor jäshink, men det är svårt att klämma i en stor sats i en för liten jäshink.

Billiga plastdunkar har jag köpt på ÖB, men jag köpte lock med hål för jäsrör på PGW (var in till deras butik inne i Sthlm och köpte det).
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken! :)
latmasken skrev:Ja, Maltmagnus, Humle och PGW är de ställen jag brukar handla på. Humle och PGW har ju butiker/lagershop här i Sthlm.

Den där jästen blir nog bra, jag har alltid vildjäst min cider, bara använt köpejäst till vin.

Överväg att köpa en stor jäshink (30 liter), du kan alltid jäsa en mindre sats i en för stor jäshink, men det är svårt att klämma i en stor sats i en för liten jäshink.

Billiga plastdunkar har jag köpt på ÖB, men jag köpte lock med hål för jäsrör på PGW (var in till deras butik inne i Sthlm och köpte det).
Jag funderade lite, kör nog på 16 liter trots allt. Kan ju köra i omgångar, just för att lära mig. Typ 8 liter först, bara för att klura ut hur det funkar. Inte för att skryta, men jag kan nog bli rätt bra på det här, har känsla för matlagning. Använder aldrig recept, brukar få till både god och nyttig mat av det jag har hemma bara på känsla. Så, små satser med noggranna anteckningar kan bli riktigt bra till sist?

I och med att det är kran på dunken så kanske jag ska skippa silduk? "Skummet" sjunker väl ner tillsammans med jäst och sånt?

Ska nog köpa en flaska/dunk av det rekommenderade rengöringsmedlet också :)

Återkommer med komplett "inköpslista" innan jag lägger en beställning, bara så jag inte glömmer nåt.

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Här kommer min lista på det jag tänkt handla, flaskor ska jag köpa från ett annat ställe:
Jäshink 16 liter med hål:
http://maltmagnus.se/utrustning/jasning ... &order=ASC
Tappkran till hinken:
http://maltmagnus.se/tappkranvit
Flaskfyllare, bäst med 44 cm till halvliters flaskor?
http://maltmagnus.se/flaskfyllarevit
Handtag till jäshink, bör underlätta?
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... ct_id=1475
Jäsrör
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... uct_id=298

Rengöring, funderar på någon av dessa, Chemipro OXI är ju mycket billigare men Star San har jag ju fått rekommenderat:
http://maltmagnus.se/chemiprooxi100g
http://maltmagnus.se/starsan

Hydrometer, bör jag ha en termometer också? Finns nog en kökstermometer här som jag kan använda efter rengöring annars?
http://maltmagnus.se/utrustning/instrum ... &order=ASC

Mätglas är väl bra att ha?
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... uct_id=364

Tillsatser, jäst förstås, frågan är vilken, kanske den på rea eftersom jag tänkte sätta igång ganska snabbt:
http://maltmagnus.se/jast/vincider/vinc ... &order=ASC
alternativ:
http://maltmagnus.se/lalvinec-1118
Jäs-stopp är väl bra att ha, vet inte om jag kommer att använda det:
http://maltmagnus.se/jasstopp
Sen funderar jag på "carbonation drops"... smidigare än att använda socker?
http://maltmagnus.se/tillsatser/socker?product_id=471

Prayflaska har jag, alternativt köper för en tia eller så på Rusta.

Verkar det här vettigt? Funderar på att börja med en liten sats, typ 5-6 liter för att prova. Ska jag ta en hel påse jäst då?

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av Dr snuggels »

Om du bor i Halmstad borde du ta en titt på http://www.bryggnisse.se/store/category/brygga-258764
OBS jag har inget med dem att göra eller ens handlat av dem, jag upptäckte deras hemsida av en slump när jag letade efter en helt annan sak.
Annars tror jag Citygross har en hel del av det du behöver.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av ranald »

Jag rekommenderar att du skaffar dig en pumphävert och en hållare till den, det är en bra investering för hygien och mot slask.

Använd hela jästpaketet. Det skadar inte med ett överskott av jäst, och det är oklart hur länge jästen håller sig i ett öppnat paket. Det är dessutom inte många kronor det kostar.

Termometer, duger med en rengjord kökstermometer.

Rengöring: jag använder klorin (1dl klorin + 9dl vatten), rör runt, låter stå med lock 10 min, häller ur och sköljer av. Folk jag känner rekommenderar starsan.

"Carbonation drops": skulle jag skippa, ger inget mervärde jämfört med strösocker. Jag tar en struken tesked i en halvlitersflaska och det blir lagom kolsyra. Men det ser ut som om du tänkte använda jässtopp, och då blir det ju ingen jäsning i flaskan. Om du bara ska söta, använd sockerlag.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Tack Ranald!
ranald skrev:Jag rekommenderar att du skaffar dig en pumphävert och en hållare till den, det är en bra investering för hygien och mot slask.

Använd hela jästpaketet. Det skadar inte med ett överskott av jäst, och det är oklart hur länge jästen håller sig i ett öppnat paket. Det är dessutom inte många kronor det kostar.

Termometer, duger med en rengjord kökstermometer.

Rengöring: jag använder klorin (1dl klorin + 9dl vatten), rör runt, låter stå med lock 10 min, häller ur och sköljer av. Folk jag känner rekommenderar starsan.

"Carbonation drops": skulle jag skippa, ger inget mervärde jämfört med strösocker. Jag tar en struken tesked i en halvlitersflaska och det blir lagom kolsyra. Men det ser ut som om du tänkte använda jässtopp, och då blir det ju ingen jäsning i flaskan. Om du bara ska söta, använd sockerlag.
Nu köper jag ju en hink med kran, har jag användning för hävert ändå? Iofs en typisk "bra att ha grej" ;). (ska jag köpa slang också?)

Skippar carbonation drops, tänkte att de kanske var lättare att lösa men du tycker att det funkar med strösocker?

Jässtopp - tänkte köpa "för säkerhets skull". Inte helt säker på hur jag vill söta cidern ännu - undviker laktos och "konstgjorda sötningsmedel" eftersom jag har superkänslig mage. Funderar på om jag ska skippa kolsyran och söta med socker efter jässtopp. Alternativt pressa lite söt must (typ päron och fikon) och söta med efter jässtopp - det blir väl lite kolsyra men kanske lite lagom?

För rengöringen - antingen kör jag i diskmaskin eller använder klorin, upptäckte att vi ändå behöver köpa hem det. Kanske köper hem en liten Chemipro OXI när jag ändå beställer, kan ju vara bra att ha hemma.

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Tack Dr Snuggels!
Dr snuggels skrev:Om du bor i Halmstad borde du ta en titt på http://www.bryggnisse.se/store/category/brygga-258764
OBS jag har inget med dem att göra eller ens handlat av dem, jag upptäckte deras hemsida av en slump när jag letade efter en helt annan sak.
Annars tror jag Citygross har en hel del av det du behöver.
Har vart inne på sidan och kollat, kan ju köpa en eller två jäshinkar där. Har precis skickat ett mail till dem för att kolla att dom har jäshinkar med kran. Det fanns inte i shoppen men ingår i deras "jäskit" så de borde ju ha det hemma? Jäskitten ser bra ut men jag vill ju ha bygelflaskor så det köper jag separat, är alltså inte intresserad av kapsylapparat. Jäshinkarna är ju skrymmande och kostar nog en del i frakt från stället där jag tänkt köpa jäst mm så det är nog bra att köpa dem här.

Tack!

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av ranald »

Jäshinkar och en del annat har jag hittat i min lokala citygross.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Jäshinkar och en del annat har jag hittat i min lokala citygross.
Tack Ranald! Är lite beroende av chaufför, har inte körkort, citygross ligger lite dumt till. Den "lokala" butiken ligger bättre till, förutsatt att dom har jäshinkar med kran... Tror du att jag behöver hävert om jag har kran? Kommer ju att beställa jäst och sånt från maltmagnus, kunde ju köpa en liten pumphävert iofs när jag ändå beställer. Det är mest att maltmagnus verkar kosta en del i frakt om jag beställer därifrån (hinkar räknas som skrymmande).

Hur är det förresten med jästnäring? Har lusläst en massa trådar, behöver jag det? Annars socker gissar jag, beräknat på Oechslevärde? Om jag nu har hink med kran, behöver jag försöka sila bort ev kvarblivet skum när jag tinat upp musten?

När det väl är dags för att sätta på jäsning så kommer jag nog att ha en del frågor, är ju som ni nog förstått väldigt öppen med med Asperger och ADD. Även om jag läst mängder av trådar så behöver jag väldigt basic steg för steg-instruktion, hade ju inte ens fattat att jäsröret skulle fyllas med vatten... Ska jag fortsätta i den här tråden?

Off topic - det verkar finnas någon pm-funktion. Om någon skulle ha frågor eller funderingar kring Asperger/autism/AD(H)D så svarar jag gärna på frågor. Är en hjälpsam person helt enkelt och kan hålla saker för mig själv. Bara nämner.

Ha en fortsatt trevlig söndag! :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av ranald »

cissiny skrev:Tror du att jag behöver hävert om jag har kran?
Det kan vara bra att ha, om grumset i botten går upp över tapphålet.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av cissiny »

Nu börjar det närma sig min första cidersats, som nämnts tidigare så behöver jag extremt noggrann punktlista så att jag inte missar något.
Har köpt två jäshinkar (en med kran och en utan, kommer att starta i hinken utan kran), Star San, flaskfyllare mm idag. Kan verkligen rekommendera http://www.bryggnisse.se/, Vladde var jättetrevlig och väldigt kunnig. Bra priser! På köpet fick jag många tips.

Har lagt beställning på två olika jästpaket från maltmagnus (båda Lalvin, det ena går ut i december så det tänkte jag använda i första batchen), där beställde jag även pumphävert med hållare mm. Har satt över förskottsbetalning igår, hoppas att dom skickar snarast :).

När jästen anlänt sätter jag igång, har satt ihop en punktlista för vad jag ska göra och i vilken ordning. Har jag glömt något? Verkar det vettigt? I vilken ordning tillsätter jag jäst och socker? Ska jag börja med en mindre mängd socker (löses i vatten eller must, värma upp i rengjort kärl på spisen?) och sätta till mer efter några dagar?

Min lista:

1. Ta fram flaskor med fryst must, ställ i diskhon i varmt vatten.
2. Blanda Star San i sprayflaska.
(3. Kalibrering av hydrometer ska inte behövas)
4. Koka upp vatten i rengjord kastrull, häll upp i rengjord liten flaska och låt svalna. Koka silduken. Eventuellt kokar jag upp vatten till sockerlag, kokar lite sockerlag och häller över i rengjord flaska så att den hinner svalna.
5. Rengör jäshink, omrörare, jäsrör, silduk, lock, hydrometer, mätglas, decilitermått. (Diska först, spraya med Star San)
6. Sätt på engångshandskar, spraya dem med Star San
7. Rengör diskbänk med Star San
8. Rehydrera jästen. Koka upp ca 1,5 dl vatten, låt svalna till 40 grader. (givetvis ska kökstermometern vara rengjord och steriliserad). Häll i jäst, låt stå 20-30 minuter och rör om. Jästblandningen får stå och bli rumstempererad precis som sockerlagen.
9. Häll i must i jäshink, filtrera genom silduk för att få bort skumrester.
10. Rör om med omrörare.
11. Ta upp lite must med decilitermåttet, häll i mätglas, mät Oechsle-värde.
12. Tillsätt sockerlösningen till musten. Rör om.
13. Tillsätt jästblandningen. Rör om.
14. Fyll jäsröret med kokt vatten.
15. Sätt på lock med jäsrör, placera hinken på jäsplatsen (diskbänk i hyfsat mörkt rum – ev med en gammal mörk t-shirt om för att hindra solljus). Klistra på termometer.

Sockerlösning:
Jag har läst mååånga trådar, det jag har snappat upp är att socker lär behövas. Jästen mår bäst av att sockret tillsätts i omgångar? Jag har ju tänkt mäta Oechsle innan jag tillsätter socker och sedan jästblandning. Visst hade det väl varit bra att ha någorlunda hum på Oechsle innan jag gör en sockerlag men det tar ju lite tid att koka sockerlösning och sedan få ner den till rumstemperatur. Säg att jag får ca 6 liter must efter upptining, troligen ganska syrlig, Oechsle ganska lågt? Kan jag göra en första omgång sockerlag bara för att blanda med musten innan jästblandningen tillsätts? Alltså en mindre mängd, sedan kan jag tillsätta mer sockerlag (efter en dag? flera dagar?) beräknat på Oechslevärdet? Kan det vara en idé?

Tack på förhand!

Edit: Har redigerat efter att jag fått suveräna tips av Vladde (bryggnisse.se) som jag köpte utrustning av. Att just min jäst skulle lösas i 40-gradigt vatten hade han koll på.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utrustning och tillsatser

Inlägg av latmasken »

Ja mät oechsle på musten innan du tillsätter nåt annat. Då vet du hur mycket socker som finns i musten. Och du vet hur många liter must du har. Sen om du tillsätter sockerlag så vet du ju exakt hur mycket socker och vatten det är i den. På så vis vet du sen exakt hur mycket socker som har jästs upp och kan räkna ut vad du har för alkoholhalt och om det är slutjäst.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster