Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

äppelcider 2014 hjälp med jästbeslut och kolsyrejäsning

Utrustning och teknik.
Tendo
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön sep 08, 2013 17:54
Ort: Skellefteå

äppelcider 2014 hjälp med jästbeslut och kolsyrejäsning

Inlägg av Tendo »

Hej alla glada bryggare. Nu ploppar det för fullt i källaren med viner och öl av alla sommarens bär, men ska starta en sats cider imorgon är det tänkt, var på musteriet nu och hämtade mina 45l äppelmust. Men innan jag förstör något behöver jag professionell hjälp.
Mätte oechsle till 1043, kändes helt ok.
Funderar på om jag ska järnsalta och ge näring, eller om jag bara ska köra i jäst, tillsätter inget vatten alls.
Men jäst som jag har hemma nu är coopers standard öljäst, no-name vinjäst (vita små 7kr påsar) och lalvin EC 1118 vilken jag då hade för avsikt att använda mig av.
Det jag nu är osäker på är: när detta jäst ut om några veckor och klarnat klart om många mer veckor tänkte jag kolsyrejäsa i flaskor, bara självklarna och sen tappa över i flaskor med lämplig mängd sockerlag.
Kommer jag att för evigt ha en jästsmak i cidern då den knappast dör av ålder eller alkoholförgiftning?
Försvinner bara magiskt jästen i flaskan och lämnar ingen smak?

Annars vad är alternativet,frysa/koka flaskor efter avslutad kolsyrejäsning? jästbyte? vill inte sodastreama.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: äppelcider 2014 hjälp med jästbeslut och kolsyrejäsning

Inlägg av latmasken »

Must brukar inte behöva nån extra näring, möjligen skulle jag tillsätta lite socker upp till 1050.

Syran kan behöva justeras, men om musten du har inte är pastöriserad så måste du ha i jästen NU! Annars börjar det vildjäsa. Äppelmust börjar självjäsa på 3-4 dagar även i kylskåp.

Kolsyrejäser man på rätt sätt blir det ingen smak av jästen, det blir en liten bottensats (det får man alltid om man kolsyrejäser på flaska, oavsett om det är öl, cider eller champagne). Det finns olika sätt att få bort bottensatsen men det enklaste är att bara låta den sätta sig och när man häller upp häller man upp allt på en gång för att bottensatsen inte ska röras upp.
Tendo
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön sep 08, 2013 17:54
Ort: Skellefteå

Re: äppelcider 2014 hjälp med jästbeslut och kolsyrejäsning

Inlägg av Tendo »

latmasken skrev:Must brukar inte behöva nån extra näring, möjligen skulle jag tillsätta lite socker upp till 1050.

Syran kan behöva justeras, men om musten du har inte är pastöriserad så måste du ha i jästen NU! Annars börjar det vildjäsa. Äppelmust börjar självjäsa på 3-4 dagar även i kylskåp.

Kolsyrejäser man på rätt sätt blir det ingen smak av jästen, det blir en liten bottensats (det får man alltid om man kolsyrejäser på flaska, oavsett om det är öl, cider eller champagne). Det finns olika sätt att få bort bottensatsen men det enklaste är att bara låta den sätta sig och när man häller upp häller man upp allt på en gång för att bottensatsen inte ska röras upp.
Ok, tusen tack latmasken, då känner jag mig tryggare.
jo bottensats känns ju igen från öltillverkningen och är inget problem, var bara att jag gjorde en "cider" ifjol där jag måste gjort något konstigt då det smakar tydligt av jäst efter ett år, men då tillsätter jag lalvin jästen och låter allt rulla på.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster