Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Risker med infektioner i cider

Utrustning och teknik.
Repulsive_Chap
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jun 01, 2015 18:39

Risker med infektioner i cider

Inlägg av Repulsive_Chap »

Jag undrar om det är farligt att dricka cider som har en infektion. Både cider gjord på juice, koncentrat och färsk frukt.

Jag har försökt hitta på forumet efter något inlägg om risker med infektioner på cider gjord av antingen juice koncentrat, juice eller färsk frukt men har tyvär inte hittat något. Det enda jag har hittat är inlägg om hemmagjord öl där dom har sagt att du inte kan bli sjuk eller skada dig på något sätt. Utan chansen är större att du dör av hjärtattack av den äckliga smaken av infektionen.

Anledningen till att jag tar upp detta är för jag vill helt enkelt vara på den säkra sidan. Om det skulle vara en infektion på en brygd och jag beslutar att ändå dricka den för att jag kanske inte märket infektionen, att jag inte blir sjuk, skadad eller påverkad på andra sätt. Tack i förhand! :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av latmasken »

Det låter som du blir förvirrad av terminologi.

En "infektion" är i princip att det har kommit in "oönskade" mikroorganismer. Även jästen räknas ju som en mikroorganism, men den är ju önskvärd.

En brygd som blir "infekterad" smakar rent ut sagt skit, därför att de mikroorganismer som klassas som "oönskade" just är såna som förstör smaken.

Mikroorganismer som gör smaken bättre klassas inte som "oönskade", men är alltså vanligt förekommande.
Repulsive_Chap
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jun 01, 2015 18:39

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av Repulsive_Chap »

Med andra ord, det är inte farligt att dricka en cider som har oönskade microorganismer? Om jag förstod dig rätt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av latmasken »

Det beror iofs lite på vilka oönskade det är, men som sagt var, är det infektion så smakar cidern med 99% sannoliket skit (de mest troliga infektionerna är ju oliak former av mögel eller ättiksyrabakterier så det blir vinäger av skiten).

Du behöver knappast vara rädd för att en cider som smakar bra ska innehålla nån infektion som du blir sjuk av, under förutsättning att hygienen vid framställningen varit vettig (det KAN ju finnas e-coli eller nåt i cidern om den som plockade äpplena inte tvättat händerna efter att ha varit på toaletten).
Repulsive_Chap
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån jun 01, 2015 18:39

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av Repulsive_Chap »

Tack för svaret! 8)
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Alltså, jag är nog superlöljlig, men...

Kollade ju Oechsle innan idag, det var första gången jag öppnade locket till hinken. Tittade inte så noga, fokuserade på att få upp tillräckligt till mätglaset. Använde väl rengjord (diskad och sedan genomsköljd med Star San, sprayad på utsidan) pumphävert. Har inte sett till några flugor.

På med locket direkt efteråt, det började pluppa igen ganska snart. Typ 2 ggr/minut.

Det har varit ett "skumlager" (om något aningen mörkare än musten) överst, syns på utsidan som en "rand" mellan 8 och 8,5 liter.

Efter nån timma så tyckte jag att det kanske var en vit/ljus ton i "randen". Kunde inte låta bli, gläntade snabbt på locket och sneglade ner. Kanske antydan till vitt, har kollat mängder av trådar och det kan ha varit en pytteliten antydan till filmjäst? Inte alls säker dock. På med locket direkt, det pluppar på igen ca 2 ggr/minut (knappt).

Nu kollade jag hinken (på utsidan enbart) och nu ser jag en tydlig vit rand mellan 8 och 8,5 liter. Det kan kanske vara jäst på ytan?

Satte musten på jäsning vid 17 den 23/9. Musten låg på 1050, räknade ut oe på 1066 efter sockerlag.
Dagens mätning, ca 11 idag, oe 1000.

Mycket luft i jäshinken, 15 liters hink till 8 liter must.

Ska/bör jag göra något, eller bara ha "is i magen"? Har jässtopp hemma, innehåller väl bl a vinsvavla. Ingen "ren" vinsvavla. Kolsyra är absolut inget måste.

Provsmakade en aning av det jag tog upp i mätglaset i förmiddags, tyckte att det var friskt och äppligt. Hällde över resten av mätglaset i en glasflaska, mamma och jag smakade av det nu ikväll. Skulle kunna tänka mig mer sötma, kommer att söta med socker eller färskpressad must (päron, fikon mm).

Hur "ska" ytan se ut på en frisk must/cider som precis jäst ut? Antar att min cider jäst ut vid 1,000. I vilket fall är smaken helt ok även om jag vill smaksätta eller eftersöta (som sagt, med socker).

Har en jäshink med kran som jag tänkte tappa över till, osäker just nu om jag ska vänta eller försöka rädda en eventuellt infekterad cider?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av latmasken »

Det låter som om du är rätt noga med hygienen så då ska du nog inte vara nojig. Ta det lugnt bara och låt det jäsa klart. T.o.m. de som slarvar med hygienen brukar lyckas oftare än de misslyckas.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av Dr snuggels »

Repulsive_Chap skrev: Anledningen till att jag tar upp detta är för jag vill helt enkelt vara på den säkra sidan. Om det skulle vara en infektion på en brygd och jag beslutar att ändå dricka den för att jag kanske inte märket infektionen, att jag inte blir sjuk, skadad eller påverkad på andra sätt. Tack i förhand! :)
Det finns ju en viss risk att man blir påverkad om man dricker jästfruktsaft, och eventuellt lite "sjuk" dagen efter..............

Är man noga med hygienen o så skall det inte vara någon fara, det troligaste som händer om man slarvar är att det blir vinäger, o hemmalagad äppelcidervinäger är faktiskt riktigt gott.
Något jag till o med kan rekommendera att göra ett par liter själv.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev:Det låter som om du är rätt noga med hygienen så då ska du nog inte vara nojig. Ta det lugnt bara och låt det jäsa klart. T.o.m. de som slarvar med hygienen brukar lyckas oftare än de misslyckas.
Tack Latmasken, alltid lika klok! :)

Insåg att det kunde vara bra att ha vinsvavla hemma i vilket fall, så jag köpte dessa "Campden-tabletter", verkar vara vettig dosering med en krossad tablett per 4 liter. http://shop.humle.se/tillsatser/stabili ... e223-50-st

Kommer inte att öppna locket förrän jag fått tabletterna, nu är det en tydlig vit kant överst på musten, syns utifrån. Hoppas få tabletterna på måndag. När jag öppnar locket så tar jag en bild med mobilen, tar upp lite must/cider med pumphävert och mäter Oe. Det har nog slutat jäsa, det kommer något plupp då och då men det är flera minuter mellan nu.

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av ranald »

På den här sajten finns en väldans massa om småskalig ciderframställning: http://www.cider.org.uk/ .
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:På den här sajten finns en väldans massa om småskalig ciderframställning: http://www.cider.org.uk/ .
Tack Ranald, du är också en riktig klippa! :thumbup:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Nu sitter jag och spånar litegrann.

Har läst på en massa, främst om filmjäst som väl är samma sak som hinnjäst?

Journalisten i mig funderar på om jag skulle sätta ihop ett pdf-dokument angående de infektioner som kan uppstå och hur man i bästa fall kan "kurera" cider/vin från dessa. Hittade ffa bra beskrivning av hur man bör använda häverten för att "rädda" det som räddas kan.

Som det ser ut nu, så har jag ju inte öppnat jäshinken sedan jag kollade Oechsle. Det har uppenbarligen slutat jäsa, pluppar inte längre. Utifrån sett så är det en vit rand överst men den minskar och jag har istället en vit bottensats.

Campden-tabletterna kommer förhoppningsvis imorgon, vill ha dem hemma innan jag kikar ner i hinken. En tablett verkar motsvara 0,5 g vinsvavla och skulle vara lagom till 4 liter? När jag öppnar hinken så kommer jag förstås att fotografera.

I vilket fall - kunde det vara bra med en sammanställning (med länkar) ang vilka infektioner som kan uppstå och hur man eventuellt räddar åtminstone något av sin brygd?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av ranald »

Du skulle kunna lägga upp bild på hur det ser ut utigrån, med närbilder på randen och bottensatsen.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av ranald »

cissiny skrev:Nu sitter jag och spånar litegrann.

Har läst på en massa, främst om filmjäst som väl är samma sak som hinnjäst?

Journalisten i mig funderar på om jag skulle sätta ihop ett pdf-dokument angående de infektioner som kan uppstå och hur man i bästa fall kan "kurera" cider/vin från dessa. Hittade ffa bra beskrivning av hur man bör använda häverten för att "rädda" det som räddas kan.

Som det ser ut nu, så har jag ju inte öppnat jäshinken sedan jag kollade Oechsle. Det har uppenbarligen slutat jäsa, pluppar inte längre. Utifrån sett så är det en vit rand överst men den minskar och jag har istället en vit bottensats.

Campden-tabletterna kommer förhoppningsvis imorgon, vill ha dem hemma innan jag kikar ner i hinken. En tablett verkar motsvara 0,5 g vinsvavla och skulle vara lagom till 4 liter? När jag öppnar hinken så kommer jag förstås att fotografera.

I vilket fall - kunde det vara bra med en sammanställning (med länkar) ang vilka infektioner som kan uppstå och hur man eventuellt räddar åtminstone något av sin brygd?
Du menar ungefär som dne här sidan: http://www.cider.org.uk/part5.htm ?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

ranald skrev: Du menar ungefär som dne här sidan: http://www.cider.org.uk/part5.htm ?
Har vart inne och läst på den, skulle i så fall länka bl a till den. Mer kortfattat och hur man använder häverten för att inte få med hinnjäst. Sammanfattning med länkar helt enkelt, vettig idé?

Ska gå ut och fota hinken nu :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster