Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Söt kolsyrad äpplecider

Utrustning och teknik.
kenolicious
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 10, 2014 10:21

Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av kenolicious »

Tjena, jag och en polare har bestämt oss att göra cider i vårat gymnasiearbete. Vi har tänkt oss att göra en kolsyrad, icke torr cider. Vi har läst på internet och diverse men hittar inte där man gör en just sådan cider vi vill göra. Det finns så många olika sorter.. :( Vi har tänkt oss att pressa våran egen saft från våra egna äpplen, så ingen färdig sats :)

Tack i förhand!
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av Lakritskatten »

Enklast och kanske bäst är att göra ett äppelvin, döda jästen, söta och sedan tvångskarbonera (om man vill ha kolsyra). Detta förutsätter dock att man har en hel del utrustning.

Jag rekommenderar att ni styr om skutan och satsar på en flaskjäst torr cider, dels för att det kräver mindre utrustning, dels för att det är ett mer traditionellt hantverk (det gillar säkert lärarna att läsa om) samt att det enligt mig själv är mycket godare!

Köp gärna hem någon torr cider och smaka om ni inte gjort det tidigare! Kanske kan denna vara något?
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/D ... aruNr=1848
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av punktcom »

Blir cidern ännu torrare när man kolsyrejäser? Kan procenthalten gå upp under denna processen?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av AirQ »

Vid kolsyrejäsning brukar det ge ca 0.5% (när man använder 5-7gr strösocker per liter

När man jäser så äter jästen upp sockret och därmed försvinner sötman
Så dödar du jästen för att ha kvar sötman kan du inte kolsyrejäsa pga jästen är död.

kolsyrejäser du så käkar den upp all socker och troligen får du flaskbomber pga det blir för mycket kolsyra.
Enda sättet o ha sötma kvar och kolsyrejäsa är om du sötar upp cidern med en annan sockerart som inte är jäsbar, t.ex lactos, sucketter osv men då brukar smaken bli sämre.

Skall man göra liten skala så går det väll o låta den jäsa klart o sen jässtoppa och eftersöta tills man är nöjd med socker o sen kolsyra i sodastreamer, men räkna med en jävla massa kladd :)
Learning by doing is the shit
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av punktcom »

Tack AirQ, får ha med det i beräkningen.

Kör vidare med en lagringsfråga. Jag ska sekundärjäsa i ca två månader, sedan kolsyrejäsa på flaska med patentkork. Då jag ska lagra ca 45 liter på 0,75cl flaskor blir det en del och jag vill ha lite tid på mig att dricka upp :) Hur länge kan man lagra på flaska? (kolsyrejäst/patentkork) Hör hört lite olika. En del säger att fruktsmaken avtar, andra säger att det kan övergå till vinäger. Jag vill ju ha minst 1 år på mig att förbruka EFTER lagring som blir ca 5 månader.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av latmasken »

Vinäger blir det bara om det kommer in ättiksyrabakterier. Cidern kommer inte att bli infekterad eller nåt av ett års lagring, däremot förändras ju smaken hela tiden under lagringen så den kommer inte smaka likadant efter ett år. Sen om smaken blir bättre eller sämre är svårt att säga, det beror på hur den smakade från början och vad den är gjord på.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av AirQ »

Vet inte hur cider funkar o lagra, men jag har inga problem med öl som jag kolsyrejäser, dock med vanlig kapsyl.
Jobbar fortfarande på att tömma min senaste batch sen i våras någon gång och inget smakar dåligt :)
Learning by doing is the shit
kenolicious
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons sep 10, 2014 10:21

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av kenolicious »

Förlåt att jag inte svarat, tack för hjälpen!

"När man jäser så äter jästen upp sockret och därmed försvinner sötman
Så dödar du jästen för att ha kvar sötman kan du inte kolsyrejäsa pga jästen är död."

kommer alkoholen att försvinna då om den inte får jäsa ut? När vi börjar jäsa cider så ska den ha en densitet på 1055, vilket resulterar i ungefär 6.8 %. Kan vi få en söt cider, på 6,8 % alkoholhalt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av latmasken »

Alkoholen försvinner ju inte, men om du jässtoppar så kommer det ju att bli mindre alkohol.

Vill du ha en söt cider på 6,8% så får du låta den jäsa ut, jässtoppa, eftersöta med socker och sen kolsyra med tvångskarbonering (typ sodastream).


Ett tips: När du köper "cider" på systembolaget, läs på flaskan. Det är normalt gjort av vin, kolsyrat vatten smaktillsatser och oftast även socker.
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av Wickerman »

Jag gjorde det ganska enkelt, jag pressade äpplen, lät musten stå kalt i 1 dygn, tillsatte socker tills det var lagom sött (skulle bli en söt sak och det var lite sura äpplen) sedan tillsatte jag 7g socker per liter ytterligare och Alejäst, sedan hällde jag det på flaska och jäste tills jag hade fått lagom kolsyra, sedan körde jag dom i diskmaskinen, en söt och god cider på 0,5% alkohol! riktigt god blev den!

OBS fyll inte på för mycket i flaskan och inte för mycket kolsyra!! då exploderar dom i diskmaskinen, om ni inte kör med PET.
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av latmasken »

Med 0,5% alkohol är det knappt cider utan snarare kolsyrad äppeljuice:)
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av Wickerman »

jäst äppelmust är väl cider? eller måste man jäsa ut en förutbestämd mängd socker innan det blir cider? (dock tillsatte jag socker så det får ju inte då heta cider)
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av Flerpen »

latmasken skrev:Med 0,5% alkohol är det knappt cider utan snarare kolsyrad äppeljuice:)
Plus att man inte blir full...
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av Flerpen »

latmasken skrev:Med 0,5% alkohol är det knappt cider utan snarare kolsyrad äppeljuice:)
Plus att man inte blir full...
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Söt kolsyrad äpplecider

Inlägg av cissiny »

AirQ skrev: Skall man göra liten skala så går det väll o låta den jäsa klart o sen jässtoppa och eftersöta tills man är nöjd med socker o sen kolsyra i sodastreamer, men räkna med en jävla massa kladd :)
Var i valet och kvalet idag om jag skulle köpa en Sodastreamer... Rusta säljer för 49:- just nu och det kunde vara värt att testa... (Jag tror att den hade kostat 199:- eller något). Förmodligen bara skräp men till det priset... Grejen är ju att jag inte gillar alltför torr cider (eller vin) och jag kan/vill inte eftersöta med annat än socker. Min första cider är ju utan kolsyra, men inte minst till nyår kunde det vara kul med något bubblande. Är Sodastreamer bara kladdigt, behöver inte ha mycket bubblor alls, eller kunde det vara värt att testa? Är helt ointresserad av att kolsyra vatten.

Sen kanske det blir en sväng in på K-Rauta för att köpa en eller ett par dunkar. Kan ju vara vettigt för att klarna sånt som jag jässtoppat. Tänkte på dessa dunkarna:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vatt ... icksvatten
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vatt ... icksvatten
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster