Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

min första ciderbryggning, lite funderingar..

Utrustning och teknik.
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Hej, påbörjade min första ciderbryggning för en vecka sedan men har blivit lite fundersam över en grej. Jag köpte pgw nybörjarkit och har hittils följt instruktionerna. Jag har pressat 4l must som jag tillsatte pektin enzym i och sen jästnäring jäst efter instruktionerna och nu har det stått på jäsning i en vecka.

Om jag ska följa receptet så ska jag tappa upp cidern på flaskor efter 2-3veckor och tillsätta socker i varje flaska och låta stå i rumstemperatur i två veckor och sen ska den vara klar. Men det är nu jag blir fundersam eftersom det mesta jag läser på nätet så ska man istället för att hälla upp på flaska hälla över i ett annat kärl och låta stå och klarna en månad innan man häller över på flaska och sedan låta stå i flera månader för bästa resultat?

Jag väntar hellre ett halvår om resultatet blir bättre men hur tycker ni att jag ska göra, följa receptet och fylla flaskorna direkt efter jäsning eller hälla över på nytt kärl och låta stå och klarna en tid innan flaskorna fylls?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av latmasken »

nilofgren skrev:det mesta jag läser på nätet så ska man istället för att hälla upp på flaska hälla över i ett annat kärl och låta stå och klarna en månad innan man häller över på flaska och sedan låta stå i flera månader för bästa resultat?
Det är skillnad på vin och cider.

Cider jäser man ju på flaskan för att få kolsyra, då får du ändå jästfällning i flaskan så det hjälper inte om du har klarnat det innan flaskjäsningen.

Cider är också rätt alkoholsvag och då brukar man inte räkna med att den håller så länge utan det är "färskvara" i princip. Vin har ju tillräckligt med alkohol i sig för att kunna lagras i flera år.
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Ok, hur länge kan man räkna med att en cider håller från det att man tappar upp den på flaska?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av ranald »

Tills du dricker den. :)

Cider vinner normalt inte på att lagras.
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Är det någon skillnad på ciderns hållbarhet om man brygger cider på pastöriserad must istället för som jag gjorde på nypressade äpplen?

När jag läser den här länken så skrivs det att den ska lagras flera månader efter att man tappat upp den på flaska och att cidern håller 3-4 år. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=20240

Känner mig lite förvirrad, hade tänkt tappa upp min cider på flaska idag.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av ranald »

Jag tror inte det spelar någon roll, annat än att den opastöriserade josen kanske behåller mer smak av äpplena.

När man tappat cidern på flaskor kommer äppelsyran i cidern att omvandlas till mjölksyra, så kallad malolaktisk fermentering. Då bildas också lite kolsyra. Mjölksyran är mjukare i smaken än äppelsyran, så cidern blir behagligare i smaken. Men det tar bara några månader innan den är drickbar.
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Ok, tack. :)
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Efter att ha tappat upp allt på flaska för en tid sen så har jag pastöriserat lite must i omgångar och hällt upp på flaskor. Men till min stora förvåning så hade det börja jäsa i en flaska som jag öppnade igår, hade skum överallt i köket. Jag har öppnat resten av flaskorna och en tredjedel av dom ungefär var likadana oavsett i vilken omgång jag pressat dom.

Givetvis börja jag fundera på vad jag gjort fel så jag vänder mig hit om det är någon som vet. Såhär har jag gjort, innan pressning av äpplen sprayade jag på utspädd star san hb över sil, tratt, slev och flaskorna, allt som kunde vara i kontakt med musten efter pastöriseringen. Efter några minuter sköljde jag av alla grejjerna under rinnande vatten och lät torka, även om inte allt var helt hundra tortt när jag använde de, fanns lite vatten kvar i flaskor bla.

Sen kokade jag upp musten till 75grader och höll den där eller strax över i en kvart, hällde över ganska snart på flaskor. Silen sköljde jag av under rinnande vatten ibland när det blev igensatt och fortsatte tappa upp på flaska. Sen ställde jag flaskorna i diskhon och spolade utsidan med kallt vatten en halvtimme innan jag korkade igen flaskorna.

Är det bara slänga dom flaskorna som inte börjat jäsa eller ska jag göra om pastöriseringen för att få längre hållbarhet på dom?

Första gången jag gör detta så jag vet inte själv var det har blivit fel men hoppas att någon annan vet.

/niklas
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av ranald »

Som du märker är det svårt att bli av med jästsvampar/sporer i musten. Du skulle kunna prova att tillsätta jässtopp i josen. Bäst håller den nog i frysen.
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Ok, blir det bättre om jag skulle satsa på högre temperatur när jag pastöriserar den?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av latmasken »

Kylde du flaskorna INNAN du korkade?? Där tror jag du har felet.

Det jag har läst är att man ska låta flaskorna svalna långsamt, efter att man korkat dem. Det är värme och tid som pastöriserar.

Prova att korka direkt, kan dessutom vara idé att lägga flaskorna ner eller vända uppochner så korken pastöriseras av värmen också.
nilofgren
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: fre sep 09, 2016 19:48

Re: min första ciderbryggning, lite funderingar..

Inlägg av nilofgren »

Jo jag kylde innan jag korkade, precis efter att jag hällt upp dom på flaska. Får testa kyla långsamt nästa gång då.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster