Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad för kärl för klarning av cider?

Utrustning och teknik.
Ciderbryggaren
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: ons sep 24, 2014 14:26
Utrustning: Jäshinkar

Vad för kärl för klarning av cider?

Inlägg av Ciderbryggaren »

Har två satser på 25 liter vardera men med lite olika kombinationer av äpplen. Den ena har en sort och den andra två sorter. Nu har den med en sort slutat ploppa i jäsröret och ska tappas om så den blir klarare. MEN vad ska jag ha den i då? Ska jag tappa om i något tillfälligt medan jag diskar jäshinken och sedan hälla tillbaka cidern där i? Ska då det tätslutna locket på? Ska jäsröret på? Och hur länge ska det stå efter det innan jag tappar cidern på flaska? Tacksam för svar snabbt! :roll:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad för kärl för klarning av cider?

Inlägg av latmasken »

Det bästa är väl att skaffa en jäshink till, så du tappar först om det ena till den, diskar den nu tomma hinken och tappar om det andra till den.

Jag tycker det funkar bra med 25-liters plastdunkar annars, de kan man då ställa undan för klarning och bulklagring.

Nackdelen med jäshink och dunk är ju att man inte ser om det klarnat, så är det nåt jag är osäker på hur bra det kommer att klarna brukar jag använda damejeannen (men det är dels inte så lätt att hitta billiga damejeanner idag och de är tunga och ömtåliga).

Lock och jäsrör behöver du. Locket för att inte få in mögel eller ättiksyrabakterier (de finns i luften), jäsröret för att slippa problem om det fortsätter att jäsa lite.

Hur länge det ska stå beror lite på hur snabbt det klarnar, jag brukar det låta stå minst nån månad i alla fall.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Vad för kärl för klarning av cider?

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev: Jag tycker det funkar bra med 25-liters plastdunkar annars, de kan man då ställa undan för klarning och bulklagring.

Hur länge det ska stå beror lite på hur snabbt det klarnar, jag brukar det låta stå minst nån månad i alla fall.
Funderar lite - har två tioliters plastdunkar för klarning, bärcider i den ena och min fikon/clementincider i den andra. Köpte dunkarna på K-Rauta, locken är absolut inte täta (märktes tydligt när jag diskade ur dem och skakade med locket på, läckte mycket). Är det risk för kontaminering? Båda satserna är jässtoppade. Är sugen på att flaska bärcidern snart, den startades den 23/10, jässtopp 31/10, har stått i dunk sedan den 1/11.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad för kärl för klarning av cider?

Inlägg av latmasken »

Att locket inte är 100% tätt är nog inget enormt problem om det bara ska stå kort tid.

Ska det stå längre tid får man tänka på att temperaturförändringar kan göra att det "pumpas" in mer syre i kärlet (på grund av att innehåller expanderar respekrive krymper beroende på temperaturen), så man kan riskera öka oxidation.

Jag är lite osäker på hur stor risk det är att få in ättiksyrabakterier, men de tar ändå lång tid på sig så dricker man upp det inom ett år är det ingen större risk att det blir vinäger ändå. Jag har försökt medvetet att göra vinäger genom att ha cider i en glasburk med bara en tunn duk över sig, men det stod i flera år utan att bli vinäger....
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Vad för kärl för klarning av cider?

Inlägg av rili »

Håller med latmasken -- att bakterier "flyger med luften" är ganska litet problem. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att 95% av alla infektioner beror på dig själv -- ffa att man med hjälp av sin händer kontaminerar utrustning eller vätska. (att stoppa händerna i star-san ger möjligen en liten, liten desinficerande effekt men huvudtipset är: håll händerna borta!!).
rili (hygienkillen :D )
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Vad för kärl för klarning av cider?

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken och Rili! :thumbup:
Har inte lyckats kontaminera något än iaf, 6:e bryggningen igångsatt igår :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster