Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp mig göra äppelmust

Utrustning och teknik.
linuswest91
Finjäsare
Inlägg: 58
Blev medlem: mån sep 03, 2012 22:06

Hjälp mig göra äppelmust

Inlägg av linuswest91 »

Hej jag har en massa äpplen på trädet här hemma som börjat falla.
Man vill ju inte bara kärra bort all frukt så jag hade tänkt göra äppelmust.

Jag vill att musten ska vara ganska söt (Mellan cider och saft). Den får gärna också ha lite kolsyra i sig.
Här hemma har jag jäshink, damejeanner, bubbelrör, OE mätare, och hävert samt glasflaskor, korkar och kapsyler.

Hur skall jag bära mig åt.
Tack för tips! //Kille som aldrig gjort detta
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp mig göra äppelmust

Inlägg av latmasken »

Köp "cider" på ICA.


Det är svårt att göra söt kolsyrad cider. Jästen äter upp allt socker och slutar inte förrän antingen:

1. Sockret är slut (=inte söt dryck)
2. Alkoholhalten är för hög (oftast en bra bit över 12%, d.v.s. det blir vin)
3. Man dödar den med jässtopp

Problemet med 2 och 3 är att du inte kan kolsyrejäsa, i såna fall måste du tvångskarbonera och då behöver du helst en fatanläggning. Och för att komma upp i så hög alkoholhalt att jästen avstannar så måste du tillsätta en massa socker.

Ett alternativ är förstås att jässtoppa och sen kolsyra med sifon eller sodastream direkt när man ska dricka. Då kan man också söta med sockerströaren till önskad sötma.
linuswest91
Finjäsare
Inlägg: 58
Blev medlem: mån sep 03, 2012 22:06

Re: Hjälp mig göra äppelmust

Inlägg av linuswest91 »

Tack för svar.

Hur blir det om man häller äppelmusten direkt i flaskor och sätter på en kapsyl? skjuter kapsylerna då eller ?
rb0ne
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor apr 24, 2014 12:11

Re: Hjälp mig göra äppelmust

Inlägg av rb0ne »

linuswest91 skrev:Tack för svar.

Hur blir det om man häller äppelmusten direkt i flaskor och sätter på en kapsyl? skjuter kapsylerna då eller ?
Det är en väldigt stor risk för flaskbomber. Äppelmust vildjäser som den inte pastoriseras.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster