Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Utrustning och teknik.
Tok
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 16, 2015 22:59

Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Tok »

Hej!

Jag tänkte ge mig på att jäsa en cider och kolsyra denna genom en andra jäsning på flaska. Problemet jag inte riktigt får bukt med är hur jag ska gå till väga för att få en önskad sockerhalt i den kolsyrade slutprodukten (för mig önskad ca 30g/l med en alkoholhalt på 6vol%).

Det enda jag kan tänka mig är att använda en jäst som endast jäser ut en viss andel av sockret eller slutar jäsa då sockerhalten kommer under en viss konc. Jag har kollat runt och på vissa jäster finns det deklarerat en jäsningsgrad (har sett >75% samt 95-100%).

Förmodligen kommer lite restsötma finnas kvar men frågan är hur mycket.

Har försökt kollat runt på forumet men inte hittat något (mycket möjligt att jag är sämst på att leta).

Är det någon som har några tips? Eller någon som stött på liknande problem. Eller är det någon som har ett tips på jäst till min produkt?

Mvh Tok
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av latmasken »

Om du nödvändigtvis vill flaskjäsa så finns det väl två varianter:

1. Söta med något icke jäsbart socker eller sötningsmedel (laktos, stevia etc)

2. Pastörisera flaskorna i diskmaskinen när du tror att de jäst klart (då dör jästen av värmen)
Tok
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 16, 2015 22:59

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Tok »

Stort tack! :D

Smart idé med efterpastörisering, kan ju offra någon/några flaska att ta som prov. Tror du glasflaskor med kapsyl vara ett problem vid den temperaturen?

Flaskjäsning ser jag som mitt enda alternativ då jag inte har tillgång till fat och inga pengar att lägga på ett. Finns det något ytterligare alternativ för kolsyrning jag missat? Antar att soda stream inte fungerar värst bra...

Vad tros om att hitta en jäst med lägre utjäsningsförmåga? Är det något man gör för att få kvar sötma efter flaskjäsning?

Ett annat alternativ kunde ju vara att gå champangemetoden och tillsätta söt must efter degrogering och omkapsylera men då antar jag att jästen måste dött först (efter en viss tid?). Man skulle kanske kunna göra en kombination av efterpastörisering och tillsättande av sötad okolsyrad cider (efter pastörisering). Hade det varit en rimlig metod eller är det något jag inte tänkt på?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av cissiny »

Praktiskt att det redan finns en tråd om just det jag undrar över :)

Har också funderingar kring eftersötning och att kolsyra.

Eftersötning, vad jag har förstått så gäller det att ha något som inte jäser, har sett två alternativ i tråden. Finns det fler?
laktos - ej aktuellt för min del, tål ju inte mjölk även om det ju inte är just laktosen jag reagerar på. (oklart vad jag inte tål, gissar på mjölkprotein men jag undviker laktos i vilket fall)
stevia - gissar att jag får prova med att köpa några steviasötade drycker bara för att se hur jag reagerar. Är liksom känslig för allt utom socker men har inte testat stevia. Sett till hur mycket stevia som behövs i cidern, någon idé om "steviahalt" i dryck att testa?
aspartam - är ju mycket använt, jag tål det absolut inte och tur är väl det, för mig är aspartam = nervgift...
xylitol (björksocker) - det tål jag inte heller men kanske kan vara en idé för trådskaparen?

Få jäsning att avstanna så att sötningsmedlet inte jäser
(måste väl vara efter att man kolsyrejäst, kan man tillsätta sötning efter kolsyrejäsning?):
köra i diskmaskin - jo, diskmaskin finns. Är väl främst en fråga om vad man har för flaskor, knappast PET ;)
lägga i ugnen - min egen idé, borde inte det funka lika bra? förutsatt att man har rätt flaskor? Antingen liggande på galler eller stående i vattenbad om det kanske är bättre? Borde inte det vara ett alternativ? Temperatur och tid?

Tja, det var mina funderingar.
Hur påverkas smaken av de olika alternativen?

Mvh Cissi

PS. Såg att det fanns någon gammal tråd ang val av flaskor (såpass gammal att länkarna inte funkar). Tänkte väcka liv i den och länka till de flaskalternativ jag kan hitta. Borde vara en diskussion som intresserar många? DS.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av ranald »

Jäs cidern till den alkoholhalt du vill ha. Stoppa jäsningen med jäs-stopp. Eftersöta med socker. Kolsyra på corneliusfat.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Jäs cidern till den alkoholhalt du vill ha. Stoppa jäsningen med jäs-stopp. Eftersöta med socker. Kolsyra på corneliusfat.
Tack ranald!

Går inte sockret åt till kolsyrejäsningen? Har inget Corneliusfat, är ju fullständig novis på det här, dessutom med begränsad ekonomi. Får läsa på lite :) Vad är det för skillnad på att kolsyra på flaska jämfört på fat?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av ranald »

Efter att du använt jäs-stopp så jäser det inte igen. Därför kan du söta utan att det tillsatta sockret jäser till alkohol.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Häxbryggaren »

Jag har hört att efersöta med must blir ett lyckat resultat. Tänkte testa det själv med cidern jag har på g. Sedan tvångskarbonera på fat 2-3 volymer. Sen motrycksfylla de flaskor man tänker ge bort eller ta på fest. Det finns ju även petadapter man kan använda för att kolsyra sätta sin dryck med. humlegåren har en som jag brukar använda att kolsyra vatten med. Funkar kanon.
bryggarHanna
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 15, 2015 17:30

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av bryggarHanna »

Jahaja, det här är ju vad jag håller på med också. Vill ha söt cider efter att den kolsyrejäst på flaska. Hajar att man kan köra i diskmaskin och döda jästen, men borde det inte funka med jässtopp?

Alltså:
1. Häll cidern på flaska
2. Tillsätt önskad mängd socker för kolsyran
3. Låt jäsa nån vecka
4. Öppna flaskan och lägg i jäs-stopp samt mer socker för sötman.
5.Tada?

Visst tappar man lite kolsyra av att öppna flaskan efter jäsningen, men då den fortfarande är full finns inte plats för så mycket luft att komma in, så den mesta kolsyran borde stanna kvar efter återförslutningen.

Eller?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av latmasken »

Punkt 4 får man nog ändra till:

4. Öppna flaskan, beskåda skumfontänen och konstatera att det kanske inte var nån bra idé :)

Det kanske kan fungera om man kyler mycket.

Men generellt så är kolsyrajäsning och eftersötning två saker som är svåra att kombinera.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Öbo »

Jag tänker mig att man kan söta före istället och slippa onödigt arbete och tillsatser.
Det borde "bara" va att hitta rätt mängd socker och välja rätt tidpunkt att buteljera, naturjäsa eller använda en jäst med låg alkoholtolerans. Jag experimenterade med olika mängder tillsatt socker vid (natur)jäsning, t.ex. 500g på 10L must. Jag jäste i ungefär 1,5mån före jag buteljerade, detta resulterade i cider på ~8,35-9,05% alkohol med liiite kolsyra. Skulle jag inte jäst ut lika hårt och buteljerat tidigare är jag övertygad om att jag skulle fått mer kolsyra. I början var den väldigt spritig i smaken, men efter ett års lagring blev den riktigt god, och uppdrucken :unsure:

oechslevikt går lyckligtvis enkelt att mäta, så det man behöver få fram är hur länge och i vilken temperatur man ska låta det jäsa före man buteljerar. Ogillar man höga alkoholhalter så får man väl eftersöta istället antar jag
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Toffeln »

Söta till önskad sötma, tillsätt mängd socker för kolsyran, jäs på flaska 7-12 dagar. Diska på ett kort varmt program i diskmaskinen för att döda jästen, ev i ugnen på ca 65-70°C tills cidern är genomvarm. Låt stå några dagar till för att cidern ska ta åt sig kolsyran.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Öbo »

Toffeln skrev:Söta till önskad sötma, tillsätt mängd socker för kolsyran, jäs på flaska 7-12 dagar. Diska på ett kort varmt program i diskmaskinen för att döda jästen, ev i ugnen på ca 65-70°C tills cidern är genomvarm. Låt stå några dagar till för att cidern ska ta åt sig kolsyran.
Menar du att man först ska jäsa ut sin cider (med jäst?), sen tillsätta önskad mängd sötma (socker?) sen X-gram för kolsyra?

Det med ugnen är ju rätt smart, kan väl med fördel bytas ut mot en bastu för att snabbare jässtoppa större kvantiteter.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Önskad sockerhalt efter kolsyrejäsning

Inlägg av Toffeln »

Öbo skrev:
Toffeln skrev:Söta till önskad sötma, tillsätt mängd socker för kolsyran, jäs på flaska 7-12 dagar. Diska på ett kort varmt program i diskmaskinen för att döda jästen, ev i ugnen på ca 65-70°C tills cidern är genomvarm. Låt stå några dagar till för att cidern ska ta åt sig kolsyran.
Menar du att man först ska jäsa ut sin cider (med jäst?), sen tillsätta önskad mängd sötma (socker?) sen X-gram för kolsyra?

Det med ugnen är ju rätt smart, kan väl med fördel bytas ut mot en bastu för att snabbare jässtoppa större kvantiteter.
Ja. Det går åt en liten del socker för att jäsa kolsyran och om du inte tillsätter det extra sockret kommer cidern bli torrare än du tänkt. Prova med en flaska innan du går på med full sats så du vet att det fungerar med värmningen osv. Bättre spränga en flaska än att spränga 20 :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster