Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Chapeau brun?

Utrustning och teknik.
Lankan
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 03, 2014 21:58

Chapeau brun?

Inlägg av Lankan »

Tjena!

Igår fixade jag 18 liter must av egna äpplen.
Tillsatte ett paket champagnejäst (Lalvin EC-1118).
Missade tyvärr att blanda ut jästen i vatten innan jag tillsatte den i musten, vet inte ifall det gör något.
För att hjälpa jästen på traven så satte jag inte på vattenlåset.

Idag, 24h senare, kollade jag till hur det såg ut.
Det har bildats ett ordentligt skum på ytan, se bild. Har läst att detta kan ske ifall man låter musten få tillgång till syre under de första 24-48h och att man isåfall ska tappa om musten innan detta skumlock (Chapeau brun) spricker och sjunker till botten.

Ni som sysslat med detta längre än mig, är det Chapeau brun jag råkat ut för?
Bör jag tappa om till nytt kärl för att bli av med detta?
Om jag tappar om, behöver jag tillsätta ytterligare jäst? (Det ser ut som jästkorn på ytan till skummet).

Alla tips mottages tacksamt, gärna omgående då jag inte gjort något åt skummet än utan hoppas på att det är ok och klarar sig till imorgon.

//Johan
Bilagor
image.jpg
image.jpg (772.05 KiB) Visad 167 gånger
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Chapeau brun?

Inlägg av Lakritskatten »

Jag har inte en aning, men i väntan på bättre svar så håll locket stängt med vattenlås på!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster