Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ett mycket enkelt recept

Cidersatser och recept. Även recensioner av cidersatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Ett mycket enkelt recept

Inlägg av Lakritskatten »

Hej, jag har tänkt att sätta min andra sats cider på jäsning då den förra börjar ta slut.
Då jag rotade bland mina anteckningar efter receptet jag använde kom jag på att jag lika gärna kunde dela med mig utav det!
Receptet i sig är mycket enkelt och antagligen inte helt unikt.

5,4 liter (27 pkt) Icas äppeljuicekoncentrat
17,6 liter Vatten
1 pkt Safale US-05
En gnutta Jästnäring

All äppeljuicekoncentrat hälldes i väl rengjord hink och späddes sedan tills det att O.G blev 54, resterande ingredienser hälldes i och allt fick jäsa ut i ett utrymme med 14 grader.
Detta tog drygt två månader.
Därefter tappades cidern om och en sockerlag som motsvarade ca 6,5g socker per liter cider hälldes i innan buteljering.
Cidern fick nu stå i rumstemperatur i drygt två veckor.

Resultatet blev en frisk, mycket torr cider på ca 7% som i ärlighetens namn blev riktigt bra (inte bara "forumskrytbra" ;) ).
Denna har det bjudits friskt på och jag har fått bra feedback. Utan att veta tror jag att jästvalet och den relativt låga jästemperaturen har mycket med det bra resultatet att göra.

Låt mig gärna veta om ni provar detta recept!
/LKn

Återgå till "Cidersatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster